اخبار داغ

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان:

این بودجه نمی تواند کشور را از رکود خارج کند/ در سال 97 رشد اقتصادی کند و بیکاری تشدید خواهد شد

این بودجه نمی تواند کشور را از رکود خارج کند/ در سال 97 رشد اقتصادی کند و بیکاری تشدید خواهد شد
عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت از آثار و پیامدهای بودجه پیشنهادی 97 بر اقتصاد ایران می گوید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت،به گزارش خبرنگار مرآت، رحمان سعادت، استاد اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت به تبیین ارزیابی خود از لایحه بودجه 97 پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, مرآت,

سعادت در ابتدای این گفتگو با اشاره به تقدیم نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم به مجلس اظهار کرد: دولت بر اساس زمان بندی ها لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرده و ما شاهد تأخیر در این امر نبوده ایم.

,

وی بودجه پیشنهادی دولت را انقباضی توصیف کرد و گفت: در لایحه پیشنهادی، دولت تلاش کرده است تا از یک سو بخشی از هزینه ها را به شدت کاهش دهد و از سوی دیگر با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، تأکید دولت در لایحه پیشنهادی بر وصول درآمدهای مالیاتی است.

,

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان، کاهش رفاه و تشدید مشکلات معیشتی مردم از پیامدهای منفی بودجه ریزی 97 عنوان کرد و افزود: پیش بینی حذف یارانه بخش عمده ای از جامعه در بودجه 97 از جمله مواردی است که واکنش های بسیاری را برانگیخته است؛ چراکه در شرایط فعلی طبقه متوسط به پایین برای این درآمدها برنامه ریزی می کنند.

,

سعادت با بیان این که حذف یارانه بخش عمده ای از مردم، شرایط اقتصادی را برای آن ها دشوار خواهد کرد گفت: با این وجود اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم هدف کلی از طرح هدفمندسازی یارانه ها حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده است و طبیعتا در روندهای پیش بینی شده، یارانه ها باید حذف شوند تا تنها اقشار آسیب پذیر مورد هدف این طرح قرار بگیرند.

,

وی با اشاره به تبدیل یارانه ها به یکی از ضروریات اقشار متوسط رو پایین جامعه در شرایط کنونی اقتصادی بیان کرد: بنابراین در مجموع، حذف یارانه ها مشکلات عدیده ای را برای خانوارهای ایرانی ایجاد خواهد کرد.

,

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان با یادآوری کاهش درآمدهای نفتی در چند سال اخیر گفت: با کاهش درآمدهای نفتی دولت باید هزینه های خود را کاهش دهد که این امر در لایحه بودجه 97 مشاهده می شود.

,

سعادت از کاهش چشمگیر بودجه برخی از وزارتخانه ها در لایحه بودجه 97 خبر داد و افزود: این اقدام و نیز حذف یارانه ها اقداماتی در جهت سیاستِ «کاهش هزینه های دولت» تلقی می شود.

,

وی با بیان این که رویه افزایش درآمدهای دولتی از محل مالیات های دریافتی از مردم در بودجه 97 نیز تداوم یافته است گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی نیز از دیگر راهکارها برای افزایش درآمدهای دولتی است و از آنجا که در سال گذشته قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا نکرده بود، با توجه به تورم ده درصدی پیش رو، افزایش قیمت حامل های انرژی طبیعی است.

,

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه افزود: دولت تلاش می کند به واسطه افزایش درآمدها، ضمن کاهش خطر کسری بودجه، تعداد بیشتری از مردم را تحت حمایت قرار دهد و آن ها را از دریافت یارانه محروم نکند.

,

سعادت با بیان این که اگر قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا نکند دولت مجبور خواهد بود بخش قابل توجهی از یارانه بگیران را حذف کند گفت: وجوه مربوط به یارانه ها در سال های گذشته از محل صندوق ذخیره ارزی پرداخت می شد اما با کاهش ذخایر صندوق ذخیر ارزی، تنها راه تأمین وجوه مربوط به یارانه ها، افزایش درآمدهای مالیاتی و یا افزایش قیمت حامل های انرژی است.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

لایحه بودجه و سیگنال هایی مبنی بر فقدان موجودی لازم صندوق ذخیره ارزی

, لایحه بودجه و سیگنال هایی مبنی بر فقدان موجودی لازم صندوق ذخیره ارزی,

وی با تصریح بر این که لایحه بودجه 97 سیگنال هایی مبنی بر فقدان موجودی لازم در صندوق ذخیره ارزی ارسال می کند گفت: افزون بر راهکارهای فوق الاشاره، دولت می تواند به واسطه افزایش نرخ ارز هم درآمدهایی کسب کند اما این اقدام تبعات منفی بسیاری دارد.

,

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان شاخص های و مولفه های بسیاری را در افزایش نرخ حامل های انرژی دخیل دانست و افزود: دولت از میان دو گزینه افزایش نرخ ارز و افزایش حامل های انرژی، مورد متأخر را انتخاب کرده و فعلا برنامه ای برای افزایش نرخ ارز ندارد و با وجود این که بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید نرخ ارز بیش از میزان موجود باشد، دولت همان رقم 3 هزار و 500 تومان را در بودجه پیش بینی کرده است.

,

سعادت افزایش عوارض خروج از کشور را عاملی تأثیرگذار بر مدیریت سفرهای خارجی و توریستی ارزبَر خوانده و اظهار کرد: افزایش عوارض خروج از کشور نمی تواند چندان روی بودجه تأثیرگذار باشد اما این اقدام می تواند یک سیاست اقتصادی در راستای جلوگیری از خروخ منابع ارزی از کشور باشد.

,

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم برای خروج از کشور در ایام اربعین بیان کرد: افزایش عوارض خروج از کشور می تواند بر مدیریت خروج افراد از کشور در ایام اربعین تأثیرگذار باشد.

,

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان این که افزایش عوارض خروج از کشور ضمن ایجاد درآمد برای مناطق مرزی می تواند در توسعه استان هایی همچون ایلام تأثیرگذار باشد گفت: بنابراین در مجموع، رقم افزایش عوارض خروج از کشور از منظر «جلوگیری از خروج ارز»، «مدیریت سفرهای اربعین»، «ایجاد درآمد برای دولت» و «توسعه مناطق ارزی» نامطلوب نیست.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

بیکاری در سال آتی تشدید خواهد شد

, بیکاری در سال آتی تشدید خواهد شد,

سعادت با اشاره مجدد به کاهش بودجه برخی از وزارتخانه ها تصریح کرد: وضعیت بیکاری در سال آتی بدتر خواهد شد.

,

وی با تأکید بر این که بودجه پیشنهادی دولت نمی تواند کشور را از رکود خارج کند گفت: در سال آتی رشد اقتصادی نیز کندتر خواهد شد؛ البته این وضعیت انتخاب دولت نبوده است بلکه دولت با توجه به کاهش درآمدها به نوعی ملزم به بودجه ریزی بدین نحو بوده ضمن آن که تلاش شده است تا در یک طرح جدید از منابع غیربودجه ای هم استفاده شود اما با توجه به وضعیت نامناسب بخش خصوصی این طرح عملا محقق نمی شود.

,

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان با نامطلوب توصیف کردن شرایط اقتصاد و اشتغال در سال 97 افزود: با کاهش بودجه وزارتخانه ها، عملا دست آن ها برای استخدام نیروی کار بسته خواهد شد؛ بنابراین بودجه 97 بیش از آن که به رشد و شکوفایی اقتصادی منجر شود، اصطلاحا یک بودجه مدیریتی است.

,

سعادت در ادامه اظهار کرد: دولت به واسطه ارائه این لایحه بودجه در پی تعدیل و عقلانی تر کردن انتظارات است؛ ضمن آن این لایحه در فرایند تبدیل به قانون احتمالا دستخوش تغییراتی خواهد شد.

,

وی با بیان این که تلاش دولت در تنظیم لایحه بودجه جلوگیری از بروز مشکل در تخصیص بودجه است گفت: با همه این تفاسیر نارضایتی هایی برای مردم در سال 97 ایجاد خواهد و مردم باید خود را برای صرفه جویی در سال آتی آماده کنند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در پایان ابراز امیدواری کرد با صرفه جویی و عمل به اصول اقتصادی در سال های آتی شرایط بهتری پیش روی مردم باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه