اخبار داغ

فرار مغزها معضلی گریبانگیر کشور، استان و شهرستان بهار

فرار مغزها معضلی گریبانگیر کشور، استان و شهرستان بهار
حقیقت تلخ فرار مغزها از شهرستان بهار و مخصوصاً شهر بهار طی سالیان متمادی در حال وقوع است. یکی از مهمترین دلایل این آسیب غیر قابل مقایسه بودن امکانات در مبدا و مقصد گریز اندیشمندان و نخبگان است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، ریشه یابی این معضل در سطح ملی را به پژوهشکده های کلان دولت و مجلس میسپاریم و نگاهی به شهر و شهرستان بهار می اندازیم. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

آری متاسفانه این حقیقت تلخ فرار مغزها از شهرستان بهار و مخصوصاً شهر بهار  نیز طی سالیان متمادی در حال وقوع است. 
یکی از مهمترین دلایل این آسیب غیر قابل مقایسه بودن امکانات در  مبدا و  مقصد گریز اندیشمندان و نخبگان است. اما چرا در برخی کشورها و مناطق توانسته اند با وجود حقیقت تفاوت امکانات و ظرفیتهای مبدا و مقصد،  نخبگان خود را حفظ کنند و راه حلش به نظر میرسد این باشد:
باید کاری کرد که نخبگان با  قلابهای احساس عشق به سازندگی به وطن وصل بمانند.
هر کسی رفتار غلطی میکند که  هر نخبه ای را از خدمت به وطن و زادگاه،  نا امید کند،  خیانتی تاریخی را در حق این شهر، استان و کشور انجام میدهد.

,
,
,
,

  از همین شهرمان شروع کنیم، با کمک نخبگان راههایی را پیدا کنیم که دلبستگی آنها به وطن را بیشتر کنیم.

,

 اولین قدم دور کردن  حسادت و  کینه ورزی از دلهایمان است که هرگونه انگیزه ماندن و خدمت را از نخبگان میگیرد. در اینگونه فضاسازی های مسموم دوام نخبه ها در مسیر خدمت به شهر بستگی دارد به سطح تحمل ایشان دربرابر  ناملایمات ساختگی و جنگ همزمان این نخبگان با مشکلات شهر و توامان با افرادی که در برابر خدمت ایشان  مقاومت میکنند.

,

یکی از اشتباهات در محاسبه ذهنی ما قطعا این خواهد بود که فکر کنیم افرادی که ناخواسته فضای ماندن را مسموم میکنند از روی  دشمنی با مردم، وطن یا نخبه این کار را میکنند؛ نخیر اینها دشمن نیستند بلکه برخی عادات باعث این گونه واکنش های ناخواسته میشود و این رفتارهای پرآسیب را ایجاد کرده است که با همدلی و کارفرهنگی میتوان آن را بسیار  تعدیل کرد و نهایتا  ریشه کن کرد. در این مسیر قطعا خود نخبگان با آغوشی باز برای این جهاد اجتماعی مقابله با  فرار مغزها وارد گود میشوند و مردم و مسئولین را در این راستا یاری خواهند داد.
 
 باز در پایان سوالاتی را از خودمان طرح میکنم:
برای جذب نخبگان چه کرده ایم؟!! و چه برنامه ای داریم؟!! 

,
,
,
,

چه امکاناتی به لحاظ  امنیت ذهنی برای نخبگان شهرستان بهار ایجاد کرده ایم که مثلا برای ادامه فعالیت  تهران را انتخاب نکنند؟!  اصولا چه کار کرده ایم ای  مردم و ای  مسئولان که یک نخبه بهاری بین بهار و تهران،  بهار را انتخاب کند؟!!

,

راه مشخص است:
 تشکیل فضایی صمیمانه و دوستانه با کمک مسئولین، مردم و نخبگان آنها برای ساختن قلاب احساس به سازندگی وطن.

,
,

یوسف عبدی‌نژاد 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه