اخبار داغ

واکنش‌های جهانی در قبال تصمیم اخیر ترامپ؛

وقتی اقدام آمریکا حامیان اسرائیل را هم به واکنش واداشت

وقتی اقدام آمریکا حامیان اسرائیل را هم به واکنش واداشت
کشورهای اروپایی خود از هم پیمانان اصلی آمریکا و از حامیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند اما آن‌ها اقدام ترامپ را عاملی می‌دانند که در مذاکرات سازش خلل ایجاد می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، اعلام بیت‌القمدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط رئیس‌جمهور آمریکا، به قدری اقدامی نسنجیده و غیرقابل دفاع است که حتی کشورهای دوست و هم‌پیمان با آمریکا و اسرائیل را هم به واکنش واداشت. علاوه بر ترکیه و روسیه، عربستان سعودی، فرانسه، آلمان و حتی انگلیس نیز نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین و حتی پاپ فرانسیس نیز در قبال این تصمیم ترامپ موضع‌گیری کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

دبیرکل سازمان ملل در واکنش به نامیدن قدس به عنوان پایتخت رسمی رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، تصریح کرد که اقدامات یکجانبه چشم‌انداز صلح را به خطر می اندازد.

,

آنتونیو گوترش روز چهارشنبه تأکید کرد که هیچگونه جایگزینی برای راه حل دو دولت میان اسرائیل و فلسطینیان وجود ندارد و اینکه موضوع بیت‌المقدس باید به عنوان یک موضوع نهایی از مجرای گفتگوهای مستقیم حل و فصل شود.

,

همچنین فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اروپا در حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به اقدام ترامپ اعتراض کرد و گفت: اتحادیه اروپا اورشلیم(قدس) را بعنوان پایتخت اسراییل به رسمیت نمی‌شناسد. وی قبل از این نیز گفته بود وضعیت حقوقی بیت‌المقدس باید در مذاکرات دو جانبه (اسرائیل- فلسطینی‌ها) روشن شود.

,

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ما با تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت آن کشور به قدس و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل قبل از توافق نهایی درباره وضع آن موافق نیستیم.

,

همچنین دولت چین با ابراز نگرانی از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص قدس، اعلام کرد که به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، به تشدید تنش در منطقه منجر می‌شود.

,

وزیر خارجه ایتالیا نیز از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا، ابراز نگرانی کرد و تصریح کرد که در دیدار دوجانبه با همتای آمریکایی خود موضع ایتالیا را در این خصوص بیان کرده است. 

,

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز تصمیم آمریکا را تأسف بار خواند و گفت: تصمیم یکجانبه ترامپ باعث پشیمانی می‌شود و فرانسه از او حمایت نمی‌کند. وی اعلام کرد: وضعیت قدس را اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از طریق مذاکرات مشخص می‌کنند.

,

مدیر بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل هم در رابطه با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا گفت: این تصمیمی بی‌ملاحظه و تحریک برانگیز از سوی دولت ترامپ است که حقوق مردم فلسطین را تضعیف می‌کند و احتمال دارد تنش‌ها را در سراسر منطقه ملتهب کند.

,

تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر نیز در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره پیامدهای خطرناک تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به قدس هشدار داد.

,

عربستان سعودی تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی غیرمسؤولانه  خواند و آن را محکوم کرد.

,

رئیس‌جمهور لبنان هم اقدام ترامپ را خطرناک دانست و با محکوم کردن آن گفت: ترامپ موقعیت تاریخی قدس را نادیده گرفته است. کشورهای عربی باید برای بازگرداندن هویت اصلی قدس و جلوگیری از تغییر آن متحد شوند. تصمیم ترامپ روند صلح، ثبات و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند.

,

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز با انتقاد از تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس اشغالی، تاکید کرد: مأموریت رهبران جهان برقراری صلح است نه تنش آفرینی. تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس با قوانین بین‌المللی و واقعیت‌های منطقه در تناقض است.

,

کشورهای اروپایی خود از هم‌پیمانان اصلی آمریکا و از حامیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند اما آن‌ها اقدام ترامپ را عاملی می‌دانند که در مذاکرات سازش خلل ایجاد می‌کند.

,

البته اینکه کشورهای اروپایی و هم پیمان آمریکا و حتی سازمان ملل هم حاضر می شوند علیه تصمیم ترامپ موضع بگیرند، این موضع گیری آن‌ها با هر نیتی هم که باشد، یک پیام مهم به دنبال دارد و آن هم عبارت است از شکسته شدن همینه پوشالی آمریکا حتی در بین کشورهای اروپایی و هم پیمان آن. در واقع اوضاع ایالات متحده به جایی رسیده که حتی کشورهای هم‌پیمان با آن هم آشکارا علیه آن واکنش نشان می‌دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه