اخبار داغ

در مصاف گردشگری و کشاورزی؛

خطر خشکیدن ریشه نهالکاران «طرقبه شاندیز» جدی تر شد

خطر خشکیدن ریشه نهالکاران «طرقبه شاندیز» جدی تر شد
یکی از ویژگی های مهم و بارزی که چند سالی است در شهرستان طرقبه شاندیز با رفتن به سمت گردشگری کمرنگ شده، موضوع توجه به کشاورزی منطقه است و سرآسیاب مردم به مدت 2 قرن نهال کاری می کرده اند تا جاییکه 60 درصد نهال مثمر کشور را تولید می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طرقبه‌نیوز،  یکی از ویژگی های مهم و بارزی که چند سالی است در شهرستان طرقبه شاندیز با رفتن به سمت گردشگری کمرنگ شده، موضوع توجه به کشاورزی منطقه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طرقبه‌نیوز,

 

,

به گفته اهالی شاندیز در منطقه ای به نام سرآسیاب مردم به مدت 2 قرن نهال کاری می کرده اند تا جاییکه 60 درصد نهال مثمر کشور را تولید می کنند.

,

 

,

قابل ذکر است از جمعیت 3 هزار نفری این منطقه 2500 نفر نهال کار هستند و الباقی مرتبط با همین موضوع از جمله پیوند و تهیه بذر مشغول هستند.

,

 

,

در گفتگو با اهالی که نشستیم امروز گفته می شود نهال سرآسیاب استاندارد نیست و در حال تبلیغ بذر اصلاح شده هستند چراکه نهال سرآسیاب از جهاد کشاورزی پروانه سلامت ندارد.

,

 

,

جوانی فعال در این زمینه گفت: اگر مردم این روستا نهال کاری نداشته باشند شغلی نخواهند داشت امیدواریم تولید نهال با کیفیت در این منطقه ادامه داشته باشد.

,

 

,

60 درصد نهال مثمر کشور در سرآسیاب تولید می شود

, 60 درصد نهال مثمر کشور در سرآسیاب تولید می شود,

 

,

نهال کاران مطرح کشور از باغداران و نهال کاران منطقه با قیمت کمتر خریداری کرده و توسط افراد واسطه ای با قیمت بیش تر به فروش می رسانند.

,

, , ,

برخی می گویند ریشه نهال دارای قارج است و برخی هم نامه نگاری کرده تا نهال سرآسیاب از استان خارج نشود و هر کجا مشاهده شده جمع آوری می شود حال طی این روزها و هفته آنده محصولات نهال منطقه به عمل می رسد و نمی توانند به فروش برسانند.

,

 

,

کوچکترین نهالکار 20 هزار نهال کاشته و گفته شده در این منطقه تا 200 هزار نهال نیز کاشته شده است.

,

 

,

گفتنی است پیوند و پروسه تولید نهال در این منطقه به صورت بومی تولید می شود و تمامی زمین های منطقه سرآسیاب در راستای تولید تحت پوشش نهال کاران است.

,

 

,

مسعود جوانبخت رئیس جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز در گفتگو با طرقبه نیوز ضمن اشاره به مشکلات نهالکاران منطقه سرآسیاب شاندیز اظهار کرد: بر اساس آنچه که نهالکاران درخواست دارند، تولید نهال دارای فرآیندی مخصوص است و باید این فرآیند طی شود تا بتوان نهال را در سطح استان و کشور توزیع کرد.

,

 

,

وی افزود: نهالکاران در هر باغی بایستی دارای باغ مادری باشد یعنی باغی که پیوندک استاندارد از باغ مادری بگیرد؛ این باغ باید در اماکنی باشد که باغات تولید تجاری در درون باغ های دیگر به صورت مخلوط نباشد.

,

 

,

رئیس جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز گفت: اگر همجوار نهالستانی باغ تجاری که تولید میوه دارد باشد این با نظر مؤسسه ثبت و گواهی ببذر و نهال تناقض دارد لذا در پی آن هستیم تجربه نهالکاران شهرستان از بین نرود چراکه نهالکاران اشتغالزایی دارند و نباید این اشتغال حذف شود.

,

 

,

وی افزود: این نهالکاران به صورت سنتی از قدیم هر 500 یا هزار متر در منطقه فعالیت دارند و باتوجه به تولید نهال سرآسیاب شاندیز در سطح وسیع بایستی فرآیند تولید نهل را رعایت کنند.

,

, , ,

جوانبخت با بیان اینکه نشستی با نهالکاران داشتیم و مقرر شد هفته آتی برای تجمیعی کار کردن نهالکاران مصوباتی را به استان انتقال دهیم تصریح کرد: امروزه موضوع تولید نهال از بذر منتفی است و بر اساس قانون باید نهال از پایه رویشی که حداقل بیماری را منتقل می کند پیوند خوری داشته باشد و پیوندک آن هم باید از باغ مادری استاندارد تهیه شده باشد.

,

 

,

وی با اشاره به جاری بودن این مصوبه در کل کشور افزود: در طرقبه شاندیز هیچ کدام از باغداران نهالکار نسبت به اخذ پروانه سلامت اقدام نکرده اند و لذا قصد داریم نهالکاران به صورت متمرکز دارای شخصیت حقوقی تحت عنوان شرکت تعاونی تولید نهال است فعالیت داشته باشند.

,

 

,

بهترین راه برای اخذ مجوز سلامت همان تولید روی پایه رویشی است

, بهترین راه برای اخذ مجوز سلامت همان تولید روی پایه رویشی است,

 

,

رئیس جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز گفت: منطقه سرآسیاب جزو شهر شاندیز است و به دنبال راهکار هستیم که این تولیدات حفظ شود و  البته قبول داریم به دلیل اینکه تولیدات به عنوان منشا درآمد است و برای فروش مشکل دارند.

,

 

,

وی با بیان اینکه بهترین راه برای اخذ مجوز سلامت همان تولید روی پایه رویشی است افزود: این موضوع مربوط به 2 سال گذشته است و نهالکاران از این موضوع مطلع بوده اند و  اگر لازم باشد با نماینده نهالکاران در رابطه با حل و فصل این موضوع نشست تخصصی خواهیم داشت.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه