اخبار داغ

گزارشی از رسم غلطی به نام کارناوال‌های عروسی؛

وقتی شادی ما موجب غم دیگران می‌شود/ کارناوال‌های عروسی و یک سوال، عرف و شرع چه چیزی را می‌پذیرند؟

وقتی شادی ما موجب غم دیگران می‌شود/ کارناوال‌های عروسی و یک سوال، عرف و شرع چه چیزی را می‌پذیرند؟
در اسلام شادی که باعث به خطر افتادن جان دیگران شود جایز نیست پس بهتر است با ممانعت از چنین کارهایی با آینده و زندگی دیگران بازی نکنیم .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، ازدواج امری مقدس و پیوندی آسمانی است که دین مبین اسلام به آن سفارش‌‌‌های فراوان کرده و تا آن جا توصیه شده که ازدواج را عامل حفظ نیمی از ایمان می‌داند و معتقد است فردی که ازدواج می‌کند باید برای تحصیل نیم دیگر ایمانش بکوشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

رسم دیرین ازدواج از دیرباز در سرزمین کهن ایران وجود داشته و در میان قبایل و طوایف گوناگون، اشکال مختلفی به خود گرفته است و تغییر و دگرگونی آداب و رسوم ازدواج در طول زمان و میان افراد و جوامع مختلف به صورت عرف‌های این مرز و بوم درآمده است اما با دگرگونی‌‌‌های جهان از جمله ماشینی شدن زندگی این رسم و رسوم‌‌ها چهره‌‌ای متفاوت به خود گرفته است. رسم و رسوم ساده و بی پیرایه روزگاران پیشین و انجام مراسم به دور از هر گونه ظاهرسازی و تجملات و فخر فروشی و در عین حال توام با عشق و محبت، به مراسمی پر خرج و صحنه نمایش قدرت و توان مادی خانواده‌ها در آمده است.  

,

در این بین کسانی هستند که شادی‌‌های خود را به خیابان‌‌ها می‌‌آورند وبا راه انداختن کارناوال‌‌های عروسی در محیط عمومی باعث آزار واذیت و به زحمت افتادن دیگران می‌شوند اما آیا درست است که شادی ما باعث ناراحتی دیگران شود؟ شادی‌‌ها و پایکوبی‌‌هایی که در خیابان‌‌ها انجام می‌‌‌گردند و باعث ترافیک و راهبندان می‌شوند، صدای بوق‌‌های ممتدی که می‌زنند شاید بیماری را آزار دهد و یا کسی برای رفتن به سرکار عجله یا دکتری که پشت ترافیک مانده و جان مریضی به خطر افتاده است را از انجام وظیفه‌‌اش بازدارد.

,

بخاطر یک کارناوال عروسی کل روزم خراب شد

, بخاطر یک کارناوال عروسی کل روزم خراب شد, بخاطر یک کارناوال عروسی کل روزم خراب شد,

یک شهروند تبریزی در گفت‌‌وگو با خبرنگاه گروه اجتماعی آناج درباره مشکلاتی که کارناوال‌‌های عروسی برایش ایجاد کرده بودند، گفت: طبق عادت روزانه خود سوار بر ماشینم شدم که به محل کارم بروم چند کیلومتری بیشتر نرفته بودم که در ترافیک وحشتناکی گیر کردم، تقریبا یک ساعت به شروع شیف کاری‌‌ام مانده بود و ترافیک خیلی سنگین‌‌تر از چیزی بود که تصورش را می‌کردم، وقتی جلوتر رفتم فهمیدم که کارناوال‌‌های عروسی بزرگی در خیابان به راه انداختند و ماشین‌‌های خود را وسط خیابان نگه داشته و در حال پای کوبی و رقص در خیابان هستند.

,

وی افزود: بعد از آن که مراسم شان تمام شد به راه افتادم آن روز نیم ساعت هم کسرکار خوردم وکل روزم خراب شد چرا فکر می‌کنند که ما شادیم بقیه نیز باید شاد باشند.

,

, ,

ایجاد سر وصدای بلند و راهبندان‌‌ها تجاوز به حقوق شهروندان است

, ایجاد سر وصدای بلند و راهبندان‌‌ها تجاوز به حقوق شهروندان است, ایجاد سر وصدای بلند و راهبندان‌‌ها تجاوز به حقوق شهروندان است,

مجید ابهری در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در خصوص کسانی که در خیابان‌‌ها شادی می‌کنند و باعث مزاحمت مردم می‌شوند اظهار داشت: مراسم شادی علاوه بر شاد نمودن اعضای اصلی آن موجب خوشحالی سایر مردم نیز می‌گردد همه ما از دیدن ماشین عروس و داماد خوشحال می‌شویم و برای آنان آرزوی خوشبختی می‌کنیم اما متاسفانه بعضی از هموطنان و همشهریان برخی اوقات دست به رفتارهایی می‌زنند که شادی آنها موجب تاسف و زحمت سایر مردم می‌شود.

,

وی ادامه داد: همانند کاروان‌‌های پر سر وصدای عروسی که گاه در دل شب با بوق‌‌های ممتد باعث بیداری اطفال، بیماران و سالمندان گردیده و موجب زحمت آنان می‌شود یا اینکه در خیابان خودروهای خود را نگه داشته و با حرکاتی باعث به وجود آمدن ترافیک و یا ایجاد آلودگی صوتی و سرو صدا در خیابان‌ها و اماکن عمومی می‌گردند.

,

ابهری با بیان اینکه اینگونه افراد به خاطر اجرای مراسم عروسی مورد سرزنش قرار نمی‌گیرند بلکه به خاطر تجاوز به حقوق شهروندی و ایجاد آلودگی‌‌های صوتی و دست زدن به حرکاتی که خلاف عادات و عرف می‌‌باشد مورد سرزنش قرار می‌گیرند، تصریح کرد: چراکه حرکات آنان باعث زحمت دیگران می‌گردد و این خود نوعی تجاوز به حقوق شهروندی دیگران است.

,

این آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا جامعه ما به این سمت می‌رود توضیح داد: در مرحله اول به خاطر چشم و هم چشمی، خودنمایی و کاستی‌های شخصیتی اینگونه رفتارها از بعضی افراد سر می‌زند وگرنه کسانی که هیچ گونه کمبود شخصیتی و تربیتی نداشته باشند محال است که موجب آزار دیگران و ایجاد آلودگی‌های صوتی در جامعه گردند.

,

وی اذعان داشت: فقدان تربیت خانوادگی، کمبود آشنایی با قواعد حقوق اجتماعی باعث بروز اینگونه رفتارها می‌گردد و لازم است که رسانه‌های عمومی از جمله صدا و سیما با برگزاری نشست ها و یا با تهیه فیلم‌ها و سریال‌‌ها اینگونه رفتارها را نکوهش نموده و بانیان اینگونه حرکات را مورد سرزنش قرار دهند تا بتوانیم جامعه آرام و قانون مدار داشته باشیم.

,

ابهری با بیان اینکه در غرب به هیچ وجه اینگونه حرکات انجام نمی‌شود، تشریح کرد: یعنی شهروندان از نظر قانونی و حقوقی حق ندارند باعث ایجاد سر و صدا، راه بندان‌‌ها و یا ایجاد حرکات خلاف عرف اجتماعی گردند اما متاسفانه فقط در کشور ما و بعضی از کشورهای همسایه اینگونه رفتارها را میتوان مشاهده نمود، سال‌‌ها در انگلستان زندگی کردم نه در آنجا و نه در هیچ یک از کشورهای اروپایی ندیده‌‌ام که مثلا نیمه شب چندین اتومبیل بوق زنان در خیابان توقف کنند و با موزیک بلند باعث ایجاد زحمت برای شهروندان دیگر شوند.

,

, ,

شادی واقعی در دین اسلام باید فرد را به خدا نزدیک‌‌تر کند

, شادی واقعی در دین اسلام باید فرد را به خدا نزدیک‌‌تر کند, شادی واقعی در دین اسلام باید فرد را به خدا نزدیک‌‌تر کند,

حجت‌‌الاسلام حامد قلی زاده عالم دینی در گفت‌و و با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در رابطه با کارناوال‌‌های عروسی اظهار داشت:  شادی واقعی از دیدگاه یک فرد با ایمان زمانی متصور است که او را یک گام به خدایش نزدیک‌‌تر کند با این وجود، انسان‌ها به دلیل حس فطری تنوع ­طلبی خویش می‌­توانند از لذت­های مجاز دنیوی بهره ­مند شده و از آن شادمان شوند، این شادی­ ها می­‌تواند زمینه­‌‌ای برای افزایش نشاط معنوی افراد با ایمان نیز ارزیابی شود و باید دانست که برخی شادی‌‌های سطحی و ظاهری که ناشی از رفتارهای غیرمنطقی و غیر اخلاقی است مورد پذیرش اسلام نیست.

,

وی ادامه داد: در دین مبین اسلام عملی مقبول خداوند متعال خواهد بود که برای رضای او انجام شود عملی که با نیت جلب خشنودی خداوند انجام پذیرفته دارای ارزش و ثواب بوده و در این دنیا مشمول رحمت الهی خواهد شد، طبق روایات و آموزه‌‌های دینی اسلام قبولی اعمال انسان وابسته به نیت و اخلاص آن می‌‌باشد؛ امام صادق (ع) فرمودند: "امر خود را براى خدا قرار دهید نه براى مردم، زیرا هر چه به منظور خدا باشد، براى خداست (او می پذیرد و پاداش می دهد) و هر چه براى مردم است، بسوى خدا بالا نرود (خدا نپذیرد و پاداش ندهد)"(کافی، ج ٢ ص٢٩٣)

,

این عالم دینی خاطرنشان ساخت: ازدواج نیز به عنوان یکی از فرائض و اعمالی که خداوند متعال آن را برای آرامش در زندگی انسان قرار داده از این امر مستثنی نبوده و نباید آن را صرفاً با دید دنیوی نگریست، بلکه علاوه بر آن اسلام، ازدواج را پیوندی مقدس دانسته که افراد اگر انجام آن را راهی برای جلب رضای الهی قرار دهند، نه تنها رحمت خداوند در این دنیا نصیب آنان خواهد شد بلکه ثواب اخروی عظیمی برای آنان به ارمغان خواهد آورد ولی اگر انگیزه ازدواج تنها دستیابی به تمایلات ظاهری و مادی باشد، دیگر نباید اجر دنیوی، اخروی و امدادهای معنوی را از خداوند متعال انتظار داشت.

,

وی درباره رسم صحیح ازدواج در اسلام گفت: بر اساس فرامین دین اسلام و اهل بیت (ع) برای اینکه یک مسلمان در امر ازدواج دچار خطا و اشتباه نشود و اسباب شکست زندگی خود را فراهم ننماید، باید ملاک ها و معیارهایی را برای انتخاب همسر شایسته مدنظر داشته باشد که اجمالا عبارتند از هم کفو بودن زوجین، اصالت خانوادگی، داشتن اوصاف اخلاقی شایسته که در مردان شامل ایمان و تقوا، حسن خلق، غیرت، صبر وبردباری، صداقت، وفاداری به عهد و پیمان، فعال و پرتلاش بودن، مشتاق بودن به کسب علم ، دارا بودن توانایی در مدیریت و سرپرستی خانواده و اوصاف اخلاقی زن شایسته که عبارت است از: تقوا و تدین، عفت و حیا، تواضع و فروتنی و قناعت، زیبایی صورت و سیرت.

,

, ,

حجت الاسلام قلی‌زاده بیان داشت: سیره رسول خدا (ص) در برگزاری مراسم عروسی حضرت زهرا (س) نشان دهنده ی عدم مخالفت این دین آسمانی با اصل شادی به خصوص در مراسم جشن عروسی است. پیامبر اکرم ص فرمودند:"رسول اکرم (ص) دستور داد دختران عبد المطلب و زنان مهاجر و انصار در شب عروسی همراه حضرت زهرا (س) بوند و در مجلس عروسی شادی کنند، شعر بخوانند، الله اکبر والحمدلله بگویند، اما زنان مواظب باشند چیزی که خداوند از آن راضی نیست، نگویند ." (بحار الانوار،ج٤٣،ص١١٥)

,

نه اسلام به برگزاری این چنین جشن‌‌هایی سفارش کرده و نه در اروپا مردم به این شکل که ما در کارناوال‌‌ها شادی می‌کنیم و موجب مزاحمت هستیم مراسم ازدواجشان را برگزار می‌کنند. این گونه مسائل به فرهنگ خودمان باز می‌گردد و اینکه بیشتر راجع به این مسئله فکر کنیم شاید یک روز ما قربانی چنین جشن‌‌هایی باشیم. با ممانعت از برگزاری چنین کارناوال‌‌هایی نگذاریم که شادی ما باعث غم، اندوه و فاجعه‌ای مالی یا جانی برای دیگران شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه