اخبار داغ

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی بشاگرد/قطب معدنی هرمزگان سرمایه گذار بومی ندارد

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی بشاگرد/قطب معدنی هرمزگان سرمایه گذار بومی ندارد
شهرستان بشاگرد رتبه دوم معادن فلزی در سطح استان هرمزگان را دارد که با وجود چنین ظرفیت معدنی عظیمی هیچ گونه کارگاه صنعتی و فراوریی در سطح این شهرستان وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛شهرستان بشاگرد واقع در شرقی ترین نقطه استان هرمزگان یکی از مناطقی با انواع ظرفیت هایی است که به واسطه محرومیت در انزوا ماند1 است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ظرفیت هایی که شناخت آن ها می تواند کمک بسیاری در امر توسعه و اشتغال داشته باشد و اوضاع اقتصادی و معسشتی خانواده ها را بهبود بخشد.

,

صنایع دستی یکی از اصلی ترین ظرفیت های این شهرستان به شمار می رود که به واسطه فرهنگ و ذوق مردم در زمینه البسه ، فرش، قالی و ... می تواند این منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد.

,

بشاگرد دارای فرهنگی غنی با نوع پوشش خاص خود است که به دلیل پرداخته نشدن به این مسئله در سایه فراموشی رها شده است.

,

تمرکز بر روی صنایع دستی و ارائه آموزش های بروز و کاربردی در این زمینه می تواند باعث ایجاد اشتغال به خصوص برای بانوان این منطقه باشد.

,

شهرستان بشاگرد رتبه دوم معادن فلزی در سطح استان هرمزگان را دارد که با وجود چنین ظرفیت معدنی عظیمی هیچ گونه کارگاه صنعتی و فراوریی در سطح این شهرستان وجود ندارد.

,

متأسفانه در سال های اخیر پس از شناسایی رگه های معدنی متعدد در سطح این شهرستان، بیشترین بهره را غیر بومیان برده اند که اصلی ترین دلیل آن نبود سرمایه دار با بنیه مالی قوی در این منطقه است.

,

ایجاد کارخانه فراوری مواد معدنی می تواند عامل ایجاد اشتغال در سطح شهرستان شود و همچنین از خام فروشی ها جلوگیری به عمل آید.

,

کشاورزی هم دیگر ظرفیت شهرستان بشاگرد به شمار می رود که محصولات 100 درصد ارگانیک این منطقه زبان زد عام و خاص است.

,

در سال های اخیر کم آبی تبدیل به آفت اصلی کشاورزی در سطح این شهرستان شده است و زمین های کشت این منطقه روز به روز در حال کاهش هستند.

,

نبود صنایع بسته بندی و سردخانه دیگر مشکل کشاورزان منطقه است که باعث شده محصولات تولید شده به راحتی با قیمت های پایین به فروش رسد یا خراب شود.

,

تمامی موارد ذکر شده قبل از هر چیز نیاز به آموزش دارد و لازم است مسئولان با ارزیابی های لازم در زمینه های فوق مردم را به سمت استفاده از علوم نوین سوق دهند.

,

همه نهادها در امر اشتغال مسئول اند

,

فلکناز دهقانی فرماندار شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار بشاگرد نیوز با اشاره به ظرفیت های شهرستان، اظهار کرد: هدف تمام مسئولان این منطقه باید افزایش نرخ تولید در بشاگرد باشد و هر شهرستانی مزیت های نسبی خود را دارد که یکی از طرفیت های خوب بشاگرد در حوزه کشاورزی و صنایع دستی و خانگی است.

, بشاگرد نیوز,

فرماندار بشاگرد افزود: وظیفه ما است ظرفیت های این شهرستان را در حوزه اقتصاد دنبال کرده و برای رسیدن به موفقیت در این حوزه ها به مشارکت و همکاری همه نهادها لازم است.

,

دهقانی با تأکید بر اینکه همه نهادها در امر اشتغال مسئول اند، عنوان کرد: هر مدیری چه در سطح شهرستان و چه کشور در امر اشتغال مسئول است و باید در این جهت گام بردارد.

,

وی تصریح کرد: بیشترین تمرکز مسئولان در شهرستان بشاگرد بر صنایع دستی و کشاورزی بوده و در این منطقه واحد صنعتی شاخصی وجود ندارد.

,

فرماندار بشاگرد در ادامه به احداث ناحیه صنعتی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: طبق بازدید میدانی که همراه با مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی هرمزگان از مکان احداث ناحیه صنعتی بشاگرد داشته، محل احداث مناسب بوده و کنترل سیلاب هایی که از آنجا عبور می کند یکی از مشکلات اصلی به شمار می رود که با احداث سیل بند کنترل می شود.

,

دهقانی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده هدف ما بهره برداری از فاز اول این شهرک صنعتی به مساحت 5 هتکار است و تعدادی از واحد های صنعتی را در این ناحیه مستقر کنیم.

,

صنایع جانبی و فرآوری، حلقه مفقوده کشاورزی در بشاگرد

,

وی در خصوص وضعیت کشاورزی شهرستان، اظهار کرد: در بخش کشاورزی که یکی از مهمترین ظرفیت ها این منطقه است در زمینه فرآوری و صنایع جانبی دچار مشکل هستیم.

,

مقام عالی دولت در بشاگرد در ادامه به ظرفیت صنایع دستی این شهرستان پرداخت و افزود: در زمینه فرش دستباف این شهرستان ظرفیت ویژه ای دارد که طبق تفاهم نامه میان اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان بشاگرد و استان یزد، گام های مناسبی در این زمینه برداشته شده است.

,

آموزش بیش از 750 نفر در زمینه فرش بافی در بشاگرد

,

دهقانی ادامه داد: 750 نفر در زمینه فرش بافی در این شهرستان آموزش دیده اند و اکنون در پنج روستای بشاگرد تولید فرش به صورت خانگی و کارگاهی در حال انجام است.

,

وی آموزش در زمینه صنایع مختلف را یکی از اصلی ترین نیازهای مردم بشاگرد دانست و عنوان کرد: نیاز است شرکت شهرک های صنعتی هرمزگان با انجام نیاز سنجی های لازم با همکاری اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان در زمینه آموزشی به ویژه قالی بافی و فرش بافی آموزش لازم را انجام دهند.

,

بشاگرد می تواند قطب های تولید فرش دستباف کشور باشد

,

این مقام مسئول در ادامه بر گسترش مشاغل خانگی تأکید کرد و تبدیل خانه ها به کارگاه های کوچک فرش بافی را یکی از مهمترین فرصت های اشتغال زایی برای خانواده های کم بضاعت بشاگردی دانست و یادآور شد: این مدل اشتغال زایی در بسیاری از کشور های دنیا انجام شده که به واسطه آن بشاگرد می تواند یکی از قطب های تولید فرش دست باف در استان و کشور باشد.

,

بشاگرد قطب معدنی استان  است

,

دهقانی در ادامه بشاگرد را یکی از قطب های معدنی استان هرمزگان عنوان کرد و گفت: طبق بررسی های انجام شده تعداد 6 معدن فعال در سطح شهرستان وجود دارد که این معادن در ایجاد اشتغال در روستاها تأثیر بسزایی داشته است.

,

وی ادامه داد: بررسی ها در مورد کشف معادن جدید در حال انجام است و تعداد معادن قابل بهره برداری در این منطقه بسیار بیشتر از این مقدار حال حاضر خواهد بود که ما برای واگذاری آن ها به سرمایه گذاران بومی و غیر بومی آمادگی لازم را داریم.

,

فرماندار بشاگرد در ادامه به حوزه کشاورزی پرداخت و اظهار کرد: 700هکتار اراضی کشاورزی در پایین دست سد جگین وجود دارد که به روش ثقلی آب آن قابل تأمین است و با توسعه کشاورزی در این زمین ها فرصت اشتغال زایی مناسبی به وجود می آید.

,

دهقانی خاطرنشان کرد: آب سرازیر شده در قسمت پایین دست سد جگین با طی کردن حدود 40 کیلومتر در شرق شهرستان جاسک در حال بهره برداری است در حالی که اولین مصرف کننده های این آب باید مردم بومی بشاگرد باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه