اخبار داغ

گزارشی از نبود سوخت در روستاهای ماهنشان؛

سرمای زمستان همنشین مردم روستاهای محروم ماهنشان/ نفت هم از خانه‌های محرومان گریزان است

سرمای زمستان همنشین مردم روستاهای محروم ماهنشان/ نفت هم از خانه‌های محرومان گریزان است
داستان محرومیت روستاهای صعب‌العبور ماهنشان به روزهای سرد زمستانی رسیده و اهالی بدون داشتن سوخت در شب‌های یخبندان شعار "ای مسئولان لحظه‌ای ما را دریابید" سرمی‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; حکایت نبود  نفت و محرومیت در روستاهای صعب العبور و برفگیر ماهنشان که زمستان ۶ ماهه دارند بیداد می‌کند، انگار سایه محرومیت در دل انگیزترین روستاها و بین مردمان مهربان و زحمت کش اجازه تابش آسایش و لطف آبادانی را نخواهد داد، اینکه چرا این مردم با وجود این همه منابع در کشور باید همچنان در سرمای زمستان بلرزند، جای بسی تامل دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

روستای علم کندی با ۱۸۰ خانوار و ۵۸۴ نفر جمعیت در فاصله ۶۷ کیلومتری از بخش مرکزی، روستای تات قشلاقی  با ۶۱ خانوار و ۱۶۶ نفر جمعیت در فاصله ۷۴ کیلومتری از بخش، روستای چای قشلاقی با ۲۶ خانوار جمعیت و ۷۵ نفر در فاصله ۶۹ کیلومتری از بخش، خضر چوپان با ۷۴ خانوار و ۲۱۸ نفر جمعیت در فاصله ۷۸ کیلومتری و روستای سعید کندی با ۶۳ خانوار و ۳۳۰ نفر جمعیت در فاصله ۷۰ کیلومتری ماهنشان در میان کوه‌های سر به فلک‌کشیده واقع شده‌اند.

,

هوای سرد و بارش برف و بوران از پاییز در این روستاها آغاز و زمستانی سرد و برفی در منطقه حاکم می‌شود و بهار و تابستان دل‌انگیز مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند، طبیعت بکر و کوههای قارقالان که برف تا تابستان در کوه های این روستاها وجود دارد که در این بین علم کندی به واقع به یک روستای گردشگری تبدیل شده است.

,

, ,

مشکلات و معضلاتی این پنج روستا را تحت شعاع خود قرار داده و نبود امکانات و قطع ارتباط در فصول بارندگی با شهر اهالی بیشتری را وادار به مهاجرت کرده است، اما مهمترین و اورژانسی ترین مشکل این روستا نبود نفت و سوخت در این فصل از سال که بارش برف و سرمای شدید در این روستاها حاکم شده، است.

,

پخت نان و غذا، مهیا کردن آتش برای گرم کردن فضای خانه در زمستان و گرم کردن حمام همه اینها نیاز به سوخت دارند که این روستاها از این نعمت، بی‌بهره هستند.

,

در شرایطی که مدیر پخش فرآورده های نفتی زنجان از توزیع بیش از ۱۹ میلیون لیتر نفت سفید از ابتدای مهرماه سالجاری خبر داد و معتقد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد دارد، اما این رشد اندک را مردم روستا نشین و مصرفین نفت احساس نمی‌کنند.

,

مرادی یکی از اهالی روستای علم کندی می‌گوید: کمبود نفت در روستاهای بالا دست و صعب العبور ماهنشان، اهالی این روستاها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، در این فصول از سال که کوچه پس کوچه‌های این روستاها پر از برف و یخ است، مردم نیاز مبرم به نفت برای گرم کردن منازل خود دارند.

,

وی با بیان اینکه روستای علم کندی در نقطه پایانی ماهنشان قرار دارد، افزود: روستای علم کندی و سایر که ذکر شد در نقطه پایانی مرز جغرافیایی ماهنشان قرار دارد و از سردسیرترین و پر بارش ترین برف در منطقه است، به طوری که شش ماه سرما در این روستا حاکم است، و نبود سوخت اهالی این روستاها را با مشکل جدی روبرو کرده است.

,

مرادی خاطر نشان کرد: با بارش برف و بسته شدن راه های ارتباطی نفت را به این روستا رساندن هم مشکل است در واقع می توان گفت بعد از بارش برف و بسته بودن راه ها و یا با پر شدن کوچه‌ها با برف، امکان رساندن نفت هم به اهالی غیر ممکن خواهد شد، همچنان که برف باریده و کوچه های این روستاها فقط برای تردد اهالی در سخترین شرایط است و امکان تردد ماشین یا تراکتور نفت وجود ندارد.

,

وی افزود: مسئولان توزیع نفت باید دقت داشته باشند و مد نظرشان می‌بود که قبل از آغاز بارش برف باید به این روستاها نفت می‌رساندند، در عین حال هم درخواست می‌کنیم که نفت را به این روستاها برسانند تا مردم حداقل با طرق مختلف این سوخت را به منازل خود برسانند.

,

, ,

جعفر زاده یکی از اهالی روستای خضر چوپان در این باره می‌گوید: تنها سوخت قالب منازل مردم این روستاهای دور افتاده نفت است که بخاطر نبود آن بنده با ماشین کمک داری که دارم  از ماهنشان یا زنجان کپسول‌های گاز خریداری کرده و به دست مردم میرسانم که این هم برای اهالی به لحاظ مالی سخت بوده و یا برای زمان اندکی قابل مصرف می‌شود.

,

وی افزود: با بارش باران و برف بنده هم با ماشین کمک دار نمی‌توانم در جاده تردد کنم و مردم به واقع در شرایط سختی به سر می‌برند.

,

جعفر زاده عنوان کرد: ما مشکلات خود را به فرمانداری و بخشداری هم ارجاع دادیم اما اکنون که برف و سرما در روستاهای ما حاکم شده هم  خبری از اقدامات آنها نیست.

,

وی افزود: برخی از خانواده‌ها مجبور می‌شوند از هشترود به صورت آزاد نفت خریداری کنند که آن هم عده ای که توان مالی و ماشین کمک دار دارند، اما برای اکثر مردم این موضوع امکان پذیر نیست.

,

محمدی وند یکی از اهالی این روستا نیز گفت: لطفا مشکل سوخت و نبود نفت را در روستاهای ما پیگیری کنید، مردم به سختی روزگار می گذرانند.

,

وی افزود: نفت که سهمیه بندی شده و برای مردم کوپن دادند، این کوپن ها را به یک نفر دادند تا بجای همه مردم پیگیر نفت های سهمیه ما باشد، نفت طبق قانون و شرایط خودش باید هر یک ماه و یا دو ماه به صورت سهمیه ای به دست مردم می رسید، اما همین سهمیه که هر دوماه باید به دست مردم نرسیده هیچ، ذخیره های ما هم به دستمان نرسیده است.

,

 محمدی‌وند گفت: سهمیه نفت در این روستا توزیع شده اما در حد ناچیز بوده و مصرف آن در مدت زمان خاصی به اتمام می‌رسد و حتی این نفت محدود هم به برخی از خانواده ها  نرسیده است.

,

وی افزود: اشخاصی که کوپن های مردم را جمع آوری کرده و مسئول پیگیری و رساندن سوخت به دست مردم است متاسفانه کوتاهی می‌کنند که این به ضرر مردم محروم این روستا است.

,

یکی دیگر از اهالی خضرچوپان اظهارداشت: بعد از گذشت ۹ ماه از طول سال تنها دو بشکه نفت به مردم دادند که یک بشکه آن در تابستان و دیگری را در پاییز دادند، مشکلات را شوراها و دهیاریها و برخی ریش سفیدان به گوش فرمانداری و بخشداری رساندند، اما در این وسط تاوان هر مشکلی که بین مسئولین توزیع بوده را مردم محروم می‌پردازند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه