اخبار داغ

گزارشی از تجمع دستفروشان گلشهر کرج؛

دستفروشی؛ تنها چاره فرار جوانان از فقدان اشتغال در کشور/ از چاله در آمده و به چاه افتاده ایم

دستفروشی؛ تنها چاره فرار جوانان از فقدان اشتغال در کشور/ از چاله در آمده و به چاه افتاده ایم
طی روزهای اخیر برخی از دستفروشان از وضعیت ساماندهی ناراضی بوده و طی تجمعاتی نسبت به ارائه مکان به افرادی که دستفروش واقعی نیستند معترض شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها اگر گذری بر پیاده روهای گلشهر کرج داشته باشید دستفروشانی که پیش از این برای خود مکان هایی قرق کرده بودند را نخواهید دید چرا که شهرداری کرج طی هفته های اخیر در راستای اجرای طرح ساماندهی آنها را به پونه شرقی انتقال داده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
برخی از دستفروشان که بعضا دستفروش واقعی هستند از وضعیت به وجود آمده ناراضی بوده و طی تجمعانی نسبت به ارائه مکان به افرادی که دستفروش واقعی نیستند معترض شدند. 
,
 
,
یکی از دستفروشان به خبرنگار تیتر1، گفت: قرارداد 15 روزه با ما بسته شده و ممکن است تمدید شود و در صورت بارندگی همان روندی که در پیاده روها داشتیم دنبال می کنیم، البته اگر نور این مکان مناسب باشد و دو مامور برای جلوگیری از درگیری حضور داشته باشند از خیابان بهتر است. 
, تیتر1,
 
,
وی افزود: مراجعه مردم بد نیست و ساعت مشخصی در محل ساماندهی حضور داریم اما مشتری های ما کمتر از گذشته شده است، من 7 سال در خیابان دستفروشی کرده ام، با طرح ساماندهی فروشم به حداقل رسیده است اما از وضعیت راضی هستم به شرطی که ساماندهی هردمبیل نباشد. 
,
 
,
, ,
 
,
دستفروش دیگر با اشاره به اینکه این طرح به معنی ساماندهی نیست و ما در مکانی که مملو از گرد و خاک است حضور پیدا کرده ایم و از چاله در آمده و به چاه افتاده ایم گفت: شهرداری طرح ساماندهی را به چند پیمانکار سپرده است و پیمانکار که کاسب ها را نمی شناسد و با مراجعه یک فرد تازه وارد به او مکانی را اختصاص می دهند و در واقع 30 درصد افراد ساماندهی شده کاسب های قدیمی هستند. 
,
 
,
شخص دیگری می گوید: ممعولا یک فرد عبوری نیز از محل بازارچه سوال می کند تا بساط خود را اینجا پهن کند، آیا این فرد کاسب است یا فردی که 12 سال کنار خیابان کسب روزی حلال برای خانواده اش می کند؟ و البته با بارش باران اجناس ما از بین می رود و علی رغم فروش ضرر کرده و باید از جیب خود مایه بگذاریم. 
,
 
,
وی ادامه داد: افراد جدید راحت ساماندهی شده اند اما ما که 12 سال دستفروش بوده ایم بلاتکلیف مانده ایم، هزینه ورودی پارکینگ 3 هزار تومان و هزار تومان هم برای پارک ماشین شهرداری از ما دریافت می کند و البته ممکن است ما را ساماندهی کرده و یا کاسبی ما را تعطیل کنند. 
,
 
,
دستفروش های دیگر نیز از وضعیت طرح ساماندهی دستفروشان رضایت نداشتند چرا که یکی دیگر از آنها به خبرنگار ما گفت: به ما امکانات داده اند، تیر چراغ برق هست اما برق ندارد، کانکس سرویس بهداشتی نصب شده اما درب آن قفل است.
,
 
,
, ,
 
,
وی با اشاره به اینکه قرارداد 23 روزه بسته شده و بعد از 23 روز سرنوشت ما معلوم نیست افزود: قرارداد ما یک ماهه نبوده و روزانه است و با توجه به اینکع رقم های پرداختی از ما روزانه دریافت می شود این پیام را می رساند که هر لحظه اینجا جمع می شود.
,
 
,
این دستفروش ادامه می دهد که بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر برای ساماندهی دستفروشان اختصاص داده نمی شود در حالیکه شهرداری جایگاه های بنر در سطح شهر داشته و می تواند از آنها استفاده کرده و اطلاع رسانی کند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه برای جمع کردن دستفروشان مسئولین فقط توپ و تانک نیاورده بودند افزود: البته چند روز  پیش از جمع آوری اعلام کردند و چند روز بعد با حکم دادستانی نسبت به جمع آوری اقلام ما اقدام کردند و من از مسئولین این سوال را دارم که اگر روزی بیکار شوند و شخصیتشان یه گونه ای نباشد که تکدی گری کنند آیا دستفروشی خواهد کرد یا خیر؟ 
,
 
,
این دستفروش با تاکید بر اینکه 4 نفر از آشنایان من فوق لیسانس عمران بوده و دستفروشی می کنند اظهار داشت: آنها به ناچار به این شغل روی آورده اند، لذا صحبتم با افرادی است که پشت میز نشسته اند زیرا مهندسی که روزانه بالای 40 نفر مقابل وی خم و راست می شدند و امضا کرده و فخر می فروختند در حال حاضر دستفروش شده است. 
,
 
,
, ,
 
,
وی در خاتمه تصریح کرد: امیدوارم مسئولین هیچگاه شرمنده همسر و فرزند خود نشوند اما اگر برای تامین مخارج ماهیانه خود درمانده شوند حال و روز دستفروشی که در مقابل بچه هایش حرفی برای گفتن ندارد درک می کنند. 
,
 
,
سرپرست شهرداری منطقه 5 شامگاه دوشنبه 20 آذر در جمع دستفروشانی که تجمع کرده بودند حضور یافت و به خبرنگار تیتریک گفت: ساماندهی دستفروشان وظیفه شهرداری بوده و این مهم صورت گرفته است و با کمک پلیس امنیت، معاون خدمات شهری و نیروی انتظامی انجام شد تا دستفروشان به واسطه کسب روزی برای زن و فرزند خود اسکان پیدا کنند. 
, تیتریک ,
 
,
سید جواد حسینی افزود: مباحث حاشیه ای متعددی در این بازارچه ایجاد شده و عوامل شناسایی شده اند و توسط پلیس برخورد قانونی صورت خواهد گرفت اما مجموعه شرح وظایف ساماندهی دستفروشان وظیفه سازمان میادین و میوه و تره بار است. 
,
 
,
وی اظهار داشت: 10 روز گذشته با سازمان متبوع برای واگذار شدن ساماندهی تفاهم نامه ای امضا شده است اما امروز با توجه به اینکه من از جنس این مردم هستم به درد دل آنها گوش داده و تلاش دارم مشکلات آنها را به حداقل برسانم. 
,
 
,
, ,
 
,
حسینی تصریح کرد: مردم باید تعامل داشته و در راستای قانون گام بردارند اما متاسفانه برخی توقع نابجا دارند اما من به عنوان شهردار منطقه نمی توانم فراتر از قانون حرکت کنم لذا مایلم هرگونه همکاری در راستای قانون با دستفروشان دشته باشم تا بتوانم پاسخگوی مراجع ذیصلاح باشم. وی گفت: به واسطه کرامت انسانی به دستفروشان آنها را از سطح خیابان جمع آوری کرده و ساماندهی کرده ایم تا زیر پای مردم قرار نگیرند اما باید 9 منطقه دیگر آغازگر ساماندهی دستفروشان باشند چرا که منطقه 5 ظرفیت مشخصی دارد در حالیکه بار 10 منطقه شهرداری کرج به واسطه دستفروشی روی دوش ما افتاده است و نمی توانم پاسخگو باشم. 
,
 
,
حسینی در خاتمه افزود: معاون خدمات شهری شهرداری کرج مکانی را در باغستان به متراژ 5 هکتار اختصاص داده است تا دستفروشان مناطق 10 گانه در آنجا مستقر شوند. 
,
 
,
در خاتمه باید منتظر ماند و دید اقدام شهرداری کرج مبنی بر ساماندهی دستفروشان می تواند گره گشای این شغل کاذب در کرج باشد یا همواره این کلانشهر با سیمای نازیبای دستفروشی در معابر روز خود را به شب خواهد رساند؟
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه