اخبار داغ

رئیس اتاق اصناف مهدیشهر مطرح کرد:

عدم توجه به قانون در برپایی جمعه بازار مهدیشهر/ شهرداری قانون گریزی می کند

عدم توجه به قانون در برپایی جمعه بازار مهدیشهر/ شهرداری قانون گریزی می کند
رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر گفت: طبق قانون نظام صنفی، برای برپایی روز بازار در هر شهری باید کارگروهی تشکیل و با مصوبه آن کارگروه روز بازار برپا شود ولی شهرداری مهدیشهر بدون توجه قانون همچنان به برگزاری جمعه بازار مبادرت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذوالفقار جباری رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر در گفت و گو با خبرنگار نیزوا، با اشاره به اینکه عمده مشکلات در بخش اصناف، عدم اجرای قانون از طرف ارگان های مربوطه و دستگاه های دولتی و از جمله شهرداری و دخالت شوراها است، گفت: مشکل روز بازارها در بسیاری از شهرها وجود دارد و در برخی نقاط به عنوان معضل مطرح و در برخی جاها نیز این مسئله حل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر تصریح کرد: در اجرای ماده 85 قانون نظام صنفی به صراحت در بحث روز بازارها مشخص کرده که کارگروهی متشکل از شهردار، رئیس اتاق اصناف، صنعت، معدت و تجارت، جهاد کشاورزی و اداره کار باید تشکیل شود که نیاز سنجی کنند آیا روز بازار در آن شهر نیاز است یا نه؟  که در صورت رای بر تشکیل روز بازار در این کارگروه، مکان برگزاری، تعداد غرفه ها، دریافتی از غرفه داران باید تصمیم گیری شود.

,

جباری اضافه کرد: قانون ماده 85 نظام صنفی وجود داشت اما آیین نامه اجرایی آن در سال 94 به ما ابلاغ شد و پیش از آن نیز شهرداری مهدیشهر از سال 92 به زعم اینکه دستفروشان را ساماندهی می کند، روز بازار را تشکیل و جمعه بازار را این شهر ایجاد کرده بود.

,

وی افزود: بعد از ابلاغ آیین نامه اجرایی ماده 85 قانون نظام صنفی، در چندین نوبت با شهرداری مکاتبه کردیم که باید برای تشکیل روز بازار کارگروه تشکیل شود که بعد از پیگیرهای زیاد در همان سال 94 این کارگروه یک جلسه تشکیل شد و در این کارگروه تصمیم گرفته شد جمعه بازار در قالب چهارچوب مصوباتی که کارگروه داشت تشکیل شود.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر ادامه داد: مصوبات اولین جلسه کارگروه نیز این بود که تعداد غرفه های روز بازار از 50 غرفه بیشتر نباشد، مکان در محلی سرپوشیده باشد، اولویت واگذاری غرفه به افراد بومی باشد و برپایی آن نیز به اتاق اصناف واگذار شود به این دلیل که چون شهرداری نمی تواند نظارتی بر فروشندگان داشته باشد، اصناف بتواند بر این بازار نظارت کند.

,

جباری تصریح کرد: ولی متاسفانه جلسه کارگروه تشکیل روز بازار در همان یک جلسه خلاصه شد و جلسات بیشتری تشکیل نشد و این مصوبات همچنان ماند و شهرداری نیز همچنان به برپایی جمعه بازار اقدام داشت.

,

وی گفت: در جمعه بازار مهدیشهرطبق بازرسی که تعزیرات داشتند، کالاهای قاچاق، غیر استاندارد، تاریخ گذشته، اجناس و لباس دست دوم به وفور دارد به فروش می رسد و کسی هم نظارتی ندارد. جالبتر اینکه 97 درصد فروشندگان غیر بومی و 20 الی 30 درصد از این غیر بومی ها هم اتباع خارجی هستند.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر افزود: علاوه بر این عدم درج قیمت و غیر بهداشتی بودن مواد غذایی نیز مسئله دیگری در این روز بازار مهدیشهر است که حالا هر چند قیمت کالا ارزان تر باشد اما با این مسائلی که گفته شد، ضرر و زیانی که برای شهروندان دارد بیشتر از سود و منافع آن است.

,

جباری اضافه کرد: شهرداری با تشکیل این جمعه بازار نه تنها به قانون پایبند نیست بلکه به شهروندان به دلیل ضررهایی که این روز بازارها برای مردم دارد و به واحدهای صنفی که باید تمام قوانین را بگذراند تا پروانه کسب بگیرد ولی یک روز بازار که فروشندگان آن مشخص نیست چه کسانی هستند و صلاحیت دارند یا نه و کاسبی شهر را از رونق می اندازند، توجهی نشان نمی دهد.

,

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به این امر و فعالیت ادامه دار جمعه بازار باعث شد که اصناف مهدیشهر 3 بار دست به تجمع اعتراضی بزنند، گفت: کار به جایی رسیده بود که خود اصناف می خواستند بروند جمعه بازار بایستند و حتی با درگیری هم که شده غرفه ها را جمع کنند ولی باز هم مانع این کار آنها شدیم و گفتیم مسئله را از مجرای قانونی باید پیگیری نماییم.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر بیان کرد: الان مورد هجمه و فشار اصناف قرار داریم که شما اجازه ندادید ما کارمان را ادامه دهیم و حق و حقوق ما تضییع شده است.  

,

جباری با بیان اینکه شورای جدید مهدیشهر که روی کار آمد، با سرپرست شهرداری رایزنی هایی در خصوص تعین تکلیف جمعه بازار انجام شد که وی قول دادند این مسئله را حل کنند، گفت: با توجه به اینکه محل برگزاری جمعه بازار در پارک کوهستان به محل پیست دوچرخه سواری تبدیل شده، گفتند جمعه بازار فعلا تعطیل می شود تا کارگروه تشکیل و برای ادامه فعالیت جمعه بازار به صورت قانونمند پیش برویم که با توجه به این مذاکرات به اصناف نیز اعلام کردیم که فعالیت جمعه بازار فعلا تعلیق است.

,

وی افزود: اما متاسفانه بعد از این مذاکرات در کمال تعجب دیدیم که شورای شهر مهدیشهر که این جمعه بازارها هیچ ارتباطی به آنها ندارد و به شهرداری مرتبط می شود، ورود پیدا کرد و حتی نگذاشتند یک هفته هم جمعه بازار تعطیل بماند و فورا محل برگزاری جمعه بازار را به بلوار شرکت پاکریس منتقل کردند.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر ادامه داد: وقتی به سرپرست شهرداری اعتراض کردیم جواب دادند ما تلاش خود را کردیم ولی شورا به ما می گویند شما دخالت نکنید ما در این کار باید وارد شویم، در حالی که این اقدامی که وظیفه شهرداری است شورا وارد شده و در آیین نامه ماده 85 قانون نظام صنفی چیزی به عنوان شورا نداریم و شهرداری در کار تشکیل روزبازار باید دخیل باشد.

,

جباری خاطر نشان کرد: در تنها جلسه کارگروه روز بازار که در سال 94 برگزار شده بود، مصوب شد که بیش از 50 غرفه در روز بازار مهدیشهر فعالیت نکنند اما الآن حدود 230 غرفه دارند فعالیت می کنند و وجهی هم که از این غرفه ها دارند دریافت می کنند غیر قانونی است چرا که براساس مصوبه ماده 85 قانون نظام صنفی مبلغی که باید دریافت شود و چه ارگانی از این وجه استفاده نماید را باید کارگروه مشخص نماید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه