اخبار داغ

رئیس اتحادیه مصالح فروشان میبد عنوان کرد

لزوم برخورد با شاغلین غیر قانونی در حرفه ساختمان در میبد

لزوم برخورد با شاغلین غیر قانونی در حرفه ساختمان در میبد
رئیس اتحادیه مصالح فروشان شهرستان میبد گفت: در صورت یاری و مساعدت مسئولین محترم به خودی خود شاغلین غیر قانونی در حرفه ساختمان جمع آوری شده و یا مجبور به اخذ مجوز کسب می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میبد خبر، سراج بیکی رئیس اتحادیه مصالح فروشان شهرستان میبد در اتباط با صنعت ساختمان در ایران بیان داشت: همانطور که مستحضرید صنعت ساختمان یکی از صنایع مهم کشور ما می باشد که بخش عظیمی از مشاغل و حرفه ها بصورت مستیم و غیر مستقیم با آن مرتبط هستند و افراد زیادی در این زمینه اشتغال داشته و سرمایه گذاری عظیمی نیز در این بخش انجام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,

وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور مشهود است و به راحتی قابل حل می باشد این است که نکات فنی و اجرایی در عملیات ساخت و ساز بطور کامل و صحیح اجرا نمی شود بطوریکه با وجود استفاده از مصالح مرغوب و مقاوم شاهد ساخته شدن ساختمانهایی بی کیفیت و غیر مقاوم در برابر زلزله هستیم و عمر مفید ساختمانهای ما به شدت کاهش پیدا کرده و سرمایه عظیم مردم و کشور در این بخش به راحتی از بین می رود که نمونه تازه آن در واقعه دلخراش زلزله کرمانشاه شاهد بودیم. ساختمانهایی که اسکلت بتنی بود و و چند سال از ساخته شدن آنها نگذشته بود فرو ریخت و افراد بسیاری را به کام مرگ برد.

,

عضو نظام مهندسی ساختمان یزد در مورد مشل ساخت و سازهای غیر ایمن در میبد اظهار داشت: در شهرستان میبد این مشکل با توجه به ورود افراد غیر بومی به شهر جهت کسب و کار و مشخص نبودن میزان مهارت آنها و نداشتن مجوز کار قانونی بسیار خود نمایی می کند. بطور مثال چند ماه پیش یک ساختمان 2 طبقه که با مصالح مناسبی هم ساخته شده بود به علت عدم مهارت پیمانکار اسکلت بتنی و عدم رعایت نکات فنی تخریب شده و خسارتهای فراوانی را به مالک آن وارد کرد که به علت نداشتن مجوز کسب قانونی و ناشناس بودن پیمانکار فوق به شهر دیگری مراجعت نموده و حتی نمی توان او را پیدا کرد. در حالیکه اگر پیمانکار پروانه کسب داشت مالک می توانست جهت دریافت خسارت از طریق مراجع ذیصلاح اقدام کند.

,

, ,

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف شهرستان میبد در ادامه ابراز داشت: ما در اتحادیه مصالح ساختمانی که صدور پروانه کسب جهت مشاغل ساختمانی را برعهده داریم با توجه به اینکه اینگونه افراد محل کسب و کار ثابتی نداشته و مدام محل کار آنها عوض می شود تا به حال با وجود تلاش بسیار نتوانسته ایم با این پدیده به صورت مناسب برخورد کنیم.

,

بیکی در این زمینه از مسئولین درخواست داشت: از مسئولین محترم بخصوص شهردار و شورای شهر و نظام مهندسی ساختمان تقاضا دارم جهت بهبود کیفیت ساخت و ساز، خسارت ندیدن مردم و به هدر نرفتن سرمایه های ملی در بخش ساختمان وارد میدان شده تا با کمک اتحادیه این مشکل را رفع کنیم.

,

وی پیشنهاد داشت: ما طرحی را در این خصوص ارائه کرده ایم که در صورت یاری و مساعدت مسئولین محترم به خودی خود شاغلین غیر قانونی در حرفه ساختمان جمع آوری شده و یا مجبور به اخذ مجوز کسب خواهند شد.

,

بیکی در مورد طرح پیشنهادی توضیح داد: در این طرح این اتحادیه با کمک مهندسین نظام مهندسی ساختمان قبل از اعطای مجوز کسب دوره های فشرده کارآموزی و مهارت را برای افراد متقاضی برگزار می کند. سپس این اتحادیه لیست واحدهای صنفی مرتبط و دارای پروانه کسب را به شهرداری و نظام مهندسی ساختمان اعلام کرده و این لیست در هنگام صدور پروانه ساخت در اختیار مالکان محترم قرار خواهد گرفت و تاکید خواهد شد که مهندسین ناظر ساختمان و شهرداری فعالیت و کار افرادی را که خارج از این لیست هستند و پروانه کسب قانونی ندارند را تایید نخواهد کرد و مسئولین آنه به عهده مالک خواهد بود.

,

رئیس اتحادیه مصالح فروشان شهرستان میبد در باب آثار اجرای این طرح عنوان کرد: این کار باعث خواهد شد تا افراد شناسنامه دار وارد این عرصه شده که در صورت بوجود آمدن مشکل و یا عدم رعایت دقت و کیفیت در کار بتوان آنها را شناسایی و مورد مواخذه قرار داده و از وارد آمدن خسارت به مردم جلوگیری کرد. در این زمینه مهندسین ساختمان می توانند کیفیت بهتری در عملیات ساختمانی را از این پیمانکاران و شاغلین درخواست داشته باشند که این کار موجب افزایش امنیت اجتماعی و عمومی خواهد شد.

,

بیکی از مردم شهرستان میبد نیز درخواست داشت: مردم فهیم شهرستان میبد این نکته را مد نظر داشته باشند که با وجود پیشرفت وسیع علم هنوز هم زمان وقوع زلزله و بزرگی آن بطور دقیق قابل پیش بینی نیست و با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوتکنیکی کشور ما وقوع زلزله در شهر ما هم دور از انتظار نیست و زلزله در کمین است. جهت آمادگی برای مقابله با مخاطرات طبیعی باید رعایت نکات فنی در اجرای ساختمان و انتخاب واحدهای صنفی دارای مجوز و مهارت کافی مورد توجه قرار گیرد.

,

وی در پایان تاکید داشت: این نکته بسیار مهم است که هزینه اجرای فنی ساختمان و استفاده از نیروی کار ماهر در برابر قیمت تمام شده ساختمان بسیار ناچیز است و هیچ عقل سلیمی سرمایه مالی و جانی خود را به خاطر این مبلغ ناچیز به خطر نمی اندازد.

,

انتهای پیام/اد

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه