اخبار داغ

هم ریزگرد بخوردید هم سرطان

هم ریزگرد بخوردید هم سرطان
بازهم روزهایی فرارسیده است که به جای آنکه برف و باران مردمان کویر نشین روسفید نماید گرد و غبار و طوفان شن چهره شهرها و روستاها را سیاه کرده است. سال ها است مسئولان با طرح ها و اقداماتی تلاش می کنند جلوی این میهمان ناخوانده را بگیرند اما همچنان زور این ریزگردها بر تلاش انسان ها می چربد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کرمان۱۴۰۰؛ بازهم روزهایی فرارسیده است که به جای آنکه برف و باران مردمان کویر نشین روسفید نماید گرد و غبار و طوفان شن چهره شهرها و روستاها را سیاه کرده است. سال ها است مسئولان با طرح ها و اقداماتی تلاش می کنند جلوی این میهمان ناخوانده را بگیرند اما همچنان زور این ریزگردها بر تلاش انسان ها می چربد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرمان۱۴۰۰,

در چند روز گذشته وزش طوفان شن آغاز شده و موجب کندی عبور و مرور در محور ترانزیتی ریگان ـ چابهار و تعدادی از روستاهای منطقه شده است.

,


شدت طوفان شن به گونه ای است که فرماندار شهرستان ریگان از ازدحام بیماران تنفسی در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ریگان خبر می دهد و عنوان می کند: طی دو روز گذشته در پی هجوم ریزگردها ۴۰ نفر از شهروندان ریگانی به دلیل بیماری تنفسی راهی مراکز درمانی شدند.

,
,


اما یکی از طرح هایی که در چند سال گذشته اجرا شده است مالچ پاشی است. این درحالی است که مالچ پاشی در طوفان اخیر نه تنها نتوانسته به خوبی امتحان خود را پس بدهد و دربرابر ریزگردها دوام بیاورد بلکه انتشار تصاویری از مالچ پاشی روی درختان سرسبز کهور که توان بیشتری در مقابله با طوفان را دارند نوید نابودی طبیعت کویر را می دهد.

,
,


پروفسور کردوانی پدر کویر شناسی ایران در گفت و گویی بیان داشته است: خبر دار شدم مالچ پاشی در محمد آباد ریگان دارد صورت می گیرد، بارها اعلام کردم مالچ پاشی خیانت است.

,
,


وی با بیان اینکه مالچ‌ پاشی در اطراف روستاها اشتباهی جبران‌ناپذیر است تاکید کرد: مالچ نفتی کاملا برای محیط ‌زیست مخرب است و با پاشیدن مالچ همه ی موجودات و حیوانات زیر خاک از بین می روند و حتی گیاهان آن منطقه را هم خشک می کند.

,
,


این دانشمند ایران اعلام کرد: مالچ نفتی ضریب حرارتی زمین را بالا می برد و وقتی که باد می وزد ریگ داغ می آورد و سرطان زا است.

,
,


به نظر می رسد وقت آن رسیده است تا مدیران استان دست به ابتکاری نو بزنند و سعی کنند با تقویت پوشش گیاهی منطقه و مقابله با واحدهای صنعتی که به طور بی رویه از قنات ها بهره برداری می کنند، جلوی ریزگردها را بگیرند.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه