اخبار داغ

اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی متفاوتند؛

اقتصاد مقاومتی و ریشه های قرآنی آن/ راهکاری نو برای توسعه همه جانبه کشور

اقتصاد مقاومتی و ریشه های قرآنی آن/ راهکاری نو برای توسعه همه جانبه کشور
برای موضوع اقتصاد مقاومتی به قرآن شریف که مراجعه کرده و کسب تکلیف کنیم، در جواب خود با آیه « ان الله لا یحب المُسرفین» مواجه خواهیم شد و این نکته از نظر پنهان نخواهد ماند، که اقتصاد مقاومتی در حقیقت بسته پیشنهادی شریعت قرّاء برای جامعه اسلامی است که در سایه آن می توان به بی نیازی از دشمنان دست یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چشم برخوار یکی از عوامل مؤثر در شکل گیری نهضت اسلامی در دوران انقلاب، وابستگی کشور به دولت های غربی بود، که این امر سبب از بین رفتن خودکفایی کشور در تمامی عرصه ها و نیازمندی کشور به دولت های استعماری شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چشم برخوا,

این موقعیت که نتیجه سیاست های استعماری غرب به رهبری آمریکای جنایتکار بود، به لطایف الحیل باعث از بین رفتن چرخ تولید در کشور شد؛ سیاست هایی استعماری که طرح خیانت آمیزی موسوم به طرح اصلاحات ارضی یکی از آنان به شمار می رفت.
پس از پیروزی نهضت شکوهمند انقلاب اسلامی و بویژه در دوران هشت ساله دفاع مقدس، میزان اهمیت خودکفایی در کشور و خصوصاً در صنایع استراتژیک مثل صنایع دفاعی – موشکی، گندم و… به وضوح بر همگان آشکار شد و به این ترتیب از ابتدای انقلاب، نهادهای انقلابی مانند جهاد سازندگی و بنیاد مسکن، با هدف بی نیازی از غرب در نیاز های اساسی و از بین بردن فقر و گرسنگی تشکیل شد.
تشکیل این نهادها رویکرد مسئولان نظام را در قبال کاهش آسیب پذیری کشور در برابر حملات اقتصادی دشمن به خوبی نشان می دهد؛ چرا که کاهش وابستگی به دیگر کشورها، اصلی پذیرفته شده در بین تمامی ملت ها به حساب می آید و فرهیختگان هر کشوری به خصوص جوانان تحصلیکرده، در همین رابطه تلاش می کنند.
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفت.

,
,
,
,

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری، در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد که در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا کردند و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی و نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برای جهش » معرفی کردند.
ایشان در دیداری با دانشجویان فرمودند: « اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»
کشوری که دارای اقتصادی مقاوم و بومی است به راحتی در برابر دشمن توان ایستادگی و مقابله دارد و اقتصاد مقاومتی از ارکان رکینی تشکیل شده است.
مقاوم بودن اقتصاد اولین رکن اقتصاد مقاومتی است که از دیدگاه کارشناسان اقتصادی، نخستین زمینه رسیدن به اقتصاد مقاومتی، مقاوم بودن اقتصاد از تمامی جهات مثل نفوذ، تحریم و … است؛ چرا که این مقاومت سبب خواهد شد که دشمن هر زمان که خواست نتواند به درون کشور با ابزار اقتصاد نفوذ کند.
استفاده از همه‌‌ى ظرفیت هاى دولتى و مردمى به عنوان رکن دوم اقتصاد مقاومتی است؛ یکی از شروط مقاوم سازی اقتصاد و عمل به سیاست های اصل ۴۴، اتکا به مردم و کارگاه های زود بازده و بخش خصوصی است.

,
,
,
,
,

این امر با میدان دادن به مردم و اعتماد و اعتقاد به ظرفیت های داخلی، قابل تحقق خواهد بود. همچنان که از دیگر پیش شرط های اقتصادی مقاوم، پیگیری، برخورد و مقابله با مفاسد خرد و کلان اقتصادی است چون مادامی که اقتصاد کشور مبتلا به فساد و رانت خواری باشد نمی توان توقع تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور را داشت.
یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتى، حمایت از تولید ملى است؛ چه در عرصه صنعت و چه در زمینه های کشاورزى، اما متأسفانه امروزه شاهد واردات بی رویه در بسیاری از محصولات به درون کشور هستیم، واردات محصولاتی که بسیاری از آن ها در داخل کشور تولید می شود و چه بسا کیفیت و قیمت محصولات داخلی به مراتب از نمونه خارجی آن بهتر باشد.

,
,

برای مثال واردات فولاد از کشورهای خارجی نمونه ای از این واردات غیرضروری است، در حالی که صنعت فولاد سازی کشور که قطب آن در استان خودمان قرار دارد، به اذعان کارشناسان داخلی و خارجی، قیمت و کیفیت آن به مراتب از فولاد تولیدی در کشورهای دیگر بهتر است.
از دیگر نمونه های قابل توجه، واردات بی رویه البسه و پوشاک است، نباید فراموش کرد که پوشاک و لباس مردم یک کشور، یکی از مؤلفه های نشان دهنده فرهنگ و نوع تفکر آن ملت است و واردات لباس از کشوری بیگانه، هرچند که به لحاظ سیاسی به ما نزدیک باشند، باعث ورود فرهنگی بیگانه به درون کشور خواهد شد.
این نکته نباید از نظر پنهان بماند که صنعت کشورمان در بهترین حالت، سابقه ای چهار دهه ای دارد و نباید آن را با صنعت پرسابقه دول اروپایی و شرقی مقایسه کرد.
حال این سوال به ذهن می رسد که آیا بهتر نیست به جای پرداخت هزینه های گزاف برای واردات محصولات رنگارنگ، به سرمایه گذاری در داخل کشور پرداخته و برای نسل آینده، صنعتی بومی و اقتصادی مقاوم به یادگار بگذاریم؟
مدیریت منابع ارزى و مدیریت مصرف از دیگر ارکان اقتصاد مقاومتی است و مورد دیگری که لازم است به آن اشاره شود؛ این است که اقتصاد مقاومتی هیچ گاه به معنای ریاضت اقتصادی نبوده اما در شرایطی که به تعبیر قائد بزرگوار انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) جنگ اقتصادی است مصرف بی رویه محصولات امر پسندیده ای است؟ آیا در این شرایط صرفه جویی در مصرف تمامی محصولات، شیوه و سیره عقلاء نیست؟
از مباحث سیاسی هم که بگذریم و به قرآن شریف که مراجعه کرده و کسب تکلیف کنیم در جواب خود با آیه « ان الله لا یحب المسرفین» مواجه خواهیم شد و این نکته از نظر پنهان نخواهد ماند که اقتصاد مقاومتی در حقیقت بسته پیشنهادی شریعت قرّاء برای جامعه اسلامی است که در سایه آن می توان به بی نیازی از دشمنان دست یافت.
در این جا این پرسش مطرح می شود که پس از تبیین ضرورت و لزوم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، وظیفه هر یک از افراد در قبال این وظیفه اسلامی، ملی در جامعه اسلامی چیست؟
در پاسخ می توان این طور بیان کرد که نه تنها در مسئله اقتصاد مقاومتی و نه در حیطه مسائل مالی و حتی بالاتر در حیطه امور کلان اجتماعی، سیاسی، مذهب و … یک وظیفه همگانی برای افراد قابل تعریف و تبیین است.
آن عضو از جامعه، اعم از هر قشری؛ بازاری، فرهنگی، نظامی، کارمند و کارگر محصل و دانشجو و هر کسی که احساس می کند خلأیی در جامعه و جود دارد و بخشی از کشور دچار اشکال و ایراد است و آن بخشی از ملت که از وجود فساد در حیطه های مختلف چه فرهنگی، چه اقتصادی و چه سیاسی ناراضی و گله مند هستند باید خود در مسیر مبارزه با این مفاسد وارد شوند.
ایران عزیز ما به دست تک تک خودمان ساخته می شود و اگر به دنبال رفع مشکلات از آن هستیم باید با اصلاح عملکرد خودمان و انجام صحیح و بدون نقص وظایف خود سهم خویش را در اصلاح مفاسد بپردازیم.
مادامی که هریک از ما در انجام وظایف خود، هر چند کوچک و ناچیز، قصور بورزد و کوتاهی کند؛ نباید متوقع باشد که جامعه اصلاح شود.
این، گفته خداوند متعال در قرآن کریم است که می فرماید: «إن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم».
ناگفته نماند که اگر همگی ما مردم در انجام صحیح وظایف خود کوشش کنیم و در رفع نواقص خود گام برداریم، در حقیقت به یاری خدا و دین خدا پرداخته ایم و در نتیجه مشمول لطف و عنایت خداوند متعال شده و از مواهب و امدادهای الهی بهره مند خواهیم بود؛ همانطور که وعده حق خداوند در قرآن کریم است که می فرماید: « إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم».
انتهای پیام / 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه