اخبار داغ

گفتگو با زوج کارآفرین کرجی؛

واردات میوه خارجی کمر باغداران را می شکند/ مدرک گرایی آفت جدی اشتغال جوانان کشور

واردات میوه خارجی کمر باغداران را می شکند/ مدرک گرایی آفت جدی اشتغال جوانان کشور
آنچه در ادامه می خوانید گفتگو خبرنگار تیتریک با زوج جوان کارآفرین کرجی است که با سرمایه صفر شروع کرده و سالیانه حداقل 60 میلیون درآمد دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، این روزها تحریم‌ های اقتصادی و محدودیت ‌های کسب‌ و کار داخلی و ارتباطات خارجی دست‌ و پا گیر، شرایطی را فراهم ساخته تا یک ‌بار دیگر تفکر ناب ایرانی پا به عرصه وجود گذاشته و راه‌ حلی غافلگیرانه و اساسی را برای مقابله با این‌ گونه فشارها ارائه دهد. بانوی 42 ساله کرجی نمونه همین تفکر و همت ناب ایرانی است که رابطه‌ مستقیم اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی را به خوبی معنا کرده است.

کوچه پس کوچه های مهرشهر - شهرک ولی عصر کرج را که قدم میزنید راهتان در خیابان پنجم به باغی ختم می شود که یگانه سبزه پرور با همراهی همسرش توانسته است علاوه بر تامین مخارج خود از طریق گلخانه و زمینی که در اختیار دارند زمینه اشتغال چند کارگر را نیز فراهم کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
 
,
, ,

42 ساله است و از سال 1375 به کار تولید محصولات گلخانه ای روی آورده است چرا که شوهرش کشاورز بوده و با توجه به اینکه شغل پدری خانواده همسرش نیز کشاورزی بوده به نظرش خودش بهترین شغل را انتخاب کرده است.

یگانه سبزه پرور با اشاره به اینکه کاشت خیار، گوجه، بادمجان، فلفل و دیگر محصولات گلخانه ای را طی سال ها فعالیتش انجام داده است به خبرنگار تیتریک گفت: پیچیدن بوته های خیار، چیدن محصولات، آفت زدایی و کودپاشی فعالیت های یک روز ما در گلخانه بوده و در حال حاضر خیار، گوجه و فلفل عمده محصولات گلخانه ما را تشکیل می دهد.
,
,
,
, تیتریک,
 
,
, ,

وی افزود: محصولات گلخانه را در مغازه به فروش می رسانیم و یا در تابستان تولیدات مازاد را به میدان تره بار منتقل می کنیم و پیش از اینکه در سال های نخست کارگر داشته باشیم همراه همسرم تمام کارهای گلخانه را انجام دادیم و بچه ها ما را همراهی کردند و هیچگاه به دنبال گرفتن کمک از طرف کسی نبودیم.

سبزه پرور اراده را برای ایستادن روی پای خود را اساس زحمات چندین ساله خانواده اش دانست و اظهار داشت: ما با تلاش و زحمات خود گام های سخت را برداشتیم و گلخانه نیز با تمام فعالیت های مشقت بارش با همتی که از جانب ما بود به وضعیت کنونی رسید.
,
,
,
,
 
,
, ,

همسرش سرمایه اولیه برای کار در گلخانه را صفر ریال اعلام کرد و گفت: ما سال 75 این زمین را اجاره کردیم و به وی پول ندادیم و گفتیم پس از فروش محصولات در تابستان اجاره را پرداخت می کنیم و در حال حاضر سالیانه حداقل 50 الی 60 میلیون تومان درآمد داریم.

یحیی شفیعی که هم محله ای هایش او را به نام جواد می شناسند افزود: باید همت کرد و آستین را بالا زد و نباید راحت طلب بود تا با کمی سختی به هدف برسیم چرا که کار نشد ندارد و اگر فعل نشد را می توانستیم حذف کنیم شاهد تحولات در جامعه بودیم.
,
,
,
,
 
,
, ,

وی اظهار داشت: هر کاری که جوانان ما اراده کنند می تواند محقق شود و من در حال حاضر اگر اراده کنم می توانم از صفر فعالیتم را از سر بگیرم و با این که 50 ساله هستم تابستان روزانه 18 ساعت کار می کنم درحالیکه 6 کارگر دارم.

شفیعی با اشاره به اینکه قریب به 20 هزار متر صیفی جات داریم تصریح کرد: هر محصولی را می کاریم و 2 هزار و 500 متر گلخانه با محصولاتی از جمله خیار، گوجه، فلفل، گوجه های تزئینی و ...داریم اما خودم همیشه با کارگرها کار می کنم و به این فکر نیستم که با توجه به درامدم صرفا بر کارگرها نظارت داشته باشم.
,
,
,
,
 
,
, ,

وی گفت: امروز نباید انتظار راحت طلبی و پشت میز نشینی داشت و باید کار کرد تا ثمره آن را مشاهده کنیم چرا که من تا پنجم ابتدایی تحصیل کرده ام و همسرم دیپلم است و طی 6 سال اخیر بذر بسیاری از شرکت ها را تست می کنیم و با توجه به آب و هوا پس از مراحل اداری به دست کشاورزان می رسانیم.

شفیعی افزود: جهاد کشاورزی باید فارغ التحصیلان این رشته را با توجه به زمین های مناسبی که در هشتگرد وجود دارد آنها را در اختیارشان قرار دهد تا روی آنها فعالیت کنند و با ارائه تسهیلات آنها را به کار، تولید و اشتغال گرایش دهد چرا که برخی توانایی انجام چنین فعالیت هایی را دارند اما کسی از آنها حمایت نمی کند.
,
,
,
,
 
,
, ,

وی اظهار داشت: امروز عده در در دانشگاه تحصیل کرده و مدرکی روی کاغذ اخذ کرده اند اما عملی هیچگونه فعالیتی انجام نداده اند لذا اگر جهاد کشاورزی فارغ التحصیلان را در گلخانه ها و اراضی به کار گیرد با ارائه تسهیلات از آنها تولید مطالبه کند.

شفیعی تصریح کرد: در زمینه صیفی جات صادرات انجام می شود و واردات نداریم اما مرکبات وارد می شود و درحالیکه تولید سیب مرغوب و ...داریم شاهد واردات سیب، پرتقال و لیمو شیرین هستیم لذا واردات کالای مشابه ضربه بزرگی به کشاورزان و باغداران وارد خواهدکرد.
,
,
,
,
 
,

وی گفت:  سال 1375 که فعالیت خود را در زمینه گلخانه و کاشت صیفی جات آغاز کردیم خانه، ماشین و ... نداشتیم و ازدواج مختصری با کمترین هزینه داشتیم اما هر دو کار کردیم و همسرم وجین، هرس و .... را انجام می داد و حمایت های وی موجب شد که امروز صاحب خانه، ماشین، زمین و .... شویم.

,
شفیعی در خاتمه با اشاره به اینکه یک دختر داریم که ازدواج کرده و یک نوه 5 ساله داریم گفت: پسر بزرگترم پیش دانشگاهی بوده و قصد دارد در رشته کشاورزی تحصیل کند و پسر کوچکترم 6 ساله است و خطاب به جوانان باید بگویم که خواستن توانستن است و هر کاری که با توکل بر خدا باشد محقق خواهد شد.

آنچه مسلم است توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره تحقق اقتصاد مقاومتی با محوریت کارآفرینی می‌تواند جامعه اسلامی را به الگوی برتر در جهان امروز تبدیل کند و سلطه مستکبران را نابود سازد.
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه