اخبار داغ

«مهندسی فرهنگی» حلقه مفقوده در حوزه فرهنگ/برنامه ریزی دقیق جایگزین عملکرد سنتی و جزیره‌ای شود

«مهندسی فرهنگی» حلقه مفقوده در حوزه فرهنگ/برنامه ریزی دقیق جایگزین عملکرد سنتی و جزیره‌ای شود
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: مهندسی فرهنگی به این معنا است که در زمینه فرهنگی به‌صورت سنتی و جزیره‌ای عمل نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، مسئله «مهندسی فرهنگی»، یکی از مسائل زیربنایی در امور فرهنگی کشور محسوب می شود. اولین بار رهبر معظم انقلاب اسلامی با به کار بردن اصطلاح «شبیخون فرهنگی»، از هجمه‌های دشمنان علیه فرهنگ ایران اسلامی پرده برداشتند؛ زیرا دشمن فهمیده بود که فرهنگ شهادت، ایثار، اخوت و برادری در میان ملت مسلمان ایران، امر مهمی است و همین امر را نیز موتور محرک ایستادگی و مقاومت ملت ایران می‌دانستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

 به همین دلیل حملات و هجمه‌های فرهنگی دشمن به فرهنگ ایران اسلامی بیشتر شد و توانست به‌صورت خیلی آرام آسیب‌های جدی را به فرهنگ اسلامی ایران وارد کند.

,

بعدها با ترویج خوی اشرافی‌گری، آسیب‌های جدی‌تری به فرهنگ ایران وارد شد. از اینجا بود که دیده‌بان نظام و دلسوز ملت، یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی، به مسئله مهندسی فرهنگی تأکید کردند؛ اما این مسئله مهم یعنی مهندسی فرهنگی کشور چیست و چه کارکردها و اهدافی را دنبال می‌کند؟

,

عملکرد سنتی و جزیره‌ای در زمینه فرهنگ؛ مغایر با اصول «مهندسی فرهنگی»

, عملکرد سنتی و جزیره‌ای در زمینه فرهنگ؛ مغایر با اصول «مهندسی فرهنگی», عملکرد سنتی و جزیره‌ای در زمینه فرهنگ؛ مغایر با اصول «مهندسی فرهنگی»,

حجت‌الاسلام تاج‌آبادی، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش در خصوص مسئله مهندسی فرهنگی گفت: مهندسی فرهنگی به این معنا است که در زمینه فرهنگی به‌صورت سنتی، یعنی جزیره‌ای عمل نشود. درواقع زمانی که کشورهای دیگر در یک جبهه واحد علیه کشور ایران قرار گرفتند، باید نخبگان، مؤسسات، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها دست‌به‌دست به هم داده و بر اساس نقشه مهندسی‌شده فرهنگی به‌گونه‌ای حرکت کنند که توان ایستادگی در مقابل دشمنان را داشته باشند.

, ندای تفرش, ندای, .,

وی اظهار کرد: باید از نظر روش و استراتژیک، متحد و منسجم بود و از همه ظرفیت‌ها استفاده بهینه کرد تا به فرهنگ مهاجم دشمن، حمله و نفوذ کرده و فرهنگ خود را غالب کنیم.

, .,

ردپای هجمه فرهنگی در مدارس و خانه‌ها

, ردپای هجمه فرهنگی در مدارس و خانه‌ها, ردپای هجمه فرهنگی در مدارس و خانه‌ها,

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی افزود: در عصر و روزگار فعلی حجم حملات دشمنان به فرهنگ‌های اسلامی بسیار بالا است و خاکریزهای جبهه فرهنگی به مدارس، خانه‌ها و... کشیده شده است. اگر به آمار آسیب‌های اجتماعی در جامعه نگاهی بیندازیم، متوجه هجمه دشمن به فرهنگ کشورمان خواهیم شد. پس این نیاز که باید به مسئله مهندسی فرهنگی کشور به‌صورت دقیق‌تر و کاربردی‌تر پرداخته شود، به‌صورت واضح مشهود است.

, .,

تاج‌آبادی با اشاره به بایدها و نبایدهای مهندسی فرهنگی بیان کرد: بر اساس یک تعریف ساده، باید وضعیت موجود فرهنگی جامعه اعم از مسائل و مشکلات، چالش‌‌ها، نیازها و ضرورت‌ها شناسایی و وضع مطلوب بر اساس اسناد بالادستی تبیین شده و با توجه به ظرفیت‌، قابلیت‌ و اولویت‌ها در راه رسیدن به آن گام برداشته ‌شود. راه‌های رسیدن به وضع مطلوب و مشکلات، مشخص و سازمان‌های مجری باید معین ‌شوند.

, .,

مهندسی فرهنگی در حد شعار نباشد/عدم تطابق گزارش های فرهنگی با واقعیت‌های جامعه

, مهندسی فرهنگی در حد شعار نباشد/عدم تطابق گزارش های فرهنگی با واقعیت‌های جامعه , مهندسی فرهنگی در حد شعار نباشد/عدم تطابق گزارش های فرهنگی با واقعیت‌های جامعه ,

تاج‌آبادی در خصوص کارکردهای مهندسی فرهنگی گفت: هدف اصلی مهندسی فرهنگی این است که باید به جای عملکرد پراکنده و جزیره‌ای و ارائه گزارش‌های صرفاً صوری، با نظارت و ارزیابی دقیق و به‌صورت منظم، در جهت برطرف کردن آسیب‌های فرهنگی اقدام شود. در غیر این صورت، باید به مسئله مهندسی فرهنگی، تنها به‌عنوان یک شعار نگاه کرد.

, .,

وی تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی در حال اجرا هستند، اما بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، گزارش‌ها با خروجی‌های جامعه تطابقی ندارد؛ چراکه ناهماهنگی‌ها دستگاها، عدم نظارت و سیاه‌نمایی‌ در این گزارش‌ها به چشم می خورد. باتوجه به حجم وسیع حملات دشمن به فرهنگ نباید شاهد تنزل در حوزه فرهنگ باشیم.

,

عزم ملی و مدیریت جهادی نیاز امروز فرهنگ کشور

, عزم ملی و مدیریت جهادی نیاز امروز فرهنگ کشور, عزم ملی و مدیریت جهادی نیاز امروز فرهنگ کشور,

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی ادامه داد: مسئله فرهنگی کشور، نیاز به عزم ملی و مدیریت جهادی همانند عزم ملی در جنگ ۸ ساله کشور در مقابله با دنیای استکبار دارد؛ عزمی که موجب شد تا آحاد ملت ایران در مقابل دشمن ایستادگی کنند و در این جبهه چنانچه کوتاهی‌هایی‌ صورت می‌گرفت، دشمن در مدت کوتاهی تهران را تصرف کرده بود.

, .,

تاج‌آبادی افزود: امروزه نیز آحاد مردم باید پای سند مهندسی فرهنگی کشور را امضا و از آن حمایت کنند. در همه مساجد جبهه فرهنگی حق تشکیل شود. اخیراً در حکم تنفیذ نماینده ولی‌فقیه استان کرمان، رهبر معظم انقلاب، مسئله جدیدی را مطرح کردند که آن مسئله، تقویت جبهه فرهنگی انقلاب است.

, .,

وی بیان کرد: اگر قرار است در جنگ فرهنگی امروز اتفاقی رخ دهد، باید همه مساجد، مراکز فرهنگی، مؤسسات و تمام نخبگان و فعالان فرهنگی، حوزه، دانشگاه، رسانه‌ها و مراکز خبری دست به دست هم داده، با هم یکپارچه شوند و با نگاه به اهداف عالی و چشم‌انداز زیبایی که تحقق «تشکیل تمدن نوین اسلامی» و «ساخت جامعه اسلامی» است، تلاش کنند.

, .,

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: امروزه مدیران فرهنگی ما باید به جوانان، فعالان و نخبگان فرهنگی، حسین فهمیده‌ها، محسن حججی‌های زمانه اعتماد کنند تا با بهره‌گیری از فرهنگ شهادت و کنار گذاشتن فرهنگ بیگانه، «مخلصا لوجه الله» پا پیش گذاشته و در نبرد فرهنگی امروز نیز مانند جهاد نظامی، پیروز میدان باشد.

, .,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه