اخبار داغ

سورتینگ‌ میوه‌ها و مرکبات در مازندران/ چالشی که باغداران را به کمک مسئولان امیدوار می‌کند

سورتینگ‌ میوه‌ها و مرکبات در مازندران/ چالشی که باغداران را به کمک مسئولان امیدوار می‌کند
در مازندران ۵۰۰ واحد سورتینگ و بسته‌بندی وجود دارد که ۱۹ واحد سورتینگ در شهرستان سیمرغ مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۱۴ واحد فعال با ظرفیت ۳۷ هزار و ۷۰۰ تن مشغول به فعالیت هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سیمرغ، همه‌ساله با فرارسیدن فصل پاییز بازار خرید، فروش و چینش مرکبات گرم می‌شود و مازندران با تولید ۵۰ درصد از مرکبات کشور، عنوان قطب تولید مرکبات در کشور را یدک می‌کشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سیمرغ,

مازندران، عمده‌ترین تولیدکننده مرکبات

مرکبات مازندران شامل انواع پرتقال، نارنگی، لیمو، پج، نارنگی ژاپنی و پرتقال والنسیا است که ۸۰ درصد از تولید مرکبات استان مربوط به انواع پرتقال و نارنگی می‌شود.

امروز باوجوداینکه تجارت جهانی طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات را در برگرفته، اما محصولات کشاورزی دارای مقبولیت ویژه‌ای هستند.

متوسط تولید مرکبات در کشورمان و در مازندران بین ۲۵ تا ۳۰ تن در هر هکتار است. بنابراین، با یک محاسبه ساده می‌توان گفت که تولید سالانه مرکبات در مازندران در حدود ۳ میلیون تن است.

شهرستان سیمرغ را می‌توان با داشتن خاک بسیار مرغوب برای کشاورزی به‌عنوان قطب کشاورزی استان معرفی کرد، چراکه همین موضوع باعث شده تا کشاورزی رتبه نخست معیشت را در زندگی مردم داشته باشد.

سیمرغ دارای توانمندی بسیار بالایی درزمینهٔ تولیدات محصولات کشاورزی است، که می‌توان با تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید درآمد بیشتری را نصیب کشاورزان این شهرستان کرد.

سیمرغ، شهرستانی مطرح در تولید مرکبات

شهرستان سیمرغ دارای سه هزار و ۷۴۰ هکتار زمین باغی است که میانگین برداشت از هر هکتار ۲۵ تن تخمین زده می‌شود، بنابراین با حسابی ساده بیش از ۹۳ هزار تن انواع مرکبات از باغات شهرستان سیمرغ برداشت می‌شود.

بااین‌وجود سال گذشته بیش از ۳۱۳ تن پرتقال درجه‌یک و درجه‌دو به‌صورت تضمینی از باغداران شهرستان سیمرغ خریداری‌شده است.

متأسفانه سرمای شدید سال گذشته باعث شد کشاورزان سیمرغی رغبتی نسبت به ادامه کار در حوزه مرکبات نداشته و به سمت کشت سایر محصولات کشاورزی بروند که در این مسیر شاهد تغییر کاربری ۱۹۶ هکتار از اراضی باغی سیمرغ بوده‌ایم.
,
, مازندران، عمده‌ترین تولیدکننده مرکبات, مازندران، عمده‌ترین تولیدکننده مرکبات,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سیمرغ، شهرستانی مطرح در تولید مرکبات, سیمرغ، شهرستانی مطرح در تولید مرکبات,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
پرتقال، نارنگی، لیموشیرین و نارنج ازجمله محصولات پر کشت شهرستان هستند، که پرتقال بیشترین درصد کشت را به خود اختصاص داده است.

کارشناسان بهترین زمان برداشت پرتقال را از ۱۵ آبان به بعد اعلام کرده‌اند و مدتی است که شاهد جنب‌وجوش باغداران برای برداشت محصولات‌شان هستیم.

سورتینگ، کمک‌کار باغدار و فروشنده

یکی از راهکارهای اصولی حفظ سلامت و ماندگاری میوه‌ها، استفاده از سورتینگ و صنعت بسته‌بندی بارنگ آمیزی صحیح محصول مرکبات است که بعد از برداشت مرکبات از باغات، این محصول راهی سورتینگ‌های سطح شهرستان می‌شود.

سورتینگ در اصطلاح به معنای درجه‌بندی و دسته‌بندی محصولات است، درواقع، سورتینگ محصولات کشاورزی به درجه‌بندی انواع میوه‌ها و سایر محصولات کشاورزی بر اساس اندازه، رنگ، شکل ظاهری و سایر عوامل و جداسازی ناخالصی‌ها، میوه‌ها و محصولات خراب و فاسد شده اطلاق می‌شود.

در مازندران ۵۰۰ واحد سورتینگ و بسته‌بندی وجود دارد که ۱۹ واحد سورتینگ در شهرستان سیمرغ مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد ۱۴ واحد فعال با ظرفیت ۳۷ هزار و ۷۰۰ تن مشغول به فعالیت هستند.
,
,
,
,
, سورتینگ، کمک‌کار باغدار و فروشنده, سورتینگ، کمک‌کار باغدار و فروشنده,
,
,
,
,
,
,
, ,

متأسفانه موضوعی که سال‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده‌ایم، استفاده برخی سودجویان برای کسب سود بیشتر قانون را دور زده و از مواد غیرمجاز برای رسیدن زودتر و جلا دادن به مرکبات استفاده می‌کنند که باعث بدنامی مرکبات مازندران شده است.

کارشناسان بهداشتی هم استفاده از هر نوع رنگی در سورتینگ و برخی از انواع واکس مرکبات را ممنوع و تخلف دانسته‌اند و اذعان کرده‌اند تاکنون موردی در شهرستان سیمرغ مشاهده نشده است.

جفایی که به مرکبات می‌کنند!

یکی از سورتینگ‌داران سیمرغی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: برخی از همکاران ما از رنگ استفاده می‌کنند که با دقت کمی به‌ظاهر مرکبات، متوجه انجام این کار می‌شویم.

وی اذعان کرد: در تمامی سورتینگ‌ها از واکس به‌عنوان جلا دهنده برای مرکبات خصوصاً پرتقال استفاده می‌شود؛ چراکه پرتقال از میوه‌هایی است که به خاطر پوستش واکس در آن نفوذ نمی‌کند.
,
,
,
,
,
, جفایی که به مرکبات می‌کنند!, جفایی که به مرکبات می‌کنند!,
,
,
,
,
,
, ,

همه به استفاده غیرمجاز برخی از رنگ‌ها و واکس‌های غیرمجاز اشاره می‌کنند که چند سالی است به‌عنوان چالش در حوزه باغداری و صادرات مرکبات مطرح شده است.

متأسفانه استفاده از این مواد تا جایی پیش رفته که هشدارهای جدی درباره مصرف میوه‌های رنگ‌شده داده می‌شود.

رنگ آوری یا سبز زدایی کنترل‌شده در میوه‌ها به دو شکل استفاده از گاز اتیلن و استفاده از رنگ‌های مصنوعی انجام می‌پذیرد.

دو روش مسئله‌ساز

روش اول در میوه‌هایی که به‌صورت نابالغ برداشت‌شده است و در شرایط کنترل‌شده‌ای تغییر رنگ ایجاد می‌کند، اما روش دوم یعنی استفاده از رنگ‌های مصنوعی هم به‌صورت استفاده از گاز اتیلن و سپس غوطه‌وری در محلول رنگی و استفاده از رنگ‌های مصنوعی بدون گاز دهی انجام می‌شود.

یکی از دلایل مهم استفاده از روش رنگ کردن مرکبات برای بازارپسندی بیشتر است تا با تغییر رنگ سبز به زرد و نارنجی بسیار زیبا، مشتری بیشتری به سمت این محصول جذب شود.

هورمون اتیلن یا گاز اتیلن به‌هیچ‌عنوان سمی و سرطان‌زا نیست و همان گازی است که به‌طور طبیعی از میوه‌های فراز گرایی مانند سیب هم ساطع و باعث رسیدن میوه‌های دیگری مانند کیوی می‌شود، اما متأسفانه تعداد معدودی از عرضه‌کنندگان میوه برای جذاب‌تر شدن رنگ پوست مرکبات از رنگ‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند.
,
,
,
,
,
,
,
, دو روش مسئله‌ساز, دو روش مسئله‌ساز,
,
,
,
,
,
,
, ,

مسیر شست‌وشو در سورتینگ به صورتی است که ابتدا مرکبات در حوضچه آب با آب معمولی برای ارسال به بازار و با آب همراه با محلول انباری و قارچ‌کش برای انبار کردن مرکبات شسته می‌شوند، سپس با گذر از فرچه شست‌وشو به بخش بازبینی می‌رسند.

در بخش بازبینی مرکبات خراب و ضربه خورده جدا می‌شود و سایر محصولات با گذر از فرچه خشک وارد بخش واکس می‌شوند.

در واکس‌زده شدن محصولات وارد تونل خشک‌کن و پس‌ازآن وارد بخش سایزینگ می‌شوند تا بر اساس اندازه جدا و جعبه شوند.

به گزارش خبرنگار ما، با توجه به اینکه مدتی از آغاز فصل برداشت مرکبات می‌گذرد بخشی از ظرفیت سورتینگ‌های شهرستان سیمرغ به‌عنوان شغلی فصلی فعال‌شده و تعدادی مشغول به کار شدند، اما لازم است تمهیداتی برای صادرات مرکبات اندیشیده شود تا حداکثر سود از این محصول در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه