اخبار داغ

معاون گردشگری میراث‌فرهنگی استان یزد:

نیمی از مردم استان هنوز بافت تاریخی یزد را ندیده اند

نیمی از مردم استان هنوز بافت تاریخی یزد را ندیده اند
معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از اجرای طرح همیار گردشگر به طورمنسجم و قوی در استان یزدخبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزد رسا؛ معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در مصاحبه خبرنگار یزد رسا، با بیان اینکه پیرو تفاهم نامه ای که سال گذشته میان میراث فرهنگی کشور، آموزش و پرورش، معاونت میراث فرهنگی وگردشگری و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اجرای طرح همیار گردشگر در استان ها منعقد شد اظهار کرد: استان یزد در این طرح پیشرو و پیشتاز بوده است. در این طرح 12 مدرسه ازشهر یزد که مجموعا 360نفر از دانش آموزان منتخب برای اجرای طرح همیار گردشگردر حال آموزش هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزد رسا, یزد رسا,

وی افزود: این طرح در حال حاضر فقط در شهرستان یزد اجرایی شده و بنا به انعقاد تفاهم نامه ای که در استان یزد بین مدیر کل میراث فرهنگی و مدیر کل آموزش و پرورش مبنی بر اجرای طرح همیار گردشگر منعقد شد کارگاه های  آموزشی ویژه دانش آموزان ومربیان در نظر گرفته شد که به طورمجزا یک روز برای دختران و یک روز برای پسران در اردوگاه شهید فهمیده سانیج برگزار شد.

,

 

,

, ,

وی با توجه به اینکه دانش آموزان جهت آشنایی با ابنیه تاریخی، آثار تاریخی،گردشگری وطرز برخورد با گردشگران در شهر یزد گفت: برنامه تور های نیم روزه برای دانش آموزان برنامه ریزی شده است که روز این تور گردشگری را سه شنبه هر هفته تعیین شده وبه عنوان سه شنبه گردی دانش آموزان بافت تاریخی شروع شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه استقبال دانش آموزان و آموزش پرورش در این زمینه خوب بوده است .مسیری که دانش آموزان در این طرح طی میکنند ازخیابان مسجد جامع شروع شده ودر بافت تاریخی به مدت تقریبا چهار ساعت به صورت پیاده از مسجد جامع با ابنیه تاریخی و مفاخر یزد مخصوصا باکتابخانه وزیری آشنا خواهند شد.

,

وی افزود: راهنمایان گردشگری که از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان حضور دارند توضیحات لازم را به  دانش آموزان داده نظیر:کاربری برای سابات ها، آب انبار ها ، مساجد و تکیه ها و هر آنچه که در مسیر گردشگری وجود دارد برای آنها توضیح داده خواهد شد .بعد از طی یک ساعت حضور در بافت تاریخی به خانه ای  به نام خانه حیران رفته و در آن خانه  با صنایع دستی استان که عبارتند از: سفال گری، ترمه دوزی، کار با چوب و غیره آشنا خواهند شد. بعد از بازدید از خانه حیران دانش آموزان مسیر را ادامه خواهند داد وبه سمت زندان اسکندر و مجموعه خانه لاری ها حرکت کرده و از این مکان ها بازدید و تقریبا ساعت 12به مدارس خود بازمیگردند.

,

, ,

این مقام مسئول با توجه به همکاری بسیار خوبی که آموزش و پرورش و شهردار محترم جمالی نژاد با میراث فرهنگی و گردشگری داشتند اذعان کرد: در سطح استان بیش از 200هزار دانش آموز که از این 200هزار دانش آموز 10هزار دانش آموز در شهرستان یزد حضور دارند که هفته ای تقریبا 100 نفر از دانش آموزان به سه شنبه گردی، که در ماه حدود 400 تا 500 نفر از اماکن تاریخی بازدید خواهند کرد. اگرهمکاری و همیاری بیشتر اتوبوسرانی ، شهرداری و بخش های مرتبط باشد می توان این ظرفیت را بالا برد و دانش آموزان بیشتر از این طرح استفاده می کنند.

,

نصیری خاطر نشان کرد: خوشبختانه این طرح با استقبال بی نهایت مدارس ، آموزش و پرورش و دانش آموزان روبرو شده است که دانش آموزانی که آموزش داده شده اند  سفیران فرهنگی و سفیران گردشگری در منازل هستند. طی برآوردی که انجام شده کمتر از 50درصد مردم استان یزد از بافت تاریخی بازدید کرده اند وهدف از این طرح فرهنگ سازی بازدید از بافت تاریخی در منازل می باشد.

,

 

,

, ,

وی با توجه به اینکه این طرح در کشور برای اولین بار اجرا شده است وبه دنبال آن استان ها در دستور کار خود قرار داده اند اظهار کرد: هنوز استانی مثل استان یزد به طور منسجم در این طرح را اجرایی نکرده است که امیدواریم  با همکاری و تامل بسیار خوبی که با دستگاه ها داشته ایم با فواید گردشگری و لازمه شهر گردشگر و همنچنین شهر میراث جهانی که شهر یزد نامگذاری شده است فرهنگ سازی است که این امر فرهنگ سازی را با طرح همیار گردشگر از دانش آموزان شهر یزد شروع کرده ایم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه