اخبار داغ

گزارشی از سریال دنباله دار آتش سوزی و کمبود امکانات اطفاء حریق در جنوب شرق؛

آتش بود اما آتش نشان نبود/ 600 اصله نخل خرما در بخش ایرندگان خاکستر شد + تصاویر

آتش بود اما آتش نشان نبود/ 600 اصله نخل خرما در بخش ایرندگان خاکستر شد + تصاویر
سریال آتش سوزی در سیستان و بلوچستان در سایه کمبود امکانات و ایستگاه های آتش نشانی این روز ها تبدیل به تراژدی بی پایانی شده است که همواره خسارت های زیادی به زمین های کشاورزان وارد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از تفتان ما، ایران با تولید سالانه یک میلیون تن خرما در رتبه سوم جهان پس از مصر و عربستان قرار دارد و این میزان تولید در ۱۰ سال اخیر ثابت مانده است. قیمت پایین خرما، هزینه‌های دستمزد و گرده‌افشانی و حمایت نکردن دولت از باغداران، رغبتی برای افزایش تولید خرما در نخلداران ایجاد نمی‌کند. با ادامه این روند، به‌زودی ایران، کشوری که تا چندی پیش رتبه نخست تولید خرمای جهان را بر عهده داشت، جایگاه سوم را نیز به امارات خواهد داد و در پله چهارم خواهد ایستاد.
 
در واقع شهرستان خاش با سطح زیر کشت بیش از 4 هزار هکتار از زمینهای خرما در روستای کارواندر، منطقه مرزی روتک و بخش ایرندگان شهرستان خاش، یکی از شهرهای بزرگ تولید رطب و خرما در استان تبدیل شده که با وجود خشکسالی های اخیر و بحران آب در این شهرستان مقدار زیادی از زمینهای زیر کشت درخت نخل از بین رفته است.
 
علی ای حال با این وجود بیشترین درختهای نخل این شهرستان در مناطق و دشتهایی قرار گرفته است که امروزه به دلیل خشکسالی و بحران آب، سطح سفره های زیرزمینی به پائین ترین حد ممکن برسد و درختان نتوانند تغذیه و آب کافی را داشته باشند.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما, تفتان ما,
,
,
,
,
,

 
, ,
,
این عامل سبب به وجود آمدن فرسایش خاک و ایجاد فروچاله های زیاد در این دشتها شده تا درختان نخل که میوه آن به طلای زرد استان معروف بود کم کم از بین برود و این مناطق به گورستانی از نخل تبدیل شود و یا با کوچکترین حریقی دچار آتش شود.

* 600 نخل خرما در آتش سوخت
بخشدار ایرندگان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما، با بیان اینکه آتش سوزی به قسمتی از نخلستان روستای گنز این بخش خسارت وارد کرد، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش نیروهای مردمی و آتش نشانی، این آتش سوزی مهار و خاموش شد.

جمشید هاشمزهی با بیان اینکه با توجه به حجم وسیعی از آتش نمی توان به درستی برآورد کرد که چه میزان از باغات خسارت دیدند، تصریح کرد: خسارات بسیار زیادی به این نخلستان ها و زمین های کشاورزی وارد شده و طبق گزارش و برآورد کارشناسان در این حادثه 600 نخل خرما در آتش نابود و به 20 درصد سایر نخل ها نیز آسیب وارد شده است.
 
,
,
, * 600 نخل خرما در آتش سوخت, * 600 نخل خرما در آتش سوخت,
, تفتان ما, تفتان, ،,
,
,
,

 
, ,
,
وی با اشاره به علت و دلیل این اتش سوزی، افزود: علت اصلی این حادثه مشخص نیست اما بعضاً کشاورزان پس از کشت محصول برنج، باقی مانده زمین را می سوزانند که احتمالا دلیل این حادثه این مسئله است.

هاشمزهی با بیان اینکه در این آتش‌سوزی نیروهای مردمی با ابزارآلات ابتدایی و دست وارد عرصه شدند و تلاش کردند که آتش را خاموش کنند، گفت: متاسفانه نیروهای اعزامی آتش نشانی با توجه به بعد مسافت 95 کیلومتری از شهر خاش و نیز خراب بودن مسیر جاده با تاخیر به محل آتش سوزی رسیدند و پس از چند ساعت آتش را مهار کردند.

بخشدار ایرندگان خاش با انتقاد از نبود ایستگاه آتش نشانی در بخش ایرندگان، خاطر نشان کرد: با وجود سطح بسیار زیاد آتش سوزی و سرعت آن و نبود ایستگاه آتش نشانی در این بخش صدمات و خسارات بسیاری به زمین ها و منابع طبیعی این مناطق وارد شده و تنها منبع درآمد امرار و معاش مردم این منطقه کشاورزی و نخل های خرما است.
 
,
,
,
,
,
,

 
, ,
,
وی با بیان اینکه این چندمین آتش سوزی طی سالهای اخیر در این بخش است، اذعان کرد: همواره معضل آتش سوزی نخل های خرما یک تهدید جدی برای این بخش بوده و عدم استقرار یک ایستگاه آتش نشانی در این بخش سبب شده تا با هر آتش کوچکی به سرعت گسترش یابد و خسارات جبران ناپذیر و خانمان سوزی را به اراضی این مناطق وارد کند.

هاشمزهی با بیان اینکه وجود حداقل یک ایستگاه آتش نشانی در بخش ایرندگان از مطالبات دیرینه و قدیمی مردمان این بخش است، ادامه داد: فرماندار شهرستان خاش قول داده اولین خودرو آتش نشانی که به شهرستان خاش تحویل داده شود را به بخش ایرندگان تخصیص دهد.

وی گفت: بخش ایرندگان با دارا بودن نخلستان ها و باغات بسیار مستعد و زیبا در جنوب شهرستان خاش از نقاط مهم گردشگری و توریستی استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

بخشدار ایرندگان  ادامه داد: اگر همت به موقع نخل‌داران نبود چه بسا عمده نخیلات بسیار زیادتری طعمه حریق می شدند و اهالی این منطقه با فاجعه جبران‌ناپذیر مواجه می شدند.
 
,
,
,
,
,
,
,
,

 
, ,
,
وی در رابطه با چگونگی جبران خسارات وارده، اذعان کرد: در حال حاضر فصل برداشت محصول نبوده و متاسفانه تنها به محصول خرما یعنی ثمره نخیلات بیمه تعلق می گیرد و تنه نخل بیمه نیست و از این جهت غرامتی به نخلداران پرداخت نمی‌شود که ضروری است در این خصوص متولیان امور چاره‌اندیشی و جبران خسارت کنند چرا که مهم‌ترین محصول کشاورزی این مناطق خرما است و نخلستان‌های وسیع همواره در این منطقه از دیرباز به عنوان یک اهرم مهم در تقویت اقتصادی خانوارها به شمار می‌رفته و می‌رود.

هاشمزهی اظهار کرد: همه کشاورزان و باغداران با توجه به گرمای هوا و خشک شدن مراتع و منابع طبیعی در حفظ و حراست از منابع طبیعی و پیشگیری از آتش سوزی احتمالی در باغهای خرما و مرکبات با دهیاران و ماموران منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان همکاری و مشارکت بیشتری داشته باشند.
 
,
,
,
,

 
, ,
,
گفتنی است مشابه این آتش سوزی در ماه های اخیر در روستای کارواندر بخش مرکزی و همچنین سال گذشته نیز 80 درخت خرما بخش ایرندگان در آتش سوخت و در منطقه تمندان بخش نوک آباد شهرستان خاش نیز سال گذشته به دلیل نبود ایستگاه آتش نشانی در بخش نوک آباد بخش وسیعی از پوشش گیاهی این منطقه در مقابل چشمان مردم سوخت و هر ساله مردمان این مناطق شاهد از بین رفتن تعداد زیادی از درختان خرما و اراضی کشاورزی بر اثر آتش سوزی  هستند که به دلیل عدم استقرار ایستگاه اتش نشانی خاکستر می شود.

انتهای پیام/ه
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه