اخبار داغ

واکاوی ایده انحلال سازمان سنجش؛

آیا معضل کنکور برداشته خواهد شد؟

آیا معضل کنکور برداشته خواهد شد؟
ماندن یا حذف کنکور از جمله موضوعاتی است که همچنان مورد بحث و بررسی است و این روزها تب و تاب بیشتری دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد، فارغ از بررسی اثرات منفی کنکور برای دانش آموزان، انتقاداتی جدی به برگزاری آن وارد است که در این میان می توان به عدم تناسب فضای آموزشی کشور با کنکور و نبود یک مدیریت واحد اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

در چنین شرایطی عده ای معتقد به اجرای ایده انحلال سازمان سنجش از چرخه دانشگاهی کشورهستند اما وجود رشته های پرطرف را مانع انحلال سازمان سنجس و حذف کنکور می دانند با این حال بررسی پیامدهای این ایده باید از سوی کارشناسان امر مورد توجه ویژه قرار گیرد.

,

کنکور برای فضای آموزشی کنونی کشور مناسب نیست

, کنکور برای فضای آموزشی کنونی کشور مناسب نیست,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است به سادگی می‌توان صندلی‌های دانشگاهی را با متدهای علمی روز دنیا پر کرد؛ بدون آنکه هزینه‌های گزاف برگزاری کنکور به خانواده‌ها تحمیل شود. 

,

فرهاد فلاحتی درباره ایده انحلال سازمان سنجش از چرخه دانشگاهی کشور، گفت: باید کلیه آزمون‌ها در یک سازمان تعریف شود و متولی برگزاری آزمون نیز همان سازمان تعیین شود؛ بطور مثال می‌توان در قالب یک سازمان مانند  سازمان ملی سنجش تمام آزمون‌ها را برگزارکرد.

,

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه ما شاهد برگزاری آزمون‌های بسیار متعددی در کشور  هستیم  بطور مثال  دانش آموزان باید در مقطع ابتدایی نیز که خواهان حضور در مدارس خاصی هستندنیز باید درآزمون شرکت کنند  و این در حالی است که آزمون‌های فنی و حرفه ای، استخدامی و ده ها  آزمون  دیگر  نیز در کشور شاهد برگزاری آن هستیم.

,

 تنها یک سازمان باید مدیریت آزمون‌ها را برعهده بگیرد

,  تنها یک سازمان باید مدیریت آزمون‌ها را برعهده بگیرد,

 فلاحتی افزود: اگر قرار باشد عدالت  آموزشی درسطح کشور رعایت شود،تنها یک سازمان باید مدیریت آزمون‌ها را برعهده بگیرد و این درحالی است که حذف کنکور نیز باید طبق قانون تاکنون عملیاتی می‌شود.

,

 وی ادامه داد : برطبق قانون باید کنکور از چرخه آموزشی کشورحذف می‌شود  بنابراین دولت، سازمان سنجش و وزارت علوم  و تحقیقات فناوری  باید در این زمینه پاسخگو باشد.

,

 کنکور برای بهداشت روانی دانش آموزان مناسب نیست 

,  کنکور برای بهداشت روانی دانش آموزان مناسب نیست ,

نماینده مردم   قائنات در مجلس افزود: نظره بنده و جمعی از اعضای کمیسیون این است که کنکور هم اکنون برای شرایط آموزشی کشورمناسب نیست بلکه مضر است زیرا برگزاری کنکور از نظر بهداشت روانی برای دانش آموزان  مناسب نیست    ودر حقیقت برگزاری آزمون ابزار مناسبی برای سنجش علمی دانش آموزان در کشور نیست.

,

 فلاحتی تصریح کرد: کنکور اهرم و وسیله  مناسبی  برای سنجش دقیق علمی دانشجویان نیست  زیرا دانش آموزان نمی‌توانند تمام آموخته هایش را در چند تست بگنجانند و از طرفی دیگر نیز بسیاری از ظرفیت‌های دانشگاه‌های ما خالی است و  برای پر شدن ظرفیت‌های دانشجویی  پذیرش از جنس تکمیل ظرفیت را در دستور کار  قرار داده ایم.

,

وی ادامه داد: بحث سازمان ملی سنجش اگر عملیاتی شود می‌توان تمام آزمون‌های ملی کشور را تحت یک مدیریت واحد برگزار کرد تا یک سازمان در زمینه برگزاری آزمون‌ها پاسخگو باشد اما بحث حذف کنکور قانون شده است بنابراین  وزارت علوم وتحقیقات و فناوری باید کنکور را  حذف میکرد.

,

صندلی‌های دانشگاهی را با متدهای علمی روز دنیا می‌توان پرکرد

, صندلی‌های دانشگاهی را با متدهای علمی روز دنیا می‌توان پرکرد,

 نماینده مردم قائنات در مجلس افزود: به سادگی می توان صندلی‌های دانشگاهی  را با متدهای علمی که در دنیا ایجاد شده است پر کنیم، بدون آنکه بخواهیم هزینه های گزافی را  با برگزاری کنکور به خانواده ها تحمیل کنیم.

,

نماینده مردم قائنات در  مجلس افزود:  برخی از مدارس غیرقانونی آزمون برگزارمی کنند  تااعلام کنند به راحتی دانش آموزان نمی پذیرند و این در حالی است که کلاس‌های آموزشی متعددی  برای  آمادگی  کنکور در کشور برگزار می شود وکتابهای متعددی نیز   برای کنکور تدوین و تالیف میشود که این امر موجب تحمیل  ایجادفشارهای اقتصادی  وروانی به  دانشجو  وخانواده ها می‌شود.

,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،یادآورشد: ما باید شرایط را  برای آموزش دادن به تمام  دانش آموزان در  تمام مقاطع  مختلف  تحصیلی آماده کنیم و ازسوی  دیگر شرایط ورود  تمام دانش آموزان را نیز  طبق  تراز علمی که  کسب کردند به دانشگاه‌ها  مهیا شود  زیرا نمی توان 12  سال تحصیلات دانش آموزان  را با تست‌های کنکوری مهارت سنجی مناسبی کرد و این روشها در بسیاری کشور دنیا به فراموشی سپرده است و باید روشهای برتری را برای کشف استعدادها در نظر گرفته شود.

,

رشته‌های پرطرفدار مانع حذف ۱۰۰درصدی کنکور

, رشته‌های پرطرفدار مانع حذف ۱۰۰درصدی کنکور,

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه رشته‌های پرطرفدارمانع حذف ۱۰۰درصدی کنکور است، از آموزش‌وپرورش به دلیل فراهم نکردن سازوکار لازم برای افزایش سهم معدلدر کنکور انتقاد کرد. 
 
فریده اولادقباد درباره موانع حذف کنکور از چرخه آموزشی کشور، گفت: برای اجرایی شدن افزایش سهم معدل و نمرات آموزشی دانش آموزان در کنکور96-97 نیازمند آماده شدن زیرساخت‌های ارزیابی و سنجش توسط  وزارت آموزش و پرورش هستیم اما متاسفانه هنوز این مهم محقق نشده است.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش سازوکارهای لازم برای برگزاری امتحانات نهایی پایه اول تا سوم دبیرستان را فراهم نکرده است و به همین دلیل همچنان سهم آزمون کنکور 80 درصد و سهم سوابق تحصیلی 20 درصد است و با چشم‌انداز قانونی که مقرر کرده بود سهم معدل به 80 درصد برسد، فاصله زیادی وجود دارد.

,
,
,
,
,

 اولاد قباد افزود: نمی‌توان کنکور را در رشته‌های پرطرفدار از جمله پزشکی و داروسازی حذف کرد زیرا متقاضی این رشته‎ها  بسیار بالا است.

,

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه اول تا سوم دبیرستان امری مناسب و زمینه‌ساز اجرای قانون تلقی می‌شود اما هم اکنون سازوکارهای لازم توسط وزارت آموزش و پرورش در این زمینه دیده نشده است بنابراین در کنکور پیش رو، اگر معدل پایه سوم آموزشی دانش آموزان بالاتر از تراز کنکوری فرد باشد این امر تاثیر مثبت درمحاسبه  نتایج آزمون  برای دانش آموزان خواهد داشت.

,

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه رشته‌های پر طرفدار مانع حذف 100 درصدی کنکور است یادآورشد: سازوکارهای لازم برای حذف کنکور در آموزش و پرورش دیده نشده است.

,

سازمان سنجش باید منحل شود
 
عضورکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه کلاس‌های آمادگی کنکور و آزاد درسی گردش مالی بالایی دارند، تصریح کرد: دست‌هایی در کار است تا کنکور باقی بماند. 

, سازمان سنجش باید منحل شود,
,
,

محمد قمی درباره دلایل عدم حذف کنکور از چرخه آموزشی کشور، گفت: کسانی که کلاسهای کنکور و آزاد درسی را برگزار می‌کنند، دارای گردش مالی مناسبی هستند؛ بنابراین حاضر نیستند با حذف کنکور به نوعی نانشان آجر شود لذا بر سر اجرای قانون سنجش و پدیرش دانشجو که به حدف کنکو معروف شده، سنگ‌اندازی می‌کنند.

,

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در برخی از دانشگاه‌ها هم‌اکنون بدون کنکور است بنابراین موضوعیتی ندارد که برگزاری آزمون‌های کنکور در سازمان سنجش به مفهوم کنونی باقی بماند، تصریح کرد: سازمان سنجش با وضعیت فعلی‌اش باید منحل شود؛ مگر اینگه وظایف جدیدی برای این سازمان تعیین شود.

,

 قمی افزود: در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز با توجه به اینکه ظرفیت استقبال کنندگان بالا است نمی‌توان کنکور را از چرخه آموزش دانشگاهی حذف کرد بنابراین با توجه به میزان متقاضی موجود در این مقاطع کنکور باید پابرجا بماند.

,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: دست‌هایی در کار است که کنکور باقی بماند؛ زیرا کسانی که کلاس‌های آمادگی کنکور را برگزار می‌کنند، گردش‌های مالی نجومی دارند.

,

انتهای پیام/

 
,

انتهای پیام/

,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه