اخبار داغ

مرثیه ای برای یک کتابخانه/ یار مهربان، سیری چند؟!

مرثیه ای برای یک کتابخانه/ یار مهربان، سیری چند؟!
امروز قدیمی ترین کتابخانه میاندوآب، که کتابخانه عمومی دهخدا است، حال و روز خوشی نداشته و چند ماهی است که تعطیل شده و دیگر کتابخوانی به خود نمی بیند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، وقتی از فرهنگ سخن به میان می آید، در وهله اول موضوعات مختلفی به ذهن آدمی خطور می کند که غالبا در مقوله جامعه بوده و کارکرد اجتماعی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

یکی از فاکتورهای مهم در رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی  در یک جامعه بستگی به میزان مطالعه ، تعلیم و کتابخوانی مردم دارد و در این زمینه نیز ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی یکی از راه های مهم توسعه فرهنگی در یک کشور به حساب می آید.

,

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان مطالعه و کتابخوانی وضعیت مطلوبی نداشته و مردم به دلایل مختلفی از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند بنابرانی لازم است تا اقدامات لازم و جدی برای ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت بگیرد.

,

در این راستا رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر برای ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه باید توسط نهادهای مختلف مانند  خانواده، مدارس، دانشگاه ها ، کتابداران و کتابخانه‌ها، دولت و رسانه‌های گروهی و ناشران و کتاب فروشی‌ها انجام گرفته و برای ترویج فرهنگ مطالعه و رشد و توسعه فرهنگی  گام بردارند.

,

در عصر کنونی؛ کتابخانه ها یکی از مکان هایی هستند که نقش مهمی در بسط و توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته و نقش مهمی در حفظ و پیشرفت فرهنگ، آموزش رسمی و خود آموزی و غنی کردن اوقات فراغت ایفا کرده اند.

,

نقش کتابخانه ها به عنوان مرجع فرهنگی این است که با قرار دادن افکار و اندیشه ها در کنار یکدیگر، وسیله ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای افراد جامعه پدید می آورد.

,

در شهرستان میاندوآب نیز کتابخانه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده تا جایی که نخستین مجمع خیرین کتابخانه ساز آذربایجان غربی در این شهرستان شکل گرفته است تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی رشد و توسعه یابد.

,

در شرایط فعلی شهرستان میاندوآب دارای هفت باب کتابخانه عمومی، دو باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه عمومی مستقل است که شش باب از این کتابخانه ها در مرکز شهرستان و چهار باب دیگر در حومه شهر و شهرهای چهاربرج و باروق قرار دارند.

,

تعطیلی کتابخانه دهخدا میاندوآب

, تعطیلی کتابخانه دهخدا میاندوآب, تعطیلی کتابخانه دهخدا میاندوآب,

اما در کنار همه اقداماتی مانند ایجاد ایستگاه های مطالعه در مکان مختلف که برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و به طور کلی رشد و توسعه فرهنگ در شهرستان میاندوآب انجام گرفته، امروز قدیمی ترین کتابخانه میاندوآب، که کتابخانه عمومی دهخدا است، حال و روز خوشی نداشته و چند ماهی است که تعطیل شده و دیگر کتابخوانی به خود نمی بیند.

,

, ,

کتابخانه عمومی علامه دهخدا در میاندوآب با قدمتی بیش از نیم قرن، در دو مرحله احداث شده است که قسمت اول آن در سال ۱۳۴۵ در زمینی به مساحت ۲۴۰ متر مربع احداث شده  و  قسمت دوم آن در سال ۱۳۷۴ به مساحت ۴۲۶ متر مربع با زیر زمین احداث شده است.

,

به نوشته وبلاگ این کتابخانه دارای زیر بنای ۶۶۶ متر مربع فضای کتابخانه ای بوده و دارای بخشهای مختلفی است که ازجمله آنها می توان به سالن های مطالعه و بخش های مخزن، امانت، کودکان، سمعی و بصری، مرجع و کافی نت اشاره کرد.

,

اما امروز تخریبی و فرسوده بودن ساختمان این کتابخانه سبب شده تا از اواخر سال ۹۵ این مکان تعطیل شده و تا با ترمیم و بهسازی ساختمان و یا نوساز شدن، مجددا مورد استفاده قرار گیرد ولی از زمان تعطیلی، آنطور که در جلسات مختلف بیان شده است، این کتابخانه با سدی به نام “پول” مواجه گشته تا نه مکانی برای فعالیت موقت آن پیدا شود نه کار ساخت و یا ترمیم آن آغاز شود.

,

در وضعیت اضطراری و فرسوده بودن مکان فعلی کتابخانه دهخدا میاندوآب هیچ شکی نیست و حساسیت مسئولان برای جلوگیری از حوادث ناگوار، در این مورد خوب و پذیرفتنی است ولی آن چیزی که در این زمینه غیر قابل پذیرش بوده و بیش از همه چیز آزارمان می دهد، عدم پیش بینی مکان موقتی برای فعالیت این کتابخانه و احیانا عدم همکاری و همراهی نهادهای متولی در این زمینه برای تامین هزینه مالی مورد نیاز برای اجاره مکانی به عنوان مکان موقت است.

,

تعطیلی این مکان حتی صدای اهالی فرهنگ را نیز در آورده و آنها در شبکه های اجتماعی از مسئولان شهرستانی و استانی مانند فرماندار، شورای شهر، شهرداری و نهاد کتابخانه های استان انتقاد کرده و از بی توجهی و یا کم توجهی آنها به این موضوع گلایه کرده و خواستار تسریع در تعیین تکلیف این مکان شده اند.

,

تعیین بودجه ۶۵۰میلیون تومانی برای تخریب و بازسازی کتابخانه دهخدا

, تعیین بودجه ۶۵۰میلیون تومانی برای تخریب و بازسازی کتابخانه دهخدا, تعیین بودجه ۶۵۰میلیون تومانی برای تخریب و بازسازی کتابخانه دهخدا,

در همین زمینه شهریور ماه امسال، فرماندار میاندوآب در جلسه شورای اداری شهرستان، به برآورد بودجه از محل توازن برای برخی پروژه ها در این شهرستان اشاره و اظهار کرد: پروژه های جدید مصوب از محل توازن که برای آنها بودجه برآورده شده است، امسال و سال ۹۷ اجرایی می شوند.

,

ناصر امیری افزود: این پروژه ها شامل احداث خانه کشتی با ۷۵۰ میلیون تومان، تخریب و بازسازی کتابخانه دهخدا با ۶۵۰ میلیون تومان، احداث کتابخانه در کوی قره ورن ۴۰۰ میلیون تومان و بهسازی و آسفالت مسیر چهاربرج به ملکان با اعتباری بالغ بر۵۰۰ میلیون تومان است.

,

لزوم همکاری دستگاه های متولی برای حل مشکل

, لزوم همکاری دستگاه های متولی برای حل مشکل, لزوم همکاری دستگاه های متولی برای حل مشکل,

باید گفت با توجه به اهمیت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و نیز با توجه به فرسوده بودن ساختمان فعلی کتابخانه دهخدا که غیرقابل استفاده بوده و احتمال حادثه وجود دارد،  باید نهادهای مختلف مانند فرمانداری، اداره کتابخانه ها، شهرداری و شورای شهر تا زمان شروع عملیات احداث ساختمان جدید، دست به دست هم داده و مکانی را حداقل به عنوان مکان موقت تعیین کنند چرا که رسیدگی به این موضوع، امری مهم بوده و فقط اندکی جدیت و همت می خواهد.

,

امیدواریم مسئولان امر با اتخاذ تدابیر لازم و شایسته، امید را به اهالی کتاب، فرهنگ و اندیشه در میاندوآب بازگردانده تا بیش از این شاهد خاک خوردم صدها هزار کتاب در پشت درهای بسته، که بزرگترین سرمایه فرهنگی شهرمان است، نباشیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه