اخبار داغ

افزایش قیمت دو پله‌ای علوفه؛ تیشه‌ای بر صنعت دامپروری/بازار راکد دام انگیزه دامدار را گرفته است

افزایش قیمت دو پله‌ای علوفه؛ تیشه‌ای بر صنعت دامپروری/بازار راکد دام انگیزه دامدار را گرفته است
افزایش قیمت علوفه و راکد بودن بازار فروش شرایط را برای دامداران سخت کرده است و در صورتی که شرایط به همین منوال پیش رود بسیاری از دامداری ها تعطیل خواهند شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ تامین امنیت غذایی یکی از مولفه‌های مهم برای هر کشور و عنصر اصلی سلامت فکری، روانی و جسمی جامعه است. ناامنی غذایی موجب قحطی و نابودی مردمان یک کشور می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

 دامداران با تولید گوشت قرمز نقش بسزایی در تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه دارند و حمایت از این قشر کمک می کند تا جامعه با چالش کمتری به مواد پروتینی دست پیدا کند.

,

شهر «داودآباد» در ۳۲ کیلومتری شمال شرقی اراک واقع شده و بالغ بر ۶ هزار نفر جمعیت دارد. شهری که در سال ۸۲ بر اساس تصمیمات تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شد.

,

این شهر ظرفیت بالایی در عرصه دامپروری داشته و با بیش از ۱۵ هزار رأس دام سنگین و ۱۰۰ هزار رأس دام سبک، یکی از مهم‌ترین قطب های تولید گوشت و شیر در استان مرکزی و حتی کشور محسوب می‌شود.

,

62509324_64010109badcd

, 62509324_64010109badcd, 62509324_64010109badcd,

به رغم ارتقای سیاسی و اجتماعی داودآباد همچنان دامپروری سنتی در بافت مسکونی این شهر خودنمایی می‌کند و نقش محوری «داودآباد» در تامین گوشت قرمز و شیر استان مرکزی همچنان پایدار است.

,

هر چند در سال های اخیر تعداد دام های این منطقه به یک‌سوم کاهش یافته است اما باز هم کمتر خانه ای را در این شهر می توان یافت که در آن دامی (گاو و گوسفند) نگهداری نشود.

,

 دامداران چند سالی است که حال و روز خوشی ندارند و خبر از تعطیلی واحدهای دامداری و در پی آن بیکاری از نقاط مختلف به گوش می رسد. و این روزها نیز دامپروری در این شهر کوچک نیز به زوال است.

,

افزایش دو پله‌ای علوفه؛ تیشه‌ای بر صنعت دامپروری

, افزایش دو پله‌ای علوفه؛ تیشه‌ای بر صنعت دامپروری, افزایش دو پله‌ای علوفه؛ تیشه‌ای بر صنعت دامپروری,

یکی از دامداران داودآباد در گفتگو با اراک امروز گفت: چند سالی هست که در زمینه پرورش دام فعالیت می‌کنم باوجود اینکه از کار خود راضی هستم ولی در برخی موارد به دلیل شرایطی که برای دامدار پیش میاید و وضعیت را بحرانی می‌کند به مانند بقیه دامداران از همه چیز خسته می شوم.

, اراک امروز, اراک امروز,

photo_2016-07-09_11-10-08

, photo_2016-07-09_11-10-08, photo_2016-07-09_11-10-08,

وی با انتقاد از نبود ثبات در قیمت علوفه، اظهار کرد: در ماه های اخیر هر روز شاهد افزایش قیمت علوفه هستیم تا جایی که ناچار به خرید علوفه به دو برابر قیمت اولیه هم شده‌ایم.

,

دامدار داودآبادی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم علوفه(جو، سبوس، نان خشک، یونجه، کاه و ...) بیش از یک‌هزار تومان افزایش داشته است، گفت: این افزایش قیمت در حالی است که اوایل سال قیمت علوفه زیر یک‌هزار تومان بود و این گرانی ناگهانی شرایط را برای دامداران خیلی سخت کرده است.

,

بازار راکد دام انگیزه دامدار را گرفته است

, بازار راکد دام انگیزه دامدار را گرفته است, بازار راکد دام انگیزه دامدار را گرفته است,

یکی دیگر از دامداران شهر داودآباد با اشاره به اینکه قیمت گوساله‌پرواری افزایش چشمگیری داشته است، افزود: قیمت یک گوساله پرواری نسبت به سال گذاشته در همین مدت بیش از یک میلیون تومان افزایش داشته است اما متاسفانه قیمت دام سنگینی که دامدار به فروش می رساند هیچ تغییری نکرده است.

,

وی با تاکید بر اینکه بازار فروش دام راکد است، اظهار کرد: دامدار با زحمت های فراوان دام را به امید اینکه بتواند در بازار به فروش برساند پرورش می دهد ولی در زمان فروش به دلیل رکود بازار مشتری برای خرید وجود ندارد.

,

این دامدار شهر داودآباد با تاکید بر اینکه دامداران شرایط سختی را پشت سر می گذارند، ادامه داد: اگر شرایط به همبن منوال باشد بسیاری از دامداری ها تعطیل خواهند شد.

,

وی با گله‌مندی از عدم حمایت مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط، بیان کرد: نمی دانم کارکرد سازمان‌هایی مثل دامپزشکی و جهاد کشاورزی برای چیست؟ وقتی که هیچ کاری برای دامداران انجام نمی‌دهند و تنها از تلاش دامدار به عنوان گزارش عملکرد خود بهره‌برداری می‌کنند، اینکه چه میزان گوشت قرمز در استان تولید و چند واحد دامپروری فعال هستند.

,

دامدار شهر داودآباد اضافه کرد: دامپزشکی در سال های گذشته دست کم اجرای طرح واکسیناسیون را اجرا می‌کرد ولی دیگر این طرح ها هم به ندرت انجام می‌دهند.

,

امیدواریم با حمایت های واقعی که از سوی مسئولین از کشاورزان صورت می گیرد شاهد رونق بیش از پیش این قشر زحمت‌کش جامعه باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه