اخبار داغ

آداب و رسوم مردم شهمیرزاد؛

"لباس محلی شهمیرزاد" جلوه ای از زیبایی

"لباس محلی شهمیرزاد" جلوه ای از زیبایی
لباس محلی و سنتی مردم شهمیرزاد با رنگ های شاد و زیبا، جلوه خاصی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیزوا، لباس محلی مردم هر منطقه نمادی از آداب و رسوم فرهنگی مردم است. مردم شهر شهمیرزاد نیز لباس محلی خاص خود را دارند که با توجه به مجاورت استان مازندران بیشتر لباس آنها شبیه لباس محلی مردم آن منطقه می باشد که در ادامه به توضیح نوع لباس محلی و سنتی زنان و مردان شهمیرزادی می پردازیم. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

لباس خانم ها شامل شلوار مشکی، دامن  یا شلیته،  بلوز  نسبتا  بلند  یا جومه های  بلند است که  برای  مراسماتی چون  جشن  از  جومه  رنگی و تزیین  شده  با نوار و قیطون و گلدوزی که کار دست خود خانم های شهمیرزاد می باشد، استفاده می شود.

,

"جومه" همان بلوز  است اما کمی بلندتر و در کناره ها کمی باز است و  در قسمت جلو بسته می باشد و در یقه آن نیز با سه دکمه  و یراق تزئین شده است

,

, ,

بانوان شهمیرزادی همچنین  روی  بلوز،  جلیقه  مخمل می پوشیدند  و از روسری  بزرگ  یا چارقد  استفاده  می کردند. این  چارقد بیشتر به رنگ سفید  می باشد ولی در مراسمات جشن از رنگهای بسیار  شاد و زیبا  استفاده  می شد.

,

به طور معمول و همیشگی  دامن  بانوان بلندتر  و با رنگهای  ملایم  و شاید  سفید  و مشکی  است و در ایام  خاص مثل  عروسی ها و عید نوروز، دامن های رنگی  می پوشیدند.

,

دکمه های جلیقه بانوان از جنس فلز  بوده  که  بسته  به  سطح  درآمد خانواده  از سکه های نقره و طلا  نیز استفاده می کردند که البته این سکه ها برای بافت موهای بانوان  و یا در پایین  دامن های آنان نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

,

جنس لباس نیز در زمستان مخمل و پشمی بود و در تابستان نیز از پارچه هایی با جنس نخ و پنبه استفاده می کردند.  

,
لباس بانوان شهمیرزادی در عین حالی که جلوه ای از رنگ های مختلف و شادی را داشت، پوشیده و با حجاب کامل بود. 
,
 
,
, ,

 

,

لباس آقایان هم شامل پیراهن و جلیقه و شلوار همراه با کلاه و پابند بود که جنس  پابند بسته به فصل زمستان و تابستان تغییر  می کرد. جنس  و کیفیت و رنگ لباس نیز با توجه به  مراسمات مختلف از جمله اعیاد و جشن ها، متفاوت بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه