اخبار داغ

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

دولت مقصر اصلی بنگاه داری بانک هاست

دولت مقصر اصلی بنگاه داری بانک هاست
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که تورم بالا در کشور حاکم بود بانک ها با خرید سهام، مشارکت در سرمایه گذاری و ساخت و سازها و دریافت سود 30 درصدی حاصل از آن کاهش نقدینگی و عدم تعهدات دولت را تا حدودی جبران کرده و در مسیر بنگاه داری سوق داده شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید حسن حسینی شاهرودی دبیر کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با تاکید بر اینکه بانک ها نباید کار سرمایه گذاری و بنگاه داری را انجام دهند گفت: قانون برای بانک ها تکالیفی را تعیین کرده است که باید منابع مالی مردم را جمع آوری کرده و در اختیار سرمایه گذار قرار دهند و دولت نیز فشارهایی را بر بانک ها آورده و تکالیفی از جمله خرید گندم از کشاورزان، وام های ارزان قیمت و قرض الحسنه، کاهش سودها و ... را متوجه بانک ها کرده که نتیجه آن بدهی 200 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار ,

وی اظهار کرد: از سوی دیگر مطالبات بانک ها از اشخاص حقیقی و غیر حقوقی رقمی بیش از این مطالبات آنها از دولت است که نشان دهنده ناکارآمدی نظام بانکی، عدم نظارت بانک مرکزی در برخورد با متخلفان و ... است.

,

عضو خانه ملت با اشاره به اصلاح قانون بانک مرکزی و بانکداری اسلامی در کمیسیون اقتصادی مجلس تا پایان سال جاری افزود: همه این ها موانعی در نظام بانکی کشور است و بانک ها را در شرایطی قرار داده تا تنها بتوانند خود را از ورشکستگی نجات داده و به جای پرداخت تسهیلات با سود 12 تا 18 درصد سودهای کلانی از تولید کننده دریافت کرده یا خود مستقیما وارد تولید و سرمایه گذاری شوند.

,

حسینی شاهرودی با بیان اینکه دولت ها بانک ها را به مسیر بنگاه داری سوق داده اند بیان کرد: در مقطعی که تورم بالایی در کشور حاکم بود بانک با خرید سهام، مشارکت در سرمایه گذاری و ساخت و سازها و دریافت سود 30 درصدی حاصل از آن کاهش نقدینگی و عدم تعهدات دولت را تا حدودی جبران کردند و در حقیقت این دولت ها بودند که بانک ها را در مسیر بنگاه داری و سرمایه گذاری سوق داده و مقصر اصلی دولت است.

,

وی در ادامه با اشاره به نقش تسهیلات بانکی در رونق کسب و کار گفت: حوزه اقتصاد ظروف مرتبطی دارد که بر یکدیگر تاثیر گذارند وی نمی توان گفت که برای اصلاح نظام بانکی و چالش های اقتصادی تنها یک حوزه اصلاح شود و بانک ها تنها یکی از ظروف مرتبطه در حوزه اقتصاد است.

,

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حوزه های پولی و بانکی، بورس و سرمایه، ارز و دلار، کار و قانون کار و تامین اجتماعی، نظام مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده و زیرساخت های حوزه آب، برق و گاز و مجوزهایی که داده می شود فرایند تولید است که از خروجی آن می توانیم رشد اقتصادی داشته باشیم.

,

حسینی شاهرودی با اشاره به قوانین متعدد در رونق تولید از جمله قانون رفع موانع تولید افزود: تنها 20 تا 25 درصد این قانون عملیاتی شده است و نشان دهنده این است که اراده و راهکاری برای رفع موانع تولید وجود ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه