اخبار داغ

حال و گذشته زیر پای شماست / اینجا بازار آصف است، قلب تپنده کُردستان !

حال و گذشته زیر پای شماست / اینجا بازار آصف است، قلب تپنده کُردستان !
اینجا شلوغ و پرهیاهوست است، پر از موتور و ماشین، پر از مغازه و مرکز خرید. پر از جنب و جوش و لبریز از آدم‌های رنگارنگ با داستان‏های مختلف؛ این همه داستان و قصه و هیاهو، همه در یک جا در حال رخ دادن هستند، بازاری به نام بازار " آصف" .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، اینجا شلوغ و پرهیاهوست است، پر از  آدم،  پر از مغازه و مرکز خرید. پر از جنب و جوش و لبریز از آدم‌های رنگارنگ با داستان‏های مختلف؛ این همه داستان و قصه و هیاهو، همه در یک جا در حال رخ دادن هستند، بازاری به نام بازار " آصف" .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل، , آفتاب دل، ,


بازاری که نه تنها پر است از یادگارهای تاریخی و فرهنگی، بلکه هر روز شاهد هزاران ماجراست. عروس و دامادی که برای خرید آیینه و شمعدان، لباس عروس و یا جهیزیه این بازار بلند را در می‏‌نوردند و یا شاهد قدم‌‏های شادمانه‌ی پدر و مادری که برای کودک در راه خود، سیسمونی می‌‏خرند.

,
,

, ,


اینجا بازار آصف است، قلب تپنده کردستان، جایی که نبض اقتصاد شهر را در دست دارد و بخش بزرگی از اقتصاد شهر از دل همین دالان‎ها و کوچه‎ها، راسته‎ها و از دل حجره‎ها جان می‏ گیرد. اینجا یکی از اعجاب‎برانگیزترین مکان‎ها در سنندج است، جایی یگانه و منحصر به فرد که گویی پیوندی عمیق و ناگسستنی با گذشته‌ی شهر دارد. بازار فضایی زنده و پر شور دارد؛ انگار زندگی موسیقی متن بازار است، سمفونی‌ای شکوهمند از صداها؛ آوای فروشندگان، نوای آدم‎ها و ... سازهای این سمفونی‎اند

,
,

, ,


 رفتن به این بازار، مثل سفرِ زمان است، گویی 50 سال به عقب بازگشته باشید، اینجا قوانین دیگری از گذشته حکم‌فرماست؛ گاری‏‌ها فرمانروایی می‏‌کنند و تارمویی حکم ضمانتی سنگین دارد.

,
,

, ,


در بازار سنندج تقریبا همه چیز پیدا می‎شود، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد. هر دالان و سوق و راسته برای خود دنیایی دارد که می‌توان ساعت‌ها محو آن شد و دل داد به گذر آدم‌های مختلف و از دیدن فرهنگ متفاوت و متنوع این فضا لذت برد.

,
,

, ,


بازار سرپوشیده سنندج، بازار سنتی است که در سال ۱۰۴۶ هجری قمری و همزمان با مرکزیت شهر سنندج به عنوان مرکز حکومت اردلان‌ها ساخته شده و در دو طرف خیابان انقلاب سنندج قرار دارد. این بازار برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی و خرید جذاب خواهد بود. معماری بازار سنندج که یادگاری از دوران صفویه است و به دستور شاه صفی ساخته شده، مستطیلی شکل است و یادآور میدان نقش جهان اصفهان است البته اجناس این بازار در بازه‌ی قیمتی متوسط قرار دارند.

,
,

, ,


شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده به نام‌های بازار قدیمی و بازار سرتپوله است. بازار قدیمی دارای پلان مستطیل شکل بوده و پلان بازار سرتپوله به شکل یک مستطیل بزرگ است .

,
,

 

,

بازار قدیمی با الهام از بازار پیرامون میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است. در وسط این بازار سراهای مختلفی قرار داشته که متاسفانه بر اثر خیابان کشی در اوایل حکومت پهلوی از بین رفته و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

,

 

,

از چهار دروازه قدیمی بازار سنندج اکنون سه دروازه مدخل ورودی قدیمی باقی مانده است. تاریخ ساخت بازار سنندج به زمان سلیمان خان اردلان برمی‌گردد.

,

, ,

وی در سال 1046 هجری قمری به عنوان والی کردستان از طرف شاهان صفوی منصوب و سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان انتخاب شد.

,


سقف راسته بازار قدیمی به صورت طاق و تویزه و طاق و گنبد و سقف حجره‌ها نیز به صورت طاق و تویزه ساخته شده است مصالح مورد استفاده در ساخت بازار، عمدتا سنگ و خشت و آجر است.

,
,

, ,


سنندج برای برخی ها ناشناخته است اما این شهر با مردمان خونگرم و مهمان نواز، بناهای طبیعی و تاریخی زیبا، بازار قدیمی سرپوشیده، باغ ها و تپه های تاریخی، مساجد تاریخی، مراکز خرید به همراه تمیزی خیابان ها و معابر شهر می تواند یکی از مقاصد اصلی گردشگری باشد.

,
,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه