اخبار داغ

بودجه سال آینده کشور بودجه ای متفاوت است

بودجه سال آینده کشور بودجه ای متفاوت است
رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری گفت: بودجه سال 1397 کل کشور یک بودجه متفاوت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  بام ایران خبر ؛ حبیب الله وفایی رئیس سازمان برنامه و بودجان چهارمحال و بختیاری  شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: به طور کلی در بیان وضع موجود و خلاصه ای از  اقدامات دولت طی 4 سال گذشته لازم است بگویم بودجه سال 1397 کل کشور به عنوان نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم و مطابق ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که زمان ارائه لایحه بودجه سالانه تا پانزدهم آذر ماه هر سال را مشخص کرده، خوشبختانه در موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

وی افزود: پنجمین بودجه دولت تدبیر و امید در حالی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که اقدامات مؤثر و در نتیجه موفقیت های ارزشمندی در حوزه های مختلف و  از جمله بازسازی اقتصاد صورت پذیرفت.

وفایی تصریح کرد: رشد اقتصادی دو رقمی، تورم تک رقمی و اشتغالزایی بالای کل کشور در پایان سال 1395 بخشی از دستاوردهای دولت یازدهم به شمار می رود.

وی بیان داشت: موفقیت این دولت در مهار تورم لجام گسیخته دستاوردی ستودنی در حوزه اقتصاد کلان کشور به شمار می رود و عملکرد شاخص تورم نشان می دهد نرخ تورم سالانه از سال 1392 روند نزولی داشته و از خرداد 1395 وارد دامنه تک رقمی شده، به طوری که که میانگین نرخ تورم سالانه منتهی به اسفند 1395 به 8/6 درصد کاهش یافته و در پنج ماهه نخست سال جاری نیز همچنان تک رقمی بوده و نرخ تورم سالانه منتهی به شهریور ماه به 8/7  درصد رسیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: لازم است اشاره ای داشته باشیم به وضعیت بودجه در سنوات گذشته که براساس آن شاهد درآمدهای نفتی بالا در نیمه دوم دهه 80 و اوایل دهه 90 بودیم که از یک سو منجر به افزایش منابع عمومی دولت و از همین رو افزایش هزینه ها و افزایش سطح انتظارات مردم از دولت شده و از سویی دیگر انگیزه دولت برای افزایش درآمدهای پایدار بودجه ای کاهش یافته است.

وی عنوان داشت: شروع تحریم های ظالمانه و به دنبال آن کاهش قیمت نفت به نصف در سال های اخیر منجر به کاهش شدید منابع نفتی قابل دسترس دولت گردیده و از این رو می بایست افزایش درآمدهای پایدار در دستور کار قرار می گرفت که موفقیت های بسیار خوبی نیز در این زمینه کسب شد.

وفایی اظهار کرد: اعتبارات هزینه ای طی سال های 1392 تا 1395 حدود 73 درصد و اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای در همین دوره بیش از 90 درصد رشد یافت.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن روندهای پیش گفته لزوم اصلاحاتی در بودجه 1397 اجتناب ناپذیر بوده و لذا به طور اجمال می توان گفت بودجه سال 1397 بودجه ای متفاوت از بودجه سال های گذشته خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری در خصوص اهداف کلان بودجه 1397 بیان کرد: تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی، ایجاد 955 هزار فرصت شغلی برای جوانان و از بین بردن فقر مطلق تا پایان برنامه ششم توسعه از جمله اهداف کلان اقتصادی بودجه سال آینده خواهد بود.

وی با اشاره به ویژگی های لایحه بودجه سال 1397 یادآور شد: به منظور تحقق اهداف کلان بودجه اصلاحات ساختاری در تدوین بودجه سال آینده ایجاد شده که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، افزایش شفافیت و انضباط بودجه ای و حرکت به سمت تمرکز زدایی از مهمترین اصلاحات مورد نظر بوده است.

وفایی عنوان کرد: توجه ویژه به اولویت های برنامه ای و از جمله مسائل مهمی نظیر آب، محیط زیست، مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، حمل و نقل ریلی و عمومی، توجه به مسکن و بافت های فرسوده از ویژگی های ممتاز لایحه بودجه سال آینده خواهد بود.

وی اظهار داشت: توجه ویژه به تولید و اشتغال از طریق اشتغال گسترده با مشارکت عمومی و خصوصی و نیز با توجه به صادرات غیرنفتی از دیگر ویژگی های بودجه سال آینده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: عنایت ویژه به عدالت اجتماعی و تلاش برای حذف فقر مطلق و بهبود بهداشت و سلامت مردم یکی از  ویژگی های برتر این بودجه بوده که الزامات مورد نیاز برای دستیابی به این هدف مهم در احکام و جداول بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: در حوزه اعتبارات هزینه ای، هدفمند کردن اعتبارات هزینه ای از طریق برقراری ارتباط بین اعتبارات هزینه ای و اهداف کمی دستگاه، تعیین اعتبارات هزینه ای دستگاه بر مبنای بهای تمام شده فعالیت ها، افزایش اعتبارات استان ها، انگیزه دارکردن مدیران برای افزایش بهره وری و صرفه جویی در اعتبارات از بارزترین ویژگی های اعتبارات هزینه ای در لایحه بودجه خواهد بود که برای بار نخست در بودجه های سنواتی مورد توجه قرار گرفته است.

وفایی تأکید کرد: لازم به ذکر است که بودجه تمام دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری سال آینده بر مبنای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد خواهد بود.

وی در خصوص تمرکز زدایی بودجه 1397 افزود: در راستای تمرکز زدایی و کاهش اختیارات، سهم استان ها در اعتبارات هزینه ای از 4/3 درصد در سال 1396 به 3/24  درصد در سال 1397 افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حوزه اعتبارات عمرانی نیز سهم استان ها به بیشتر از 30 درصد در سال 1397 می رسد و تعداد 868 طرح تملک دارایی سرمایه ای ملی به صورت استانی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به بازار کار بودجه 1397 بیان داشت: در حوزه اشتغال با هدف ایجاد 950 هزار فرصت شغلی در کشور، برنامه اشتغال گسترده در سه حوزه اشتغال فراگیر، اشتغال عشایری و روستایی و اشتغال حمایتی با محوریت رسته های اولویت دار در بخش های گردشگری، کشاورزی، صنایع دستی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین مداخلات سیاستی از طریق مشوق های بیمه ای سهم کارفرما، کارورزی دانش آموختگان، ظرفیت سازی، توسعه نهادی، کارآفرینی و کسب و کار نوآورانه مورد عمل قرار خواهد گرفت.

وفایی اضافه کرد: در همین راستا هدف گذاری لازم بین بخش های مختلف اقتصادی و همچنین پیش بینی تأمین منابع مالی مورد نیاز با تعیین دستگاه اجرایی متولی به طور دقیق مشخص شده و ابلاغ خواهد شد.

وی عنوان داشت: در سال 1397 سهم هر استان از منابع برای توسعه اشتغال به شورای برنامه ریزی و توسعه آن استان ابلاغ می شود تا پس تبیین سیاست های اشتغال استان سهم شهرستان ها تعیین و ابلاغ گردد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری در خصوص مشارکت عمومی و خصوصی بودجه 1397 اظهار کرد: از جمله نکات بسیار حائز اهمیت در زمینه افرایش تولید و اشتغال پایدار در این بودجه توجه به رویکرد مشارکت عمومی و خصوصی در پروژه های عمرانی است.

وی ادامه داد: هم اینک تعداد زیادی پروژه های نیمه تمام ملی و استانی در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل، صنعت و معدن، آب، کشاورزی، سلامت، گردشگری و غیره در کشور وجود دارد.

وفایی بیان کرد: تکمیل و بهره برداری از این طرح ها که افزون بر 71 هزار پروژه است مستلزم صرف هزینه های بسیار زیادی خواهد بود و زمان بسیار طولانی طول نیاز دارد که به اتمام برسند.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه اهرمی بودن بودجه یکی از ویژگی های ممتاز بودجه سال 1397 خواهد بود از طریق مشارکت عمومی در خصوص امکان اتمام آن ها در زمان کمتر و با صرف هزینه کم و بهره وری بیشتر میسر خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: از ویژگی های برتر بودجه سال آینده در این زمینه امکان اهرمی کردن منابع بودجه ای از طریق وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات و همچنین امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، بانک ها، بازار سرمایه و تأمین مالی خارجی است.

وی اظهار داشت: از تبعات مثبت حاصل از مشارکت عمومی خصوصی می توان از منابع حاصل از صرفه جویی در پروژه های عمرانی و تفویض اختیار و ایجاد انعطاف در شرایط واگذاری، امکان آزاد سازی قیمت برای کالاها و خدمات مرتبط با طرح، ارائه تضامین لازم ازسوی دولت و همچنین امکان تغییر کاربری بعضی از پروژه ها قبل از واگذاری نام برد.

وفایی در خصوص تخصیص اعتبارات عمرانی خاطرنشان کرد: در سال آینده رویکرد ویژه دولت در تخصیص اعتبارات عمرانی، اعطاء اعتبار به پروژه های مشارکت عمومی خصوصی خواهد بود.

وی گفت: به عبارتی اولویت نخست دولت در سال آینده آن دسته از طرح هایی خواهد بود که از محل پروژه های مشارکتی به مرحله اجراء در می آیند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: پیش بینی شده که در سال آینده افزون بر 68 هزار میلیارد تومان فقط به این دسته از پروژه ها اختصاص یابد.

وی افزود: بدین صورت که سهم دولت به میزان 15 هزار میلیارد تومان به صورت قطعی اختصاص می یابد و در کنار آن اختصاص مبلغ 17 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین مبلغ 300 هزار میلیارد ریال از محل بازارهای پولی و مالی و تنها با آورده بخش خصوصی به میزان 6 هزار میلیارد تومان افزون بر 68 هزار میلیارد تومان به پروژه های مشارکتی اختصاص خواهد یافت.

وفایی تصریح کرد: فهرست این پروژه ها در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1397 برای اطلاع متقاضیان به چاپ رسیده است.

وی در خصوص عدالت اجتماعی بودجه 1397 بیان داشت: تلاش برای حذف فقر مطلق و بهبود بهداشت و سلامت مردم مهمترین اهداف دولت دوازدهم در بودجه سال آینده خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: البته در نظر است طی اقدامات سال های بعدی و تا پایان برنامه ششم شاهد حذف کامل فقر مطلق در کشور باشیم.

وی عنوان داشت: در گام نخست افزایش پرداخت نقدی مستمری بگیران در ابتدای سال 1397 مهمترین اقدام دولت در این زمینه خواهد بود.
 
وفایی اظهار کرد: به طور مثال مستمری یک خانوار یک نفره در سال جاری که برابر 53 هزار تومان و یارانه وی 45 هزار و 500 تومان در مجموع 98 هزار و 500 تومان بوده، در صورت تصویب لایحه بودجه 95 هزار تومان از محل افزایش سرانه هدفمندی یارانه ها موضوع تبصره 14 مطابق ماده 79 قانون برنامه ششم دریافت می کند که در این صورت جمع دریافتی یک خانوار یک نفره به صورت ماهانه در سال 1397 به 193 هزار و 500 تومان خواهد رسید.

وی ادامه داد: به عبارتی ساده تر یک خانوار یک نفره ماهانه 193 هزار و 500 تومان ماهانه دریافت خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری بیان کرد: به همین ترتیب یک خانوار پنج نفره که مستمری 100 هزار تومانی دریافت می کند به علاوه یارانه های سال 1396 که برابر 227 هزار و 500 تومان است و در حال حاضر مبلغ 327 هزار و 500 تومان دریافت می کند، مبلغ 365 هزار تومان نیز از محل افزایش سرانه هدفمندی دریافت می کند که در مجموع در سال 1397 هر ماه برابر 692 هزار و 500 تومان دریافت خواهد کرد.

وی یادآور شد: در گام دوم کاهش فقر مطلق از طریق تحت پوشش قرار دادن تمام افراد با در آمد کمتر از میزان مستمری نهادهای حمایتی عملیاتی خواهد شد.

وفایی عنوان کرد: پیش بینی می شود بین 600  تا 800 هزار خانوار مشمول دریافت مابه التفاوت شوند که این خانوارهای جدید تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: همچنین کودکان شیرخواره رها شده، انواع معلولان متقاضی کمک و کودکان کار می توانند در شمول این طرح قرار گیرند که با فرض تحت پوشش قرار گرفتن 700 هزار خانوارهای جدید و با فرض صفر بودن درآمد فعلی آن ها میزان پرداختی فوق خانوارهای تحت پوشش موجود و خانوارهایی را که جدید ثبت نام می کنند را راستی آزمایی می کند و بر آن اساس خانوارهایی که شرایط لازم را ندارند حذف خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از این رو در سال آینده با عنایت به ملاحظات اقتصادی کشور و کاهش تعداد از یارانه بگیران یک بانک اطلاعاتی افراد واجد شرایط تهیه و افراد مورد نظر شناسایی خواهند شد.

وی گفت: سپسس براساس معیارهای مربوطه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) پالایش می شوند و در صورت تأمین منابع مالی خط مستمری تا حذف خط فقر مطلق افزایش خواهد یافت.

وفایی تأکید کرد: در این زمینه علاوه بر پرداخت مستمری ماهانه، دولت منابعی را در برنامه توسعه اشتغال خود صرف تأمین یارانه برای ایجاد اشتغال حمایتی برای افراد تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی در خصوص نهاد سازی بودجه سال 1397 افزود: برای اجرای سیاست های هدفمندی یارانه ها قرار است سازمان هدفمندی یارانه ها در سال آینده به صندوق رفاه اجتماعی با مأموریت حذف فقر مطلق ایجاد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بدیهی است بخشی از منابع ناشی از حذف یارانه بگیران متمکن صرف حذف فقر مطلق و بخشی صرف بهبود بهداشت و سلامت آحاد جامعه می شود.

وی درباره جمع بندی بودجه سال 1397 بیان داشت: در بودجه سال آینده با هدف کمک به تولید و اشتغال به بخش های گردشگری،صنعت، معدن، کشاورزی، صنایع دستی، آی تی، آی سی تی، و حمل و نقل عمومی و ریلی توجه ویژه شده است.

وفایی اضافه کرد: ضمن اینکه به مقوله صادرات غیرنفتی از طریق مشوق های لازم توجه شده است.

وی عنوان داشت: در این بودجه به اولویت های برنامه ای از جمله آب، محیط زیست، حمل و نقل عمومی و ریلی و بافت های فرسوده توجه گردیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تنوع در تأمین منابع مالی برای پروژه های عمرانی و تجهیز حداکثری منابع در این زمینه در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و بر این مبنا علاوه بر منابع عمومی و در آمدهای اختصاصی، از محل منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی برای پروژه های مشارکتی نیز استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از منابع نیز قرار است به عنوان آورده بخش خصوصی برای پروژه های مشارکتی مورد استفاده قرار گیرد.

وفایی بیان کرد: ایجاد فرصت های شغلی و توجه به عدالت اجتماعی از دیگر ویژگی های بارز این بودجه خواهد بود که در کنار هدفمندی یارانه ها برای نخستین بار از زمان اجرای آن تاکنون و استفاده منابع حاصله در جهت کاهش فقر مطلق و بهداشت و سلامت جامعه بودجه سال 1397 را از سایر بودجه ها متمایز می سازد.

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بام ایران خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه