اخبار داغ

گفتاری پیرامون بی تفاوتی برخی دانشجویان به آنچه در جامعه می گذرد

کمی هم به دور و برت نگاه کن!

کمی هم به دور و برت نگاه کن!
دانشجو از دیدگاه عموم مردم، قشری فهیم و فرهنگی است که اطلاعات و دانسته‌های او از سایر اقشار و افراد جامعه بیشتر است. اما مدتی است که هرچه می‌گذرد این بی‌تفاوتی و بیخیالی بیشتر می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دانشگاه چه خبر، بی تفاوتی افراد یک جامعه نسبت به تحولات و تغیرات آن جامعه از دیدگاه جامعه شناسان و علمای اجتماع آفتی بزرگ برای آن جامعه محسوب می‌شود. حال اگر این بی تفاوتی و بی توجهی در محیط دانشگاه و در دانشجویان به وجود آید، تبعات منفی مضاعفی برای دانشگاه و جامعه به همراه خواهد داشت. بعد از رشد جسمی و فکری در خانواده و رشد و تکامل فردی در محیط مدرسه نوبت به ادامه روند تکامل اجتماعی در دانشگاه می رسد. محیطی که اشخاص در آن به بلوغ فکری و ذهنی می رسند و بعد یا شاید در همان برهه باید به فکر کار و تشکیل خانواده باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دانشگاه چه خبر,

کشور، برای رسیدن به جامعه ای آرمانی و تکامل یافته و کشوری که قصد پیشرفت و تعالی در ابعاد مختلف دارد، نیاز به دانشگاه - و بهتر است بگوییم دانشجویانی- پویا و فعال دارد. دانشجویانی که جز درس و پاس کردن واحد دغدغه و اهداف دیگری هم دارند دانشجویانی که فقط برای درس خواندن به دانشگاه نیامده‌اند و خوب می‌دانند و فهمیده‌اند که می‌شود در دانشگاه‌هایی بزرگ و مهم در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی رشد کرد و حتی اثر هم گذاشت.

,

در نیمه دیگر لیوان هستند دانشجویانی که تنها دغدغه مهم زندگی شان درس خواندن و نمره گرفتن است و تا اسم از دین و سیاست و جامعه می آید، از این حرف میزنند که وظیفه دانشجو درس خواندن و یادگیری است و این گونه استدلال می‌کنند که خود آنقدر دغدغه و مشکل دارند که دیگر فرصتی برای فکر و جستجو درباره تغییر و تحولات دانشگاه و جامعه ندارند.

,

البته از طرفی سخن آنها درست است و باید گفت که وظیفه اصلی دانشجو درس خواندن است و نگارنده به هیچ وجه قصد کم اهمیت جلوه دادن درس را ندارد. اما باید گفت که دانشجو نباید چشم خود را به آنچه در اطرافش می‌گذرد ببندد.

,

دانشجو از دیدگاه عموم مردم، قشری فهیم و فرهنگی است که اطلاعات و دانسته‌های او از سایر اقشار و افراد جامعه بیشتر است. اما مدتی است که هرچه می‌گذرد این بی تفاوتی و بیخیالی بیشتر می‌شود.

,

آنچه که واضح و مشخص است این است که مشکلات و معضلات جمعی بر مشکلات فردی و شخصی ارجحیت دارد. دانشگاه محلی برای یادگیری و تحقیق و پژوهش و علم آموزی در زمینه تخصصی است اما همه درس های دانشگاه علوم فنی و دروس تخصصی نیست. بلکه در کنار درس خواندن باید نسبت به مسائل اطرافمان توجه داشت.

,

دانشجو باید نسبت به مسائل مختلف دید جامع داشته باشد و به آنچه که در زمینه تخصصی هم می‌گذرد به صورت جامع و از دید بالا نگاه کند. دانشجویی که نسبت به اتفاقات پیرامون و اطراف خود بی‌تفاوت و بی توجه است سهم مهمی در پیشرفت و خدمت به کشور ندارد و ما وظیفه ای مهم در دانشگاه داریم و آن رشد بینش سیاسی و اجتماعی ماست تا بتوانیم نقش مهمی در رشد و تعالی کشور خود داشته باشیم.

,

البته همه راه در رشد فکری نیست بلکه دغدغه مندی و احساس مسئولیت و از کار نترسیدن و نیز کمی از خود گذشتگی لازم است تا شرایط رخوت انگیز کنونی جنبش دانشجویی به فضایی با امید تغییر در معضلات جامعه و اثرگذاری بیشتر تبدیل شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه