اخبار داغ

22 آذر روز تاریخی و به یاد ماندنی برای مردم قاینات

22 آذر روز تاریخی و به یاد ماندنی برای مردم قاینات
22 آذر 1357 برای شهرستان قاینات که با تقدیم شهدایی به انقلاب اسلامی دراین روز،دومین شهر پیشگام خراسان بود،به عنوان یک روز ملی وماندگار به ثبت رسیده است واین روز به عنوان روز شهرستان تعیین شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسیم قائن ،  خطه زرخیز و شهیدپرور قاینات آکنده است از یاد و خاطره دلیر مردان و راست قامتانی که هم‌چون مشعلی فروزان جان خویش را در راه دین و کشور تقدیم کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم قائن,

قاین با تقدیم 4 شهید در 22 آذر سال 1357 دومین شهر پیشگام خراسان در اهدای شهدای خویش به انقلاب اسلامی بود.

,

 

,

مردم قاین در سال 57 همگام با سایر مردم کشور به مبارزه با رژیم ستم‌شاهی برخاستند در 22 آذر 1357 که مأموران رژیم شاه مبادرت به محو شعارهای انقلابی و نصب تصاویر شاه در معابر عمومی کرده بودند، مردم قاین در مهدیه شهر تجمع و پس از سخنرانی یکی از روحانیون اعزامی از حوزه علمیه قم و نماینده امام خمینی(ره) و پس از منبر حضرت آیت‌ا... آیتی، مردم ایشان را تا منزل مشایعت می‌کردند که به راهپیمایی علیه رژیم شاه تبدیل شد که مأمورین به مردم حمله کردند که پس از درگیری، مأموران مردم را به خاک و خون کشیدند و 4 نفر از راهپیمایان به نام نصیری‌زاده، صبیانی، ریاحی و مهدوی الحسینی به شهادت رسیدند و حدود 10 نفر هم مجروح شدند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

شهید ریاحی متولد سال 1340 خورشیدی بود که پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به جوشکاری، مکانیکی و رانندگی پرداخت. وی مصداق کامل این سخن امام راحل بود که در سال 42 خطاب به مأموران رژیم شاه گفته بود: «سربازان من در گهواره هستند». وی در جریان تظاهرات روز 22 آذر57 قاین مجروح شد و در بیمارستان بستری شد و به‌رغم تشنگی شدید به‌دلیل دستور پزشک امکان آب‌دادن به وی ممکن نبود و این شهید بزرگواربا لب تشنه به شهادت رسید.

,

 

,

, ,

 

,

شهید نصیری‌زاده متولد سال 1311 بود. وی فردی مذهبی و مقید بود و در بسیاری از محافل و مجالس مذهبی شرکت می‌کرد. در سال 1357 برای  مبارژه با رژیم دست از کار کشید و مرتب هم  می‌گفت: من به شهادت می‌رسم.

,

 

,

اوکشاورزی صادق ومومن بود .گرچه شهید از نعمت خواندن ونوشتن محروم بود اما دراثر تلاوت قرآن،نور قرآن کریم بر دل وی تابیده وقلبش مملو از معرفت ونورانیت کرد.این معرفت وآگاهی بارمسئولیتش را سنگین کرده تا اورا به فیض شهادت رهنمون ساخت .

,

وی درراهپیمایی 22آذر57مصادف بادوازدهم محرم به همراه دیگر امت اسلامی در تظاهرات خیابانی شرکت وبه فیض شهادت نایل آمد.

,

 

,

, ,

 

,

شهید صبیانی نیز از دیگر شهدای این واقعه متولد سال 1316در قاین بود که در جریان این تظاهرات شربت شهادت نوشید.

,

 

,

وی بعد از دوران کودکی مدتی را در مشهد ادامه زندگی داد.از اوایل جوانی علاقه زیادی به کارهای فنی داشت وبه همین سبب به شغل مکانیکی ومدتی به رانندگی پرداخت .قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در جلسات مذهبی وتبلیغات وراهپیمایی ها وتظاهرات شرکت فعال داشت.در پخش اعلامیه ها وپوستر دیگر برادران را یاری می کرد وهمیشه بامزدوران رژیم شاهنشاهی در ستیزبود ؛چنانکه در راهپیمایی 22آذر سال57به هنگام تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی به دست مزدوران پهلوی به درجه رفیع شهادت نایل آمد .

,

 

,

, ,

سید حسین مهدوی الحسینی از دیگر شهدای انقلاب قاین است.وی در سال 1336 خورشیدی، در خانواده آیت‌ا... سید علی مهدوی الحسینی در قاین متولد شد. در 7 سالگی پدرش به رحمت ایزدی پیوست. تحصیلات ابتدایی و سپس متوسطه را تا سوم دبیرستان در زادگاهش گذراند و چون از دانش‌آموزان ممتاز دوران تحصیل بود در دبیرستان علم پذیرفته شد، وی هم‌زمان در دانش‌سرای قوچان نیز پذیرفته شد که با توصیه زنده یاد مرحوم آذری در رشته ریاضی در دبیرستان علم تحصیل و پس از اخذ دیپلم  و شرکت در کنکور در رشته مهندسی ارتباطات دانشگاه تهران قبول شد. وی در سال 57 پس از اوج‌گیری قیام مردم و تعطیلی دانشگاه به قاین آمد و مردم را به مبارزه با رژیم  تشویق می‌کرد.

,

وی در22آذر 57 به هنگام تظاهرات علیه رژیم ستمگر شاهنشاهی به شهادت رسید.

,

 

,

, ,

 

,

از دیگر شهدای انقلاب شهرستان شهید غلامعلی لاخی است که درسال 1336در خانواده ای مسلمان ومذهبی درقاین چشم به جهان گشود .بعد ازاتمام دوران طفولیت جهت فراگیری قرآن به مکتب خانه رفت.درامور کشاورزی ودامپروری به خانواده اش کمک می نمود.باشروع انقلاب اسلامی در پخش ونشر اعلامیه ها ودیوار نویسی وتشویق وترغیب مردم به شرکت درراهپیمایی ها وجلساتی که علیه رژیم ستمشاهی تشکیل می شد کوشابود.

,

 

,

این شهید بزرگوار در هنگام نگهبانی از نیروگاه برق قاین که از دست ایادی رژیم پهلوی خارج شده بود دربهمن ماه سال57در حین حراست وپاسبانی از این نیروگاه به طور مرموزی به افتخار شهادت نایل آمد.

,

 

,

به همین مناسبت روز 22 آذر سالروز قیام خونین مردم قاین علیه رژیم ستم شاهی که در جریان آن چهارتن از مردم انقلابی شهرستان به شهادت رسیدند، به‌عنوان روز شهرستان قاینات تعیین شد وامسال نیز در گرامیداشت این روز بزرگ یادواره 5شهید انقلاب شهرستان ودوشهید گمنام دانشگاه آزاد قاین ،همایش مولفین شهرستان قاینات،گردهمایی فرمانداران ادوار گذشته قاینات برگزار خواهد شد.

,

همچنین نمایشگاهی از آثار مولفین شهرستان در محل اداره فرهنگ وارشاد اسلامی قاین ونمایشگاه توانمندیهای شهرستان قاینات در سالن ورزشی عفاف  در حاشیه برگزاری مراسمات گرامیداشت روز شهرستان برپاشده است .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه