اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه قم مطرح کرد:

1500 واحد تولیدی استان در شرایط بحرانی قرار دارند/نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی باید تعریف شود

1500 واحد تولیدی استان در شرایط بحرانی قرار دارند/نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی باید تعریف شود
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان این که نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی باید تعریف شود، گفت: هم اکنون 1500 واحد تولیدی استان قم در شرایط بحرانی قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ساجد صمدی قربانی در نشست بررسی وضعیت هزینه‌کرد منابع بانکی استان قم که با مشارکت پایگاه خبری تحلیلی قم فردا  در دفتر خبرگزاری فارس استان قم برگزار شد، با بیان اینکه در بررسی اقتصاد فعلی ایران باید به شرایط خاص جنگ اقتصادی توجه داشته باشیم اظهار داشت: جنگ اقتصادی از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و تاکنون نیز ادامه داشته است و زمانی که بخواهیم شرایط اقتصادی کشور را در زمان جنگ اقتصادی تحلیل کنیم، بسیاری از مناسبات تغییر می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,

وی افزود: برخی از پدید‌ه‌ها در شرایط عادی، خوب و قابل قبول است اما در شرایط خاص و در جنگ اقتصادی خیانت محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد در حال حاضر و باتوجه به جنگ اقتصادی، برخی از بانک‌ها عملکرد صحیحی ندارند.

,

۱۵۰۰ واحد تولیدی استان قم در شرایط بحرانی قرار دارند

, ۱۵۰۰ واحد تولیدی استان قم در شرایط بحرانی قرار دارند,

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تاکید بر اینکه در حال حاضر با جنگ اقتصادی مواجه هستیم ادامه داد: در حال حاضر تقاضای چشمگیری از بانک‌ها برای دریافت تسهیلات وجود ندارد؛ براساس آمار در سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ واحد تولیدی در استان قم شناسایی شدند که در شرایط بحرانی و با کمتر از ۴۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت‌ می‌کردند و با این وجود تنها ۵۰۰ واحد متقاضی وام بودند؛ استقبال کم از دریافت تسهیلات بیانگر این است که دریافت تسیهلات با سود ۱۸ درصد برای واحد‌های تولیدی به صرفه نیست.

,

سود 10 درصدی واحدهای تولیدی نشان از وضعیت بد اقتصادی است

, سود 10 درصدی واحدهای تولیدی نشان از وضعیت بد اقتصادی است,

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: در حال حاضر واحد‌های تولیدی ۱۸ درصد بازدهی ندارند که بخواهند تسهیلات با سود ۱۸ درصد دریافت کنند؛ بسیاری از کارگاه‌های تولیدی فعالیت‌های خود را با بازدهی کمتر از ۱۰ درصد ادامه می‌دهند و این‌ نشان‌ دهنده وضعیت بد اقتصادی کشور است.

,

قربانی با انتقاد از اینکه برنامه‌‌ریزی‌ نهاد‌های بالادستی به منظور اصلاح وضعیت اقتصادی کشور، بلند مدت است گفت: برنامه ریزی‌های نهاد‌های اقتصادی کشور بلند مدت است در حالی که شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که باید برنامه‌ ریزی‌های کوتاه مدت داشته باشیم چراکه ممکن است شرایط به ‌گونه‌ای رقم بخورد که به زمان معین شده در برنامه‌ریزی بلند مدت نرسیم.

,

کشور درگیر جنگ اقتصادی است

, کشور درگیر جنگ اقتصادی است,

وی با تاکید بر اینکه در شرایط جنگ اقتصادی بانک‌ها نباید تنها به دنبال منافع خود باشند، ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور مانند شرایط شهری است که مورد حمله دشمن قرار گرفته و منابع نیز محدود است، در این شرایط اگر مغازه‌دارها بخواهند فقط به سود و نفع خود توجه کنند به شهر و مردم  خیانت کرده‌اند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد: در شرایط ویژه و خاص، هر شخص و نهادی می‌تواند رفتاری داشته باشد که این رفتار ممکن است در شرایط عادی مشکلی نداشته باشد، ولی همان رفتار در شرایط ویژه مشکل‌ساز شود.

,

نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی باید تعریف شود

, نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی باید تعریف شود,

وی با بیان اینکه نگاه‌های اقتصادی در کشور باید تغییر کند گفت: نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی باید تعریف شود و بانک‌ها باید براساس دستور‌العمل‌ها، نقش خود را تعریف کنند؛ در حال حاضر بانک‌های دولتی باید به مرکز پرداخت یارانه تبدیل شوند البته این به معنی قرار گرفتن بانک‌های دولتی به عنوان رقیب در مقابل بانک‌های خصوصی نیست.

,

قربانی با بیان اینکه بانک‌ها به دنبال وثیقه‌های سهل‌الوصول هستند و بسیاری از متقاضیان وام، وثیقه‌های ضعیف‌تری دارند اظهار داشت: در این شرایط بانک‌ها باید با متقاضیان تسهیلات مدارا کنند و باید شرایطی ایجاد شود تا متقاضیان راحت‌تر بتوانند تسهیلات دریافت کنند.

,

وی در پایان با اشاره به لزوم هم‌گرایی مردم و مسؤولان در حل مشکلات اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم با بهره گیری از چارچوب های اقتصاد مقاومتی به دنبال ایجاد اقتصاد امن در کشور باشیم؛ اقتصادی که کمترین تاثیر را از اقتصاد بین الملل و فشارهای خارجی بگیرد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه