اخبار داغ

رئیس اداره منابع طبیعی جوین:

حل مشکل منابع آب کشور بدون توجه به خاک امکان پذیر نیست

حل مشکل منابع آب کشور بدون توجه به خاک امکان پذیر نیست
رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری جوین گفت: حل مشکل منابع آب کشور بدون توجه به خاک امکان پذیر ندانست و متاسفانه طی سال های اخیر در کشور ما آنچنان که به بحث آب پرداخته شده به خاک توجه نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباسعلی کیانی فرد رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری جوین در گفت وگو با  آل نور اظهار داشت: خاک در هرکشوری میراث و ثروت آن کشور، منبع حیات جامعه، بستر تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی، زیستگاه گیاهان و جانوران، پالایشگاه آلودگی های محیطی و در نهایت منبع نگهداری آب است و اگر این منبع نگهداری آب دچار مشکل شود، حیات جامعه آسیب می بیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آل نور,

 

,

وی افزود:  حل مشکل منابع آب کشور بدون توجه به خاک امکان پذیر نیست و متاسفانه طی سالهای اخیر در کشور ما آنچنان که به بحث آب پرداخته شده به خاک توجه نشده است.

,

 

,

کیانی فرد تجدید ناپذیر بودن خاک نسبت به آب را از جمله دلایل کارشناسان مبنی بر مهم بودن حفاظت خاک برشمرد و گفت: به طور متوسط هر سانتی متر خاک ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان می برد تا از سنگ مادر تشکیل شود.

,

 

,

 رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری جوین تصریح کرد: خاک عنصر بسیار با اهمیتی است و اگر کشوری از آن غفلت کند، دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

,

 

,

وی بیان داشت: مدیریت، حفاظت و بهره برداری از منابع خاک یکی از مهم ترین چالش های حال و آینده کشور است و حتما باید مسئولان کشور این مساله را به دقت رصد کنند و به آن بپردازند.

,

 

,

کیانی فرد از دیگر چالش‌های موجود در زمینه خاک را فرسایش دانست و بیان داشت: فرسایش خاک در ایران حدود ۱۶ تن در هکتار و تقریباً دو برابر متوسط دنیا است، که سبب تخلیه عناصر غذایی خاک می شود و خاک زراعی ما را دچار مشکل می کند که این فقط در اراضی زراعی اتفاق نیفاده و در جنگلها، تپه ها، مراتع، دامنه ها، کوه ها و … نیز شاهد این اتفاق هستیم.

,

 

,

 

,

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری جوین ادامه داد: میزان بالای فرسایش در کشور را شرایط اقلیمی، شرایط بارندگی و عدم رعایت برخی اصول فنی بوده و به عنوان نمونه شخم زمین در جهت شیب یکی از عوامل فرسایش است.

,

 

,

وی یادآور شد: تقویت پوشش گیاهی، آموزش بهره برداران، توجه به آبخیزداری و احداث سازه های آبی در مسیرسیلاب ها و مدیریت و کنترل دام در مراتع از جمله مسائلی است که می تواند در حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش آن موثر واقع شود.

,

 

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوین در پایان احداث سازه های مکانیکی (بندخاکی، سنگ و ملات، گابیون و ...)، جنگلکاری با نهال ارس در ارتفاعات جلمبادان، بوته کاری نهال آتریپلکس در مراتع رحمت آباد، کریم آباد، حکم آباد و بیدخور، قرق و حفاظت از عرصه های مرتعی، کنترل پروانه چرا و مدیریت چرای دام در مراتع، تهیه طرح مطالعاتی منطقه بیابانی جنوب شهرستان، تقاضای مطالعه منطقه بیابانی شمال کالشور نقاب را از اهم اقدامات صورت گرفته در راستای جلوگیری از فرسایش خاک در حوزه های آبخیز شهرستان برشمرد.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه