اخبار داغ

واقعیت تلخ وضعیت آب در ایران:

ایران با عدم مدیریت صحیح آب خشک می‌شود / هارپ، واقعیتی در محدوده کم

ایران با عدم مدیریت صحیح آب خشک می‌شود / هارپ، واقعیتی در محدوده کم
ﺍﯾﺮﺍﻥ ۷ ﻫﺰﺍﺭﺳﺎﻟﻪ ﺗﺎ ۲۰ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺑﯽ ﺁﺑﯽ ﻭ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ به‌جای ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ، ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﯿﺎﻩ ﻭ جان‌داری توان ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  شبکه خبری تهران نیوز، ﺍﯾﺮﺍﻥ ۷ ﻫﺰﺍﺭﺳﺎﻟﻪ ﺗﺎ ۲۰ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺑﯽ‌ﺁﺑﯽ ﻭ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ به‌جا ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ، ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﯿﺎﻩ ﻭ جاﻧﺪﺍﺭﯼ توان ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , شبکه خبری تهران نیوز، , شبکه خبری تهران نیوز,

این مطلب قسمتی از مقاله‌ای روزنامه تایمز چاپ لندن بود که چند روزه گذشته با عنوان «ایران خشک خواهد شد» آمده بود.

,

ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﮐﻪ ﻣﻬﻨﺪﺱ ﺁﺏ ﻭ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺍﺳﺖ، ﺳﻪ ﺷﺮﯾﮏ ﺟﺮﻡ ﺩﺭ ﻧﺎﺑﻮﺩﯼ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ «ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻃﺒﯿﻌﯽ ‏(ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ‏)»، «دولت» و «ﻣﺮﺩﻡ» ﺍﯾﺮﺍﻥ می‌خواند!

,

وی ﻋﺪﻡ کار ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﯾﺰﯼ ﺑﻬﺮﻩ‌ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺫﺧﯿﺮﻩ‌ﺳﺎﺯﯼ ﺁﺑ‌ﻬﺎﯼ ﮐﺸﻮﺭ؛ ﺳﯿﺎست‌های ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ و ﮐﻢ ﺑﻬﺎ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ؛ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺳﻨﺘﯽ ﻭ ﻏﯿﺮﺣﺮﻓﻪ‌ﺍﯼ ﻭ به هدﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺏ ﮐﻪ ﺿﺮﺭ ﺁﻥ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺳﻮﺩﺵ است؛ ﻧﺎﺑﻮﺩﯼ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺳﻨﺘﯽ ‏(ﮐﺎﺭﯾﺰ/ ﻗﻨﺎﺕ) و ﺑﻬﺮﻩ‌ﻭﺭﯼ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻭ به هدﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺏ‌ﻫﺎﯼ ﮐﺸﻮﺭ توسط مردم از عواملی نابودی آب در ایران می‌داند.

,

ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺸﺪﺍﺭ می‌دﻫﺪ، ﻫﺮ ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ می‌گذرد، ﺍﯾﺮﺍﻥ یک رﻭﺯ ﺑﻪ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻧﯿﺴﺘﯽ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮ می‌شود ﻭ ﺍﮔﺮ به‌زودی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺍﯼ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﮐﺎﺭا ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﻧﯿﺰ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ به هدر ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺏ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻧﮑﻨﻨﺪ، ﻣﺮﮒ ﺍﯾﺮﺍﻥ ۷ ﻫﺰﺍﺭﺳﺎﻟﻪ، ﺗﺎ ۲۰ ﺳﺎﻝ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﻗﻄﻌﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

,

جالب توجه است، پیش از این نیز رسانه‌های استرالیایی حال و روز فعلی دریاچه ارومیه را مورد اشاره قرار داده بودند.

,

وزارت نیرو در آخرین بررسی‌های خود وضعیت بارندگی کشور از اول مهر تا ساعت ۱۸:۳۰ روز ۱۷ آذر سال آبی ۹۷-۹۶ را این‌گونه اعلام کرد: ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۱۷ آذر سال آبی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۲۷.۵ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ( ۴۶.۵ میلیمتر) ۴۰.۹ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۳۲.۹ میلیمتر) ۱۶.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. ضمناً حجم بارش اول مهر تا ۱۷ آذر معادل ۴۵.۳۲۱ میلیارد مترمکعب است.

,

چندین سال است که خبر از خشکسالی داده می‌شود و هر روز مقالات تحقیقات فراوانی به‌منظور مدیریت صحیح آب منتشر می‌شود اما جالب‌تر این است که هر روز خشکسالی شدیدتر و زمین ایران تشنه‌تر می‌شود.

,

, ,

* هارپ، واقعیتی در محدوده کم

, * هارپ، واقعیتی در محدوده کم, * هارپ، واقعیتی در محدوده کم,

دکتر محمد حسین ناصرزاده، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران و کارشناس جغرافیای طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی شبکه خبری تهران نیوز، در ارتباط با خبر روزنامه تایمز مبنی بر خشک شدن ایران در ۲۰سال آینده ظهار داشت: این سخن صحیح است که ما به سمت خشکی‌سالی می‌رویم اما نمی‌دانم نویسنده بر چه مبنای آماری این ۲۰ سال را برآورد کرده این در حالی است که اگر روند میزان بارش و مصرف مردم به همین شکل ادامه پیدا کند ما با خشکسالی‌های شدیدی روبه رو خواهیم بود.

, دکتر محمد حسین ناصرزاده،, شبکه خبری تهران نیوز، , شبکه خبری تهران نیوز,

وی گفت: طی ۱۰سال گذشته با وجود هشدارهای که داده شده مردم هیچ گونه توجه‌ای به آن نکردند و مصرف آن روز به روز افزایش پیدا کرده ، همچنین طی این چندسال میزان بارش به شدت کاهش پیدا کرده به عنوان مثال بارش‌های امسال ۴۰درصد نسبت به مشابه  سال گذشته کمتر شده است.

,

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان این‌که ما اکنون به سمت مرحله بحران در حال حرکت هستیم، عنوان کرد: ما هم اکنون برای آب آشامیدنی با مشکل کمبود آب مواجه نیستیم اما در کشاورزی به دلیل خشک شدن تالاب‌ها و منابعی آبی که کشاورز از آن استفاده می‌کردند با بحران آب مواجه شدیم.

,

این کارشناس آب ادامه داد: برای آب آشامیدنی مخازنی مانند سدها وجود دارد و اگر بارش‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند  این سدها تغذیه نخواهند شد و در آینده با بحران آب آشامیدنی نیز روبه‌رو می‌شویم.

,

ناصرزاده عملکرد رسانه‌ها در نشان دادن وضعیت وخیم آب را ضعیف برشمرد و تصریح کرد: مدیریت آب ضعیف است، به عنوان مثال مدیران نتوانستند در خصوص کشت محصولاتی که آب زیاد مصرف می‌کنند و سود اقتصادی ندارند محصول جایگزین پیدا کنند که این عمل ناشی از عدم شایسته سالاری در دولت‌ها است.

,

وی در مورد پدیده هارپ این‌گونه توضیح داد: هارپ یک مسئله است و این کار در حال انجام می‌باشد اما هنوز به‌طور قطعی اثبات نشده چه تاثیراتی می‌تواند بر روی کره زمین  داشته باشد.

,

کارشناس جغرافیای طبیعی با مطرح کردن این پرسش که اگر آمریکا واقعاً این قدرت را داشت چرا جلوی طوفانی که برخی از ایالات آن را تخریب کرده نمی‌گیرد؟، بیان کرد: اگر این پدیده اثراتی هم داشته باشد در مقیاس محدود  است.

,

یکی از منابع استفاده از آب‌های شیرین آب‌های سطحی است که باید به درستی مدیریت و در دسترس عموم مردم برای انجام فعالیت‌های روز مره قرار بگیرد. دولت‌ها برای مدیریت آب‌های سطحی اقدام به احداث سد در نقاط مختلف ایران کردند که هم اکنون تاثیرات منفی خود را نشان می‌دهد.

,

 

,

* سدهای بزرگ به‌طور کامل ارتباط آب و زمین را تغییر داده‌اند

, * سدهای بزرگ به‌طور کامل ارتباط آب و زمین را تغییر داده‌اند, * سدهای بزرگ به‌طور کامل ارتباط آب و زمین را تغییر داده‌اند, * سدهای بزرگ به‌طور کامل ارتباط آب و زمین را تغییر داده‌اند,

دکتر بنجامین فونگ چاو، ژئوفیزیک ناسا در خصوص تاثیر سدهای بزرگ در اکوسیستم منطقه گفت: ساخت سدهای بزرگ به‌طور کامل ارتباط آب و زمین را تغییر داده و سبب از بین رفتن تعادل اکوسیستم موجود در منطقه است.

, دکتر بنجامین فونگ چاو، , دکتر بنجامین فونگ چاو، , بنجامین فونگ چاو، , ژئوفیزیک ناسا در خصوص تاثیر سدهای بزرگ در اکوسیستم منطقه گفت: , ژئوفیزیک ناسا در خصوص تاثیر سدهای بزرگ در اکوسیستم منطقه گفت: , ساخت سدهای بزرگ به‌طور کامل ارتباط آب و زمین را تغییر داده و سبب از بین رفتن تعادل اکوسیستم موجود در منطقه است., ساخت سدهای بزرگ به‌طور کامل ارتباط آب و زمین را تغییر داده و سبب از بین رفتن تعادل اکوسیستم موجود در منطقه است.,

وی فرسایش زمین، ایجاد رسوبات مضر، تهدید گیاهان و حیاط وحش و همچنین تاثر در بارش‌ها را از تاثیرات احداث سد‌ها عنوان کرد.

,

طبق تحقیقات صورت توسط مرکز مطالعاتی اکوسیستم آلمان در طول چند سال گذشته، تأثیرات منفی سدها به خوبی شناخته شده است که اکثر کشورها (از جمله هند) آن‌ها را به‌طور کامل متوقف کرده‌اند و اکنون مجبور هستند پول خود را برای حل مشکلات ایجاد شده توسط سدهای موجود سرمایه گذاری کنند.

, در طول چند سال گذشته، تأثیرات منفی سدها به خوبی شناخته شده است که اکثر کشورها (از جمله هند) آن‌ها را به‌طور کامل متوقف کرده‌اند و اکنون مجبور هستند پول خود را برای حل مشکلات ایجاد شده توسط سدهای موجود سرمایه گذاری کنند., در طول چند سال گذشته، تأثیرات منفی سدها به خوبی شناخته شده است که اکثر کشورها (از جمله هند) آن‌ها را به‌طور کامل متوقف کرده‌اند و اکنون مجبور هستند پول خود را برای حل مشکلات ایجاد شده توسط سدهای موجود سرمایه گذاری کنند.,

* ارتباط سدسازی با تشدید زلزله

, * ارتباط سدسازی با تشدید زلزله, * ارتباط سدسازی با تشدید زلزله,

دکتر اصغر امانی، کارشناس سدسازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی شبکه خبری تهران نیوز، در ارتباط با اثرات مخرب سدسازی اظهار داشت: به‌منظور کنترل آب‌های سحطی و استفاده بهیه از آب سدهای مختلفی در نقاط مختلف کشور از جمله استان‌های آبخیز احداث کردند و این حرکت را به‌عنوان یک عامل توسعه و پایداری مطرح کردند این در حالی است که مسببان این امر به‌دلیل عدم اطلاع کافی توسعه و پایداری را اشتباه تعریف کردند.

, دکتر اصغر امانی،, شبکه خبری تهران نیوز،, شبکه خبری تهران نیوز,

وی گفت: توسعه پایداری به عبارت است از مدیریت و حفاظت از منابع طبیعی و جهت دادن فن‌آوری به منظور تعمین نیاز نسل کنونی و نسل آینده اما سدسازی در این تعریف نمی‌گنجد.

,

کارشناس سدسازی تخریب محیط زیست و همچنین پیامدهای اجتماعی و اقتصادی را از جمله مشکلات سد سازی عنوان کرد و گفت: زمانی که یک روخانه به مسیر سد منحرف می‌شود دیگر موادغذایی به زمین‌های کشاورزی بالا دست نمی‌رسد پس از این جهت تخریب صورت می‌گیرد.

,

این کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه سدها در ایران غیرکارشناسی احداث می‌شود، بیان کرد: با احداث سد بزرگ تعدادی از روستا‌ها، راه‌های ارتباطی و همچنین تاسیسات نیروی‌های برق به زیر این سدها می‌روند به عنوان مثال بعد از احداث سد کارون ۳ راه‌آهن ارتباطی اهواز به زیر آب رفت به عبارت دیگر این سدها باعث به هدر رفتن سرمایه‌های کشور می‌شود.

,

وی همچنین ادامه داد: سدهای غیر استاندار با بودجه‌های کلان که در نقاط مختلف کشور احداث می‌شود باعث هدر رفت نه تنها آب و تخریب محیط زیست می‌شود بلکه سرمایه کشور را بر باد می‌دهند.

,

امانی تبخیر زیاد آب از سدها را یکی دگیر از عوامل به هدر دادن منابع کشور دانست و عنوان کرد: تبخیر آب و به هدر رفتن آن در مسیر رودخانه بسیار کمتر از آب راکد پشت سدها است، یعنی ما سد ساختیم تا مدیریت آب درست شود اما متاسفانه هدر رفت آب را مشاهده می‌کنی.

,

وی گفت: سد کرج که برای تامین آب تهران احداث شده است آب حوضه آبریز کرج را به محل دیگری انتقال می‌دهد که اثرات آن شامل افت آب زیر زمینی، کاهش کیفیت آب زیر زمینی و هجوم آب شور به دشت‌های پاینی خواهد بود که در آینده ناحیه سرسبز شهریار و کرج را به بیابان تبدیل می‌کند.

,

این کارشناس خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه سدها باعث خشک شدن آب‌های زیر زمین می‌شود بر روی اقلیم منطقه اثرات مخرب می‌گذارد و طی تحقیقاتی با کاهش آب زیرزمینی زلزله نیز تشدید پیدا می‌کند.

,

 

,

* ارتباط میان تخلیه منابع آب زیرزمینی و وقوع زلزله

, * ارتباط میان تخلیه منابع آب زیرزمینی و وقوع زلزله, * ارتباط میان تخلیه منابع آب زیرزمینی و وقوع زلزله,

گاردین در مقاله‌ای عنوان کرد: تخلیه منابع آب زیرزمینی در کالیفرنیا شانس وقوع زلزله را افزایش داده است.

,

مطالعه جدیدی که در مجله نیچر نیز به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در کالیفرنیا و مرکز کشاورزی صنعتی آمریکا، فشار زیادی بر گسل های این مناطق وارد می‌کند و احتمال وقوع زلزله را افزایش خواهد داد.

,

مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد که رابطه معناداری میان وقوع زلزله های با شدت کمتر و تخلیه منابع آب زیرزمینی در اوهایو وجود دارد. تحقیقات صورت گرفته توسط «کالین آموس» از دانشگاه واشنگتن غربی و با کمک داده های بدست آمده از تحلیل GPS بیانگر رابطه میان حرکت خفیف زمین در دره کالیفرنیا و استفاده از منابع آب این مناطق است.

,

اگر روند مصرف آب و مدیریت ضعیف آن بر همین منوال ادامه پیدا کند علاوه بر جنگ آب که بسیاری از کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند، با خشکسالی بی‌سابقه مواجه خواهیم شد.

,

همان‌گونه که امروزه مشاهده می‌کنیم ترکیه درصدد احداث سد در مسیر رودخانه‌های است که به عراق می‌رسند و همین کار سبب ایجاد اختلافاتی بین این دو کشور شده، علاوه بر آن به گفته مسئولان احداث سدهای بزرگ در ترکیه بر روی اقلیم ایران تاثیرات منفی می‌گذارد و در تشدید خشک شدن ایران کمک می‌کند.

,

این امید می‌رود که دولت با جدی گرفتن مسئله آب که حدود ۱۰سال است هشدارهای آن داده شده اقدامات مناسب و کارشناسی برای خروج از این بحران انجام دهد.

,

انتهای پیام/ م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه