اخبار داغ

تحلیلگر مسائل روز:

بودجه عمرانی سال آینده پاسخگوی طرح های نیمه تمام نیست/ شفاف نبودن مالیات در بودجه سال آینده

بودجه عمرانی سال آینده پاسخگوی طرح های نیمه تمام نیست/ شفاف نبودن مالیات در بودجه سال آینده
تحلیلگر مسائل روز، با بیان اینکه دولت تنها ۶۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی سال آینده در نظر گرفته است، گفت: امروز بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام داریم که این بودجه، جوابگوی این حجم از پروژه در سطح کشور نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالنبی منانی، در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در رابطه با بودجه سال آینده کشور و وضعیت کشور در سال آینده، اظهار کرد: ریشه خود اقتصاد از قسط و عدل است که این مورد در بودجه بندی امسال دیده نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

کارشناس مسائل روز، با بیان اینکه بودجه سال آینده دارای محاسن و معایبی است، تصریح کرد: بودجه امسال در ظاهر نسبت به نفت وابستگی کم تری پیدا کرده است؛ ما در بودجه سال گذشته، 114 هزار میلیارد تومان به نفت وابسته بودیم اما این رقم در بودجه امسال به 101 هزار میلیارد تومان رسیده است که کاهش 13 هزار میلیاردی را نشان می دهد.

,

وی با اشاره به کاهش حجم ردیف ها در بودجه های امسال، خاطرنشان کرد: کاهش حجم ردیف ها کنترل و نظارت را بر بودجه افزایش می دهد و قدرت کنترل بر این بودجه بیشتر می شود.

,

احتمال سواستفاده از بند«وغیره» در بودجه های سال آینده

, احتمال سواستفاده از بند«وغیره» در بودجه های سال آینده, احتمال سواستفاده از بند«وغیره» در بودجه های سال آینده,

منانی ادامه داد: البته در همین بودجه امثال قسمتی تحت عنوان «و غیره» برای ردیف بودجه ها در نظر گرفته شده است که همه مشکلات و سواستفاده ها از این لفظ است که نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند که این چنین اصطلاحاتی یا اصطلاحاتی مانند «در اختیار دولت» را باید حذف کرد تا بتوان نظارت کرد.

,

ضعف قانون جلوی امکان رسیدگی به مشکلات را می گیرد

, ضعف قانون جلوی امکان رسیدگی به مشکلات را می گیرد, ضعف قانون جلوی امکان رسیدگی به مشکلات را می گیرد,

تحلیلگر مسائل روز افزود: در بسیاری از مشکلات که ما توانایی رسیدگی را نداریم به دلیل ضعف قانون است که قانون گذار این منفذها را نمی بندد.

,

وی با اشاره به کوچک شدن ساختار سازمان هدفمندی یارانه ها، خاظرنشان کرد: اگرچه این سازمان کوچک شده، اما عیب بزرگی که در این زمینه وجود دارد این است که ای سازمان پیش از این یک سازمان مستقل زیر نظر مستقیم دولت بوده است که اکنون به صندوقی زیر نظر وزارت کار و رفاه می رود که با توجه به بودجه هایی که دریافت می کند، زمینه سواستفاده را فراهم می کند.

,

مالیات در بودجه سال آینده شفاف نیست

, مالیات در بودجه سال آینده شفاف نیست, مالیات در بودجه سال آینده شفاف نیست,

منانی با اشاره به شفاف نبودن مالیات در بودجه امسال، گفت: دولت بودجه خود را به سمت افزایش مالیت ها برده که سال جاری صد هزار میلیارد تومان مالیات می گرفته است اما برای سال آینده 129 هزار مالیات پیش بینی کرده است.

,

کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس آمار رسمی، 20 درصد سازمان ها و مراکز کشور از مالیات معاف هستند، 40 درصد فرار مالیاتی داشته و 40 درصد نیز مالیات پرداخت می کنند که افزایش مالیات فشار را بر روی کسانی که مالیات می دهند به وِیژه حقوق بگیران بیشتر می کند.

,

فشارهای مالیاتی بر روی حقوق بگیران است

, فشارهای مالیاتی بر روی حقوق بگیران است, فشارهای مالیاتی بر روی حقوق بگیران است,

وی تاکید کرد: با این افزایش مالیات بار جدیدی بر روی حقوق بگیران خواهد بود و سقف مالیات در کشور پایین تر می آید.

,

منانی یکی از عیب های عمده بودجه سال آینده را کم توجهی به اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، داروی شفابخش برای اقتصاد امروز ایران است که در کلیات بودجه امسال توجهی به آن نشده است که اگر این توجه صورت نگیرد، مشکلات اقتصادی و اشتغال ما بیش از پیش می شود.

,

وام های دولتی مشکل بیکاری را مرتفع نمی کند

, وام های دولتی مشکل بیکاری را مرتفع نمی کند, وام های دولتی مشکل بیکاری را مرتفع نمی کند,

تحلیلگر مسائل اقتصادی، با بیان اینکه با وام های کمی که برای اتشغال دولت اختصاص داده است، نمی توان اشتغال زایی کرد، تصریح کرد: انبوهی از بیکاران ما  قشر تحصیلکرده ای هستند که نیاز به شغل دارند و نمی توان با بودجه های پنج میلیون یا 10 میلیون ایجاد شغل کرد.

,

وی با بیان اینکه این عدم توجه نه تنها بهبودی در وضعیت اقتصادی ایجاد نمی کند، بلکه موجب بدتر شدن وضعیت بیکاری می شود، گفت: اشتغال و بیکاری ما نیاز به توجه فوری در شرایط کنونی دارد.

,

بودجه عمرانی کشور جواب گوی پروژه های نیمه تمام نیست

, بودجه عمرانی کشور جواب گوی پروژه های نیمه تمام نیست, بودجه عمرانی کشور جواب گوی پروژه های نیمه تمام نیست,

منانی با اشاره به کم بودن بودجه عمرانی کشور، خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی می تواند به اشتغال کمک کند، یعنی اگر کارهای عمرانی توسعه پیدا کند، کارهای تولیدی توسعه پیدا کرده و مشاغل شکل بهتری به خود می گیرد و مراکز تولیدی می توانند محصولات خود را عرضه کنند.

,

تحلیلگر مسائل روز، با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 500 هزار میلیارد پروژه نیمه کاره در کشور، تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشند که اولاً مجوز کلنگ زنی بودجه های جدید را ندهند و ثانیاً بودجه ها را به سمت پروژه های عمرانی و به ویژه تکمیل پروژه هایی که درصد بالایی از آن ها تکمیل شده است، سوق دهند تا در کنار ایجاد اشتغال، این پروژه های نیز به اتمام برسد.

,

500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد

, 500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد, 500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد,

وی با بیان اینکه دولت تنها 60 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی سال آینده خود درنظر گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم که این بودجه جوابگوی این حجم از پروژه در سطح کشور نیست.

,

منانی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر در بحث بودجه های عمرانی، امکان تامین شدن این بودجه ها است؛ معمولا اگر بودجه های بسته شده در سال آینده محقق نشود، اولین قسمتی که بودجه آن تامین نمی شود، قسمت های عمرانی است.

,

وی با بیان اینکه بودجه های جاری را نمی توان تخصیص نداد، عنوان کرد: نقش نمایندگان در تصویب بودجه امسال رفع اشکال ها و نیز بستن راه های نفوذ است.

,

به گفته وی، قانون باید صریح، شفاف و مشخص بیان شود تا مجریان بر همان اساس اقدام کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه