اخبار داغ

گزارشی از مشق محرومیت در مدارس جنوب شرق کشور؛

دلهره و ترس، تکلیف هر شب دانش‌آموزان مدارس کپری/گنبدهای چوبی سهم کودکان سیستان و بلوچستان از تحصیل

دلهره و ترس، تکلیف هر شب دانش‌آموزان مدارس کپری/گنبدهای چوبی سهم کودکان سیستان و بلوچستان از تحصیل
دانش آموزان مناطق مختلف جنوب شرق کشور تنها با لباسی کهنه و دمپایی پلاستیکی کیلومترها راه را می پیمایند تا با کوله باری از خستگی و محرومیت همیشگی، دانش آموخته و در آینده ای نزدیک نقشی در توسعه کشور و استان خود ایفا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پاپایا، واژه کپر و کپر نشینی برای مردمان جنوب شرق ایران نه تنها یک واژه غریب نیست بلکه این مردم سالهاست با آن خو گرفته و با همه وجودشان زندگی و تحصیل در این گنبد های چوبی را تجربه کرده اند، حتی باوجود اینکه در سال های اخیر پدیده کپر نشینی در کشور رو به کاهش بوده و به گفته مسئولین بسیاری از کلاس ها و مدارس کپری تبدیل به کلاس های درس کانکسی شده اما هنوز هستند دانش آموزانی که در مناطق مختلفی از جنوب کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در وضعیت و شرایط نامناسبی مناسبی از نظر بهداشتی و رفاهی مشغول تحصیل بوده و انگار در آمارهای مسئولین دولت دوازدهم جایی ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پاپایا,

درس خواندن در شرایط نامناسب و غیراستاندارد مدارس کپری و خشتی و گلی با فاصله ای زیاد با استانداردهای تحصیلی کشور و حتی نبود حداقل های امکانات مورد نیاز برای یک کلاس درس،  موجب بروز مشکلاتی همچون افت تحصیلی، افسردگی و به تبع آن ترک تحصیل در مناطق جنوب شرقی کشور می شود اما هستند افرادی که اعتقاد دارند کلاس درس کپری و بدون امکانات برای دانش آموزانی که درخانه کپری و خشتی و گلی زندگی می کنند و به اعتقاد آنان به دور از امکانات زندگی شهری بوده مشکلی ایجاد نمی کند.

,

در این میان استان سیستان و بلوچستان علی رغم خدمات ارزنده نظام مقدس جمهوری اسلامی در بخش های گوناگونی چون اقتصادی، عمرانی، کشاورزی، بهداشتی و حتی آموزشی و زدودن چهره محرومیت از این استان، همچنان در بخش آموزش و پرورش دارای مشکلات فراوانی است به گونه ای که سیستان و بلوچستان یکی از مناطق محروم کشور از لحاظ آموزشی بوده و در طول این سال ها سیاست درستی برای ریشه کن کردن بی سوادی در این استان از سوی مدیران آموزش و پرورش و دیگر دست اندرکاران مرتبت با این حوزه اعمال نشده است.

,

جشن برچیده شدن مدارس کپری در سیستان و بلوچستان در سال 86 برپا شد ، اما هنوز هم این مدارس در برخی از مناطق دور افتاده و آبادی های کوچک استان دیده می شود، شاید باورش برای دانش آموزان و معلمان دیگر مناطق کشور سخت باشد و حتی مسئولین آموزش و پرورش ایران نیز آن را انکار کنند اما در واقع اوج محرومیت در این مناطق تاجایی است که دانش آموزان سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطقی چون شهرستان های سرباز، قصرقند، نیکشهر و فنوج با واژه هایی همچون وسایل سرمایشی و گرمایشی، میزو نیمکت، سرویس بهداشتی، مکان ورزشی و تخته های وایت برد بی گانه بوده و بیش از 80درصد از دانش آموزان مناطق مختلف این شهرستان ها تنها با لباسی کهنه و دمپایی پلاستیکی کیلومترها راه را می پیمایند تا با کوله باری از خستگی و محرومیت همیشگی، دانش آموخته و در آینده ای نزدیک نقشی در توسعه کشور و استان خود ایفا کنند.

,

در حالی که در بیش از 90درصد از مدارس استان های مرکزی کشور کلاس های درس هوشمند و امکانات رفاهی به چشم میخورد دانش آموزان جنوب شرق ایران حتی آب برای رفع عطش نداشته و مجبور به نوشیدن آب چاه و غیربهداشتی هستند، آری اینجا  جای خالی لیوان های آبخوری رنگی به روشنی به چشم می‌خورد، اینجا سیستان و بلوچستان است استانی که دانش آموزانش هر روز در میان کیسه های پلاستیکی و گونی های برنج اندک لوازم التحریرشان را پنهان کرده و همچون گوهری ناب آن را در آغوش گرفته و راه مدرسه را پیش می گیرند.

,

 

,

, ,

 

,

کلاس های کپری راهی برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل

, کلاس های کپری راهی برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل, کلاس های کپری راهی برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل,

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان یکی از علل ایجاد مدارس کپری در این استان را اجرای طرح جذب کودکان بازمانده از تحصیل عنوان کرده  و می گوید: از زمان اجرای طرح جذب کودکان بازمانده از تحصیل تاکنون 125 هزار نفر جذب مدارس شده اند.

,

وی افزود: امسال 65 هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب مدارس شده اند که نیازمند فضاهای آموزشی بوده اند.

,

علی رضا نخعی افزود: در سال های گذشته ، حد نصاب شمار دانش آموزان برای تشکیل کلاس ، 15 نفر بود اما از زمان اجرای طرح جذب کودکان بازمانده از تحصیل ، این محدودیت برداشته شده و اکنون حتی برای چهار تا پنج دانش آموز هم کلاس تشکیل می شود.

,

وی ساخت این مدارس را نیازی خاص در زمانی کوتاه دانست و بیان کرد: بی شک ایجاد کلاس های درس ، نیاز اصلی این طرح ضربتی بود ، بنابراین در پاره ای از موارد این کلاس ها با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگ حاکم بر همان منطقه ، به صورت کپر ایجاد شده است.

,

 

,

, ,

 

,

جذب بیش از 8هزار دانش آموز باز مانده از تحصیل در سرباز

, جذب بیش از 8هزار دانش آموز باز مانده از تحصیل در سرباز, جذب بیش از 8هزار دانش آموز باز مانده از تحصیل در سرباز,

درازهی، مدیر آموزش و پرورش سیب و سوران کلاس های کپری را نیاز برخی مناطق دانسته و خاطرنشان کرد: در مهر امسال ، شش کلاس درس جدید در این شهرستان دایر شده است که سه باب از آنها به صورت اتاق و سه کلاس دیگر در مناطق عشایری و بر اساس امکانات موجود در آن منطقه برپا شده است.

,

مدیر آموزش و پرورش ایرانشهر از افزایش ده هزار نفری تعداد دانش آموزان این شهرستان از سال 93 تا 96 خبر داده  و می افزاید:  در این مدت شمار دانش آموزان از 38 هزار نفر به 48 هزار نفر رسیده است که 20 درصد آنان را کودکان بازمانده از تحصیل شامل می شود.

,

مدیر آموزش و پرورش سرباز هم گفت: تعداد دانش آموزان این شهرستان از 15 هزار نفر در سال 93 به بیش از 23 هزار نفر افزایش یافته است که هزار و500 نفر آنان دختران بازمانده از تحصیل بودند.

,

سرکوری ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که می توان از آن به عنوان یکی از علل پیدایش مدارس کپری اشاره کرد ، رشد روز افزون جمعیت در این استان است.

,

 

,

, ,

 

,

وجود 130 کلاس کپری در سیستان و بلوچستان

, وجود 130 کلاس کپری در سیستان و بلوچستان, وجود 130 کلاس کپری در سیستان و بلوچستان,

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان می گوید:  رشد جمعیت دانش آموزی در استان اغلب سریعتر از اجرای طرح های آموزشی از جمله ساخت مدرسه شکل می گیرد.

,

وی گفت: هم اکنون  130 کلاس کپری در استان وجود دارد که این کلاس ها در راستای اجرای طرح جذب کودکان بازمانده از تحصیل ایجاد شده است.

,

علی رضا راشکی با بیان این که اغلب کلاس های کپری بر اساس شرایط محیطی و نوع سکونتگاه های همان منطقه ایجاد شده است از اجرای طرحی نو برای ایجاد فضاهای آموزشی در استان خبر داد.

,

وی بیان کرد:  با اجرای این طرح در برخی از مناطق استان که سکونتگاه هایش به صورت کپری است قصد داریم کلاس های جدید را با مصالح سبک و مقاوم به شکل کپر بسازیم .

,

راشکی با اشاره به اینکه این سازه ها علاوه بر زیبایی خاص خود، هم امکان تعبیه سیستم های گرمایشی ، سرمایشی و هم امکانات روز را دارد، خاطرنشان کرد: از ویژگی های این نوع سازه  هزینه کم آن در مقایسه با سایر سازه هاست به عنوان مثال برای ایجاد یک کلاس درس به ابعاد 28 متر مربع ، کمتر از 20 میلیون تومان هزینه می شود و این مبلغ کمتر از یک سوم هزینه هایی است که برای سازه ها معمولی خرج می شود.

,

وی اذعان داشت: هم اکنون  خیران مدرسه ساز برای جایگزینی سازه جدید به جای 15 مدرسه کپری از 130 مدرسه کپری موجود ، اعلام آمادگی کرده اند.

,

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان ادامه داد: بیشتر مدارس کپری مربوط به شهرستان فنوج ، نیکشهر ،  سراوان و  سرباز بوده که این شهرستان ها جزو  مناطق گرمسیر استان سیستان و بلوچستان است.
 

,
,

, ,

 

,

لباسی کهنه، و کوله های برنجی سهم دانش آموزان جنوب شرق ایران از تحصیل

, لباسی کهنه، و کوله های برنجی سهم دانش آموزان جنوب شرق ایران از تحصیل, لباسی کهنه، و کوله های برنجی سهم دانش آموزان جنوب شرق ایران از تحصیل,

در همین رابطه عابد-آ در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با گلایه از عدم توجه آموزش و پرورش به حل مشکلات این استان، گفت: یک سال است که به صورت خرید خدمت مشغول تدریس در یکی از کلاس های کپری شهرستان سرباز شده ام اما با وجود اینکه 3 ماه از سال تحصیلی جدید گذشته هنوز هم نه تنها دانش آموزان من که بسیاری از دانش آموزان مناطق روستایی این شهرستان لذت نشستن روی نیمکت استاندارد و سالم را درک نکرده اند و در پاره ای از اوقات مجبور به نشستن بر روی زمین هستند.

, پاپایا,

وی افزود: هر بار که میشنوم و میبینم مسئولین آموزش و پرورش سخن از پایان کپرنشینی دانش آموزان گفته و شعارهایی مبنی بر حل مشکلات آنان سر می‌دهند اشک از چشمانم جاری می‌شود.

,

این معلم خرید خدمت که نخواست نامش منتشر شود، بیان کرد: از بسیاری از دوستان و هم دوره ای های خود شنیده ام که این مشکلات نه تنها برای من و شهرستان سرباز است بلکه در دیگر شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان نیز مشکلاتی چون نبود کلاس های درس استاندارد و حداقل امکانات به چشم می‌خورد.

,

وی با اشاره به حادثه سقوط پنجره کلاس کانکسی بر سر دانش آموز سربازی، ادامه داد: اوایل مهرماه سال جاری یکی از همین کلاس های درس غیراستاندارد کانکسی موجب شد تا یکی از دانش آموزان بخش سرباز کلات حافظه خود را از دست بدهد اما متاسفانه مسئولین آموزش و پرورش به جای کمک و همکاری با والدین این دانش آموز فقیر آن را انکار کرده و قصد دارند همه چیز را خوب نشان دهند.

,

 

,

, ,

 

,

خیرین مدرسه ساز به داد دانش آموزان سیستان و بلوچستان برسند

, خیرین مدرسه ساز به داد دانش آموزان سیستان و بلوچستان برسند, خیرین مدرسه ساز به داد دانش آموزان سیستان و بلوچستان برسند,

فاطمه سوری نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به مشکلات زیاد دانش آموزان شهرستان قصرقند، اذعان داشت: بسیاری از دانش آموزان شهرستان قصرقند در فقر مطلق گرفتار بوده و حتی توان خرید لوازم التحریر و کیف مدرسه را ندارند.

, پاپایا,

وی افرود: دیدن صحنه هایی چون دانش آموزانی که با کیسه های برنج برای خود کوله پشتی درست کرده و با پاهای پر از زخم و دمپایی های کهنه پلاستیکی به سوی مدارس روان هستند قلب هر بیننده ای را به درد می آورد اما درد آور تر از آن دیدن ان دانش آموزان در کلاس های کپری است و شنیدن آرزوهای آنان که یک بار نشستن بر نیمکت کلاس و داشتن کوله پشتی را بزرگترین خواسته خود عنوان می‌کنند.

,

این معلم قصرقندی با  اشاره به دیگر مشکلات بخش آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: به دلیل برخی مسائل دینی و فرهنگی بسیاری از دانش آموزان دختر این استان مجبور هستند تنها تا پایان دبستان تحصیل کرده و به دلیل نبود مدارس مقاطع دیگر در روستا و مناطق محل زندگی خود از ادامه تحصیل محروم شوند.

,

وی ادامه داد: خیرین می‌توانند بزرگترین کمک را به دانش آموزان این منطقه کرده و با ساخت کلاس‌های درس با حداقل امکانات و کمک به تهیه لوازم التحریر قدمی بزرگ برای امیدوار کردم کودکان محروم سیستانی و بلوچ بردارند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه