اخبار داغ

کندوکاوی در تلاش همه جانبه دولت برای حذف یارانه ها؛

انحراف معیار یارانه ها به سبک دولت اعتدال!

انحراف معیار یارانه ها به سبک دولت اعتدال!
قانون هدفمندی یارانه ها فی الواقع یک تعاهد فیمابین مردم و حاکمیت است. هر روز یک تصمیم جدیدی درباره یارانه ها گرفتن اعتماد جامعه را خدشه دار می کند. متأسفانه نگاه و سیاست دولت اعتدال به هدفمندسازی یارانه ها از اول نادرست بوده و بدون توجه به اهداف اولیه هدفمندسازی است یارانه های هدفمندسازی غیر از یارانه و کمک به نیازمندان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمد رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی دولت دهم در یادداشتی که به تحریریه تبریزبیدار ارسال کرده است نسبت به حذف پرداخت یارانه نقدی در بودجه سال 97 واکنش نشان داد. وی در این یادداشت نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار ,

 

,

هدفمندسازی یارانه ها فراز و نشیب طولانی دارد که متأسفانه عده ای بدون توجه به اهداف اولیه هدفمندی و وعده هایی که مجلس و دولت به مردم داده اند اقدام و دقیقاً برخلاف قانون اولیه هدفمندی عمل می کنند.

,


قصه هدفمندی به همه دولت های گذشته برمی گردد معضلی که در خصوص یارانه های پنهان در حامل های انرژی وجود داشت و به اذعان و اعتراف بسیاری از دولتمردان و مجلسیان و کارشناسان سوبسید یارانه سنگین و فراوان در حامل های انرژی یعنی بنزین، گازوئیل، سایر فرآورده های نفتی، گاز، آب و برق وجود داشت،که به صورت غیرهدفمند و غیرعادلانه توزیع می شد و هر کس امکانات بیشتری داشت بهره بیشتری می برد.

,
,


به اظهار کارشناسان ۷۰ درصد یارانه ها به ۳ دهک بالای جامعه می رسید و مجموع سوبسید (یارانه) غیرمستقیم و پنهان) در حامل های انرژی در بعضی موارد با توجه به نوسانات قیمت نفت بیشتر از بودجه عمومی دولت بود. همه به اهمیت این مسأله پی برده بودند و معضل و مشکل را به خوبی می دانستند و قاچاق سنگین فرآورده¬های نفتی که به خاطر نازل بودن قیمت ها، مشکل دیگری بود که لاینحل مانده بود، و اضافه کنید یارانه غیرمستقیم آرد و نان که موجب اتلاف و هدر رفتن یک سوم گندم کشور می¬گردید.

,
,


هیچ کدام از دولت ها نتوانستند این مشکل را حل کنند زیرا فقط در فکر افزایش و اصلاح قیمت¬ها بودند و برای جبران فشار اقتصادی به مردم فکری نمی کردند و این روند بیش از ۲۰ سال طول کشید. تا اینکه در دولت نهم و مجلس هفتم و هشتم این مسأله را با قانون هدفمندسازی یارانه¬ها حل کردند و مقرر گردید ۵۰ الی ۶۰ درصد منابع حاصل از افزایش قیمت¬ها به مردم پرداخت گردد. بخشی هم به صنعت و تولید اختصاص یابد.

,
,


قانون هدفمندی یارانه ها فی الواقع یک تعاهد فیمابین مردم و حاکمیت است. هر روز یک تصمیم جدیدی درباره یارانه ها گرفتن اعتماد جامعه را خدشه دار می کند. متأسفانه نگاه و سیاست دولت اعتدال به هدفمندسازی یارانه ها از اول نادرست بوده و بدون توجه به اهداف اولیه هدفمندسازی است یارانه های هدفمندسازی غیر از یارانه و کمک به نیازمندان است این در واقع همان یارانه غیرمستقیم است که آشکار شده است همچنانکه یارانه غیرمستقیم برای عموم مردم بود. البته دهک های بالا بیشترین استفاده را داشتند یارانه نقدی هم برای عمومی مردم است که خود هزینه¬های انرژی را مدیریت کنند.

,
,


نگاه صدقه محور دولت به یارانه ها یک نگاه تحقیرآمیز برای ملت است این یارانه ها به ازای افزایش قیمت ها است نه یارانه مستمندان، یکبار هم دولت این رویکرد را تجریه کرد و با تبلیغات گسترده اعلام کرد که فقط افراد نیازمند ثبت نام کنند که در عمل خلاف آن اتفاق افتاد و اکثریت مردم ثبت نام کردند. یعنی مردم یارانه ها را با توجه به افزایش قیمت های حامل های انرژی حق خودشان می دانند.

,
,


اکنون درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه ها طبق اظهار بعضی از نمایندگان مجلس بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان می باشد نیمی از آن را به مردم می دهند و نیم دیگر در خزانه دولت است، در اینجا سؤال جدی این است .

,
,


اگر هدفمندی اجرا نمی شد الآن در چه شرائطی بودیم؟ اگر هدفمندسازی اتفاق نمی افتاد نه تنها از چنین منابع خبری نبود بلکه با نرخ رشد سریع مصرف انرژی، باید بیش از یارانه نقدی مردم برای واردات بنزین و گازوئیل هزینه می کردیم و روند رو به تصاعد قاچاق هم بحران دیگری در جامعه شده بود.

,
,


چرا مجلسیان و دولتمردان این سابقه و این اهداف روشن را فراموش کرده اند با این اقدامات مردم به کدام تصمیمات مجلس و دولت اعتماد کنند!در لایحه بودجه سازمان هدفمندی یارانه¬ها، به صندوق رفاه اجتماعی تغییر یافته است مگر قانون ثابت هدفمندی را با لایحه یکساله بودجه می¬توان تغییر داد؟!

,
,


جناب آقای نوبخت این قدر شأن ملت عزیز ایران را مخدوش نکنید که اعلام کرده اید. هر کسی می خواهد یارانه بگیرد باید گواهی و تأیید نیازمندی بیاورد شما به جای حذف یارانه مردم که حق آنها است جلوی افزایش بی رویه هزینه های دولت و شرکت¬های دولتی را بگیرید که در دولت شما بودجه جاری، سه برابر شده است.

,
,


به جای حذف اندک یارانه نقدی مردم که بسیاری از خانواده ها بخشی از خلاء زندگی خود را با آن پر می کنند حقوق های نجومی را اصلاح کنید و وضعیت نابه هنجار شرکت های دولتی را که دوسوم بودجه کشور در اختیار آنها است، را اصلاح کنید.

,
,


شما به وظیفه قانونی خود و به مصوبه مجلس عمل کنید و دهک های بالای جامعه را شناسائی و حذف کنید و کاری به اکثریت جامعه که یارانه جبرانی می¬گیرند نداشته باشید و تجربه سال های اول دولت یازدهم را مجدداً تکرار نکنید.

,
,


از آنجا  که  از ابتدا در تصویب قانون هدفمندسازی یارانه ها در مجلس به عنوان نماینده و در اجرای آن در دولت به عنوان معاون پارلمانی حضور داشتم آشنائی کافی به مسائل آن دارم و بر این اساس به نمایندگان محترم مجلس عرض می کنم اهداف اولیه هدفمندسازی یارانه ها را مد نظر داشته باشند و نگذارند حق مردم در تغییر سیاست های دولت ها ضایع و از بین برود. بلی دهک های پردرآمد که از یارانه حامل¬های انرژی بهره کافی برده و همچنان استفاده می کنند از این موضوع مستثنی است ولی اکثریت جامعه از همه صنوف مشمول قانون هدفمندسازی یارانه ها می باشد. همچنان که سهم تولید و صنعت هم نباید به فراموشی سپرده شود و با اعطاء تسهیلات یارانه ای از واحدهای تولیدی باید حمایت جدی شود.

,
,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه