اخبار داغ

در جشن اهدای لوح ثبتی جهانی روستای کلپورگان مطرح شد؛

نقش موثر یگانگان خالق سفال در ثبت جهانی دهکده کلپورگان/ تبدیل تهدید به فرصت با رونق صنایع دستی

نقش موثر یگانگان خالق سفال در ثبت جهانی دهکده کلپورگان/ تبدیل تهدید به فرصت با رونق صنایع دستی
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: در به ثبت رسیدن روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای صنایع دستی، بانوان نقش موثری داشتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شستون،جشن اهدای لوح ثبت جهانی روستای کلپورگان صبح امروز سه شنبه 21 آذر ماه با حضور غادا هیجاوی و احمد الفارسی نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی سراوان برگزار شد.

غادا هیجاوری رئیس منطقه اسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در این مراسم گفت: بسیار خوشحال هستم که برای اهدای لوح ثبت جهانی روستای کلپورگان در جمع مردم سراوان و روستای کلپورگان حضور دارم.
وی افزود: کلپورگان اولین روستا در اسیا و اقیانوسیه است که به عنوان روستای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.
رئیس منطقه اسیا و اقیانوسیه ادامه داد: سفال در کلپورگان توسط بانوان ساخته می شود و این باعث افتخار است که بانوان سفال را با دست می سازند.
هیجاوی اضافه کرد: کل جمعیت روستای کلپورگان به هزار نفر هم نمی رسد اما مشارکت اهالی این روستا در حوزه صنایع دستی در کشور بسیار بالا است که دارای جایگاه مهم در به ثبت رسیدن این روستا داشت.
وی با اشاره به زمان حضور خود در روستای کلپورگان، خاطر نشان کرد:  مردم روستای کلپورگان بسیار علاقه مند ثبت و شناخته شدن فرهنگ خود بودند و نکته مهمی که در روستای کلپورگان مشاهده شد جایگاه مهم بانوان در ساختن سفال بود که این فرهنگ از مادر به دختر نسل به نسل منتقل می شد.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی با اشاره به نقش موثر بانوان در ثبت روستای کلپورگان، گفت: زنان کلپورگان ثابت کردند که در اجتماع دارای جایگاه مهم به عنوان نان آور خانواده هستند که برای توسعه منطقه تلاش می کنند.
بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور هم در این مراسم  گفت: پیشنهاد ثبت روستای کلپورگان برای اولین با از سوی ایران به شورای صنایع دستی کشور به دلیل اهمیت روستاها داده شد.
وی با اشاره به اینکه نامگذاری یعنی تولد دوباره و آغاز تحول بزرگ برای منطقه، افزود:  در پارلمان جمهوری اسلامی ایران دربرنامه ششم تصویب شده است که دولت باید زیر ساخت های آن مناطقی که ثبت جهانی می شوند را فراهم کند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: یک و نیم میلیارد برابر با 12 هزار میلیارد تومان  برای شهر ها و روستاهای  زیر 10 هزار نفر اختصاص یافته که موقعیت استثنایی برای استان سیستان و بلوچستان است که استفاده مناسبی از این طرح کند.
نامور مطلق با توجه به خشکسالی های به وجود آمده به ارایه کارکرد جدید و تبدیل تهدید به فرصت از طریق رونق صنایع دستی تأکید و خاطر نشان کرد: توجه به صنایع دستی، صنایع خلاق و فرهنگ  در این منطقه می تواند با همت نیروی هوشمند در صنایع دستی ،صنایع تبدیلی، صنایع مکمل نقش موثری را ایفا کند.
محمد رضا واعظی مقدم سرپرست کل میراث فرهنگی استان هم در این مراسم گفت:  روستای جهانی کلپورگان، مرکز سفال زنان جهان است که با توجه به اینکه به یک برند جهانی و بین المللی تبدیل شده امید است شاهد معرفی و فروش سفال، رونق کسب و کار، توسعه در زمینه های گردشگری، عمرانی و آبادانی این منطقه  در جهان باشیم.
وی با بیان اینکه ملتی زنده خواهند ماند که فرهنگش زنده باشد، افزود: وظیفه شورای جهانی صنایع دستی این هست که آینده را برای صنعتگران و هنرمندان رقم بزند و آنها را در جریان اصلی زندگی وارد کند.

شایان ذکر است لوح ثبت جهانی روستای کلپورگان به فرماندار سراوان، بخشدار مرکزی و دهیار روستای کلپورگان اهدا شد.

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شستون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه