اخبار داغ

گزارشی از مشکلات روستاهای شهرستان مهدیشهر؛

هدر رفت آب کشاورزی خطیرکوه با آبیاری سنتی/ خرس ها به باغات خسارت می زنند

هدر رفت آب کشاورزی خطیرکوه با آبیاری سنتی/ خرس ها به باغات خسارت می زنند
دهیار روستای رودبار خطیرکوه با اشاره به اینکه روستاییان در تامین آب کشاورزی مشکل دارند، گفت: همان مقدار آبی هم که وجود دارد با عدم اصلاح نهرهای سنتی کشاورزی هدر می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، امروزه اکثر مشکلات روستا ها کمبود آب کشاورزی است اما گاهی این کمبود آب با بی تدبیری در عدم بهسازی و اصلاح نهرهای آبرسانی کشاورزی بغرنج تر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

روستای رودبار یکی از روستاهای منطقه زیبا و سرسبز خطیرکوه از توابع بخش شهمیرزاد در شهرستان مهدیشهر است که به چنین مشکل کمبود آب کشاورزی و هدر رفت آب دچار است که دهیار روستا چگونگی این هدر رفت آب را تشریح کرده است.

,

علی صالحی دهیار روستای رودبار خطیرکوه در گفت و گو با خبرنگار نیزوا، به مهمترین مسائل و مشکلات این روستا اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل روستای رودبار کمبود آب کشاورزی است که با توجه به انتقال آب چشمه روزیه به سمنان با کمبود آب در کل منطقه مواجه شدیم.

,

وی مشکل اساسی دیگر روستا را نهرهای سنتی کشاورزی و هدر رفت آب دانست و تصریح کرد: نهرهای کشاورزی روستا همچنان به حالت سنتی و خاکی است که این هدر رفت آب را بسیار زیاد می کند.  

,

دهیار روستای رودبار خطیرکوه اضافه کرد: درعین حالی که در تامین آب کشاورزی مشکل داریم، همان مقدار آبی هم که داریم با عدم اصلاح نهرهای سنتی کشاورزی هدر می رود و قبل از اینکه آب به باغات برسد در زمین غرق می شود.

,

صالحی افزود: حدود 8 سال پیش طرحی نوشتیم که جهاد کشاورزی نهرها را جدول بندی کند ولی از 2300 متر نهری که در روستا وجود دارد در سال 89 یا 90 تنها 150 متر را جدول گذاری کردند و از آن به بعد پروژه جدول گذاری نهرها نیمه کاره رها شده و دیگر هیچ اقدامی برای ادامه کار انجام نداده اند.

,

وی ادامه داد: امسال در هفته دولت نیز ریاست جهاد کشاوری گفتند برای تکمیل جدول گذاری اقدام می کنیم اما همچنان هیچ اقدامی برای ادامه جدول گذاری نشده است.

,

دهیار روستای رودبار، حمله حیات وحش از جمله خرس به باغات منطقه خطیرکوه را از دیگر مشکلات برشمرد و اظهار کرد: این مشکل کل منطقه خطیرکوه است که در فصل برداشت محصول، خرس ها به باغات گردو، زرد آلو، سیب، گیلاس و ... روستائیان حمله می کنند.

,

صالحی  اضافه کرد: خرس ها علاوه بر غارت محصولات باغی، درختان را نیز می شکنند و آسیب می زنند که هر ساله باغداران منطقه خسارت زیادی را از این بابت متحمل می شوند.

,

وی افزود: چندین بار نیز از محیط زیست برای دریافت خساراتی که حیات وحش به باغات روستاییان می زنند پیگیری کردیم ولی هیچ خسارتی به باغداران ندادند.  

,

دهیار روستای رودبار گفت: به شخصه برای در امان ماندن حمله خرس ها به باغ، دستگاه دور کننده جانور را خریداری و در باغ نصب کردم که با صدایی که ایجاد می کند حیوانات را دور می کند و نصب این دستگاه در باغ تاثیر گذار بوده است.

,

صالحی تصریح کرد: بقیه افراد روستا از چنین دستگاهی استفاده نمی کنند چون حدود یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت آن است ولی در جلسه ای به محیط زیست پیشنهاد دادم که وام قرض الحسنه به کشاورزانی که تمایل به خرید این دستگاه دارند داده شود تا هم محصولات حفظ شود و هم حیات وحش سالم بمانند.

,

وی با بیان اینکه رودبار یک روستای سرسبز و خوش آب و هوا می باشد که با وجود امامزاده حمزه هر ساله گردشگران زیادی را به روستا جذب می کند، اظهار کرد: برای تامین سوخت روستا که با نفت استفاده می شود، مشکلی نداریم و روستا از پوشش تلفن همراه و اینترنت نیز برخوردار است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه