اخبار داغ

طبیعت زیبای سرزمین دنا زیر یوغ پسماندها و زباله های خانگی/ خطر زیست محیطی منطقه بکر دشتک سی سخت را تهدید می کند+تصاویر

طبیعت زیبای سرزمین دنا زیر یوغ پسماندها و زباله های خانگی/ خطر زیست محیطی منطقه بکر دشتک سی سخت را تهدید می کند+تصاویر
دفن زباله های شهر سی سخت در منطقه بکر و زیبای دشتک سی سخت طی سالیان اخیر با حاشیه های فراوانی همراه بوده،حاشیه هایی که بیش از یک دهه دامان این منطقه را گرفته و به معظلی اصلی برای سرزمین برف وآفتاب مبدل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از سفیر دنا؛ نام دنا را که می شنوی، ناگفته ذهنت به رویایی خطور می کند که دسته دسته ،کَل های وحشی، حیوان وحشی از خرس های دنا وطبیعت دل انگیز و رویایی آلپ ایران را خواهی دید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر دنا,

دنا، نام زیستن را به یاد می اورد و از طرفی دیگر این زیبایی های هر روز دل هر رهگذاری را چه در بهاران سرسبز و چه در زمستان سفید پوش می ریاید، غافل از اینکه این مناطق زیبا و رویایی هر روز به نابودی نزدیک تر می شوند.

,

, ,

روزی خبر از قطع درخت بلوطی است که نماد زاگرس است و روزی دیگر خبر از شکار حیوانات نادر و امروز خبرهایی مبنی بر خطرات زیست محیطی و نابودی طبیعت زیبا و بکر زاگرس بوسیله ایجاد سایت های زباله.

,

خطر زیست محیطی در کمین زاگرس

,

تا قدم بر زمین می گذاری جز تَلی از زباله چیز دیگری را نظاره نمی کنی، آری اینجا در میان طبیعت بکر و رویایی دنا، در میان جنگل های زیبای بلوط ، سایت زباله مرکز شهرستان دنا قرار دارد.

,

, ,

سایت زباله ای که به جز نابودی و از بین بردن طبیعت زیبا و دست نخورده دنا چیز دیگری را به دنبال ندارد، تا چشم کار می کند در طبیعت و در میان بلوط های کهنسال دنا  فقط زباله ها و نایلون هایی را می بینی که هر یکی با چسپیدن به درخت بلوطی آنها را اینگونه زشت آراسته است.

,

چرا مدیران همکاری نمی کنند

,

محل دفن زباله شهر سی سخت و حومه آن، همیشه دغدغه مردم و مسئولان بوده و بارها اعتراض اهالی مبنی بر تخریب یک جاذبه بک و زیبای طبیعی را به همراه داشته و حتی برخی اوقات شاهد جلوگیری از دفن زباله توسط دوست داران طبیعت بوده ایم.

,

از بوی نا مطبوع و اثرات بد حاصل از سوختن زباله ها که بگذریم، در فصل بارندگی شیرابه های تشکیل شده در این مرکز دفن زباله ها خود خطر بزرگی برای سلامت مردم و طبیعت منطقه را در پی دارد و روان شدن آن به سمت زمین های پایین دست نیز بر این موضوع افزوده است.

,

, ,

دفن زباله های شهر سی سخت در منطقه بکر و زیبای دشتک سی سخت طی سالیان اخیر با حاشیه های فراوانی همراه بوده،حاشیه هایی که بیش از یک دهه دامان این منطقه را گرفته و به معضلی اصلی برای سرزمین برف وآفتاب مبدل شده است.

,

بام دنا در محاصره زباله ها

,

منطقه دشت سی سخت با ارتفاع 3000متر از سطح دریا بالاترین نقطه در مرکز استان محسوب می شود، امروز به محلی مخوف هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ بهداشتی برای مرکز استان بدل شده است.

,

منطقه زیبای دشتک سی سخت یکی از مکان های3000هزار متری از سطح دریا در میان قله های سر به فلک کشده دنا قرار دارد و دفن غیر اصولی نه آن هم در دنا بلکه در جای این سرزمین زیبا امروز دغدغه همه مسئولان و مردم است.

,

, ,

, ,

در ابتدای ورود به این مکان زیبا که امروز در قرق زباله ها و پسماند های خانگی بوده ، طبیعی را می بینی که همچون عروسی غم زده در غم عروس زیبای زاگرس به سوگ نشسته است.

,

وجود بیش از اندازه پرندگان از جمله کلاغ در این سایت زباله آن هم در دره ای زیبا که این زباله ها پشت به پشت در آنجا خالی می شود نشان می دهد که این موضوع نمی تواند در طولانی مدت برای این منطقه مثمر ثمر باشد.

,

دنا دیگر زیبا نیست

,

در طرفی از این جاده تابلویی به چشم می خورد به نام سنگ شکن کوهی شهرداری سی سخت، اما در طرف دیگر آن و در بالا دست و درمنطقه ای زیبا که قله های قاش مستان و سقل آسمانی بر طروات این منطقه بکر می افزاید، ناگهان چشمت به سایت زباله ای  می خوردکه به جزء نابودی این مکان دل انگیز چیزی به جزء نابودی طبیعت بکر زاگرس را جستجو نخواهی کرد.

,

, ,

امروز اگر از زباله در برخی از کشورها و حتی استانهای دیگر در کشور برق و یا کودهای ورمی کمپوست تولید می شود، اما انباشت زباله و سوزاندن و دفن شدن آن در شهرهای استان کهگیلوبه وبویراحمد موضوعی بیگانه نیست، معضلی که به جزء نابودی طبیعت چیز دیگری را به همراه ندارد.

,

امروز دفن غیر اصولی و یا سوزداندن این زباله ها به غیر از نابودی طبیعت منطقه زیبای دنا، باعث آلودگی زیست محیطی نیز شده است.

,

همچنین وجود بیش از اندازه شیرابه های زباله و پسماند ها در این دشت چند هکتاری که روزانه 20 تن زباله به قول شهردار سی سخت در آن ریخته میشود و باید برای دفن آنها کارهای اصولی انجام شود باعث شده که منطقه زیبای دشتک سی سخت که روزی به عنوان وُرد عشایر از آن استفاده می شد امروز به محلی خطرناک هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ بهداشتی برای مرکز شهرستان دنا لقب بگیرد که درمان آن برای مسئولان بسیار سخت شده و بیشتر مسئولان در اجرای حل این مشکل به سد آهنینی به نام آلودگی زیست محیطی برخورد کرده اند.

,

خطر در کمین سرزمین برف وآفتاب

,

به گفته کارشناسان معضل این سایت زباله امروز خط قرمزی برای مردم و مسئولان بوده که یکی از این مشکلات دپوی بیش از اندازه زباله و حتی شیرابه های آنها با جریان پیدا کردن در منطقه و  وارد شدن به آب های زیر زمینی بوده که باعث آلودگی زیست محیطی و حتی فرسایش خاک در این منطقه خواهد شد.

,

, ,

شهردار شهر سی سخت در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به سایت زباله شهر سی سخت اشاره کرد و گفت:روزانه 10 تا 12 تن زباله برای این قسمت بار گیری می شود.

,

طرح مصوب سایت زباله سی سخت آماده است!

,

محمد حسینی با بیان اینکه شهرداری سی سخت از معدود شهرداری ها در استان بوده که طرح مدیریت پسماند آن مصوبه کمیسیون کارگروه پسماند استان را برای اجرا دارد،خاطر نشان کرد: متأسفانه با اینکه پنج سال از تصویب این طرح می گذرد اما هنوز متأسفانه آقایان از آن سال تا کنون با وجود  اینکه مکان یابی در زمینه زمین سایت جدید در منطقه توت نده شهرستان دنا جایی که مشاور آن را تأیید کرده صورت گرفته ،همکاری لازم را نداشته و دست روی دست گذاشته اند.

,

آقایان بگویند چرا با شهرداری همکاری نمی کنند

,

وی با بیان اینکه در همین زمینه ما مجبوریم از سایت فعلی استفاده کنیم، بیان داشت: با توجه به درازا کشدن این پروژه امسال با رایزنی صورت گرفته و بر زمین ماندن این پروژه بعد از پنج سال،  اقداماتی انجام دادیم ولی هنوز هیچ گونه همکاری از سوی منابع طبیعی و محیط زیست برای مجوزهای لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

,

, ,

شهردار مرکز شهرستان دنا تصریح کرد: با توجه به تصویب این طرح، سازمان همیاری اعتباری را که سهیمه دهدشت بوده و به دلیل اجرا نشدن در این شهر به شهر سی سخت تخصیص داده، که در این زمینه مکان طرح جدید در منطقه توت نده و منطقه فعلی در دشتک را مورد بازبینی مسئولان قرار دادیم ،ولی هنوز هیچ نهادی از منابع طبیعی و محیط زیست با این نهاد همکاری نکرده اند.

,

از هری دری که می زنیم ،فقط بهانه تصویب می شود

,

محمد حسینی با بیان اینکه در این طرح محصور کردن سایت زباله و همچنین جدا سازی آنها صورت خواهد گرفت، بیان داشت:در طرح مصوب سازمان پسماند، زباله ها با روش بهداشتی دفن خواهند شد و هیچ خطری برای طبیعت وجود نخواهد داشت، ولی از هر دری که می زنیم هیچ نهادی با ما در این زمینه همکاری نمی کند.

,

وی ادامه داد: با تمام مکاتباتی که با آقایان داشته ایم و به آنها گفته ایم که این پروژه برای این شهرستان حیاتی است،اما آقایان حرف خود را می زنند و مخالفت با این طرح در این دو منطقه را بهانه قرار داده اند و حتی همان برگ کاغذ برای دریافت بودجه را به این شهرداری نمی دهند.

,

 

,

هیچگونه کم کاری نکرده ایم

,

شهردار سی سخت با اشاره به این موضوع که هیچگونه کم کاری از ما در این زمینه وجود ندارد، بیان داشت: با توجه به همه مکاتباتی که با محیط زیست برای اعطای مجوز داشته ایم در کمال تعجب می بنیم که خود محیط زیست شکایت شهرداری را کرده که دفن غیر بهداشتی در این مکان انجام داده ایم. لذا با توجه به مستندات شهرداری تبرئه شده است.

,

, ,

محمد حسینی همکاری نکردن با شهرداری در زمینه این پروژه را یکی از دلایل راکد ماندن این موضوع دانست و افزود: در سفری که حتی خود رئیس محیط استان آقای هاشمی از این سایت ها داشتند، وی به صراحت گفت نه سایت فعلی بلکه سایت جدید در منطقه توت نده که مشاور آن را تأیید کرده را قبول ندارم و ما مانده ایم که این زباله ها را در کجا انباشت کنیم.

,

یک دست صدا ندارد

,

وی با بیان اینکه عملاً شهرداری دستش از اجرای زیر ساختها با همکاری نکردن مسئولان کوتاه است، بیان داشت: به آقایان گفته ایم که لاعقل همکاری لازم را با این نهاد داشته باشند تا ما بتوانیم دور سایت فعلی را محصور کنیم، ولی باز هم هنوز هیچگونه همکاری با ما در این زمینه صورت نمی گیرد.

,

شهردار سی سخت با انتقاد از بلاتکلیفی این پروژه و همکاری نکردن مسئولان در این زمینه گفت: امروز ما بلاتکلیف مانده ایم و هیچ نهادی با ما همکاری نمی کند و حتی نمی توانیم این سایت ها را برای محافظت محصور کنیم.

,

وی اعتبار لازم برای این پروژه را را بالغ بر 7میلیارد ریال دانست و تصریح کرد: این موضوع در زیر مجموعه معاونت عمرانی است و این معاونت ها گفته اند که مجوزهای لازم را بگیرید که ما بتوایم این پروژه در این شهر اجرا کنیم.

,

لازم به ذکر است برخی از کارشناسان محیط زیست بر این امر تأکید دارند که انباشت زباله در جنگل های بکر دشتک سی سخت خشک شدن گونه های درختی، فرسایش خاک، آلودگی آب های زیرزمینی و نابودی حیات وحش دنا را نیز به دنبال خواهد داشت.

,

, ,

اکنون علاوه بر نابودی پوشش گیاهی و حیات وحش این جنگل ها، نفوذ شیرآبه ها به اعماق زمین و گاها به سفره های زیر زمینی باعث خواهد شد که  بستر خاک روستاهای اقماری سی سخت خطرات زیادی را ببینید و این موضوع در محصولات کشاوری آنان هویدا شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه