اخبار داغ

رخدادی نگران کننده نسبت به مدت مشابه سال قبل؛

کاهش 100درصدی بارندگی در شهر قم

کاهش 100درصدی بارندگی در شهر قم
طبق اعلام نظر کارشناسان میزان بارندگی چند ماه اخیر قم نسبت به سال قبل 100درصد کاهش داشته است که این کاهش بارندگی زنگ خطر خشکسالی در قم را با صدای بلند می نوازد که مسئولین باید فکری جدی در این زمینه انجام دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بحران آب، خشکسالی و...؛ بارها و بارها این هشدارها و کلمات را از زبان مسئولین کشوری و استانی شنیده ایم؛ آب یکی از مهمترین مسائل استان قم می باشد که رفته رفته این خطر در استان جدی تر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، , پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,

همه مسئولین و کارشناسان برای حل این مسئله فقط مصرف صحیح آب را پیشنهاد می دهند تا با تغییر در الگوی مصرف این معظل در آیندگان کمتر احساس شود. اصلاح الگوی مصرف فقط به مصارف خانگی برنمی گردد بلکه این الگوی در مصارف مهمی مانند کشاورزی هم مربوط می شود.

,

این خطر بحران آب در قم هم با کم شدن بارنگی به راحتی قابل لمس می باشد به همین دلیل می توان گفت که هر ساله با کاهش بارندگی و استحصال بی رویه از آب های زیرزمینی، گرمای هوا و خشکی زمین بیشتر نمود پیدا می‌کند. بیش از نیمی از روستاها در بخش‌های مختلف استان قم به دلیل نبود آب برای کشاورزی و دامپروری از سکنه خالی شده و همچون خانه‌های خیالی ارواح شده‌اند.

,

 ۵ تالاب آبگیر استان نیز با کاهش بارندگی و قطع ورود آب های سطحی و فاضلابی در حال خشک شدن هستند. ۲ تالاب بزرگ دریاچه نمک و تالاب غدیر هم که به طور کامل خشک شده‌اند منبع اصلی ایجاد گرد و خاک و خیزش ریزگردها شده‌اند که این موضوع استان‌های مجاور قم را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.

,

این در حالی است که یحیی زارع، مدیر کل هواشناسی استان قم در گفتگویی بابیان این‌که متوسط بارش در دو ماهه نخست سال زراعی جاری (مهر و آبان 1396) در استان قم، حدود 2دهم میلی‌متر به ثبت رسیده است، اظهار داشت: این میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت، حدود 99 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 97 درصد، کاهش داشته است.

,

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات حاصله از 50 ایستگاه بارانسنجی در استان قم، از ابتدای مهر تا 10 آذر 1396، متوسط بارش نسبت به دوره آماری مشابه، حدود 97 درصد کاهش داشته است.

,

مدیر کل هواشناسی استان قم بیان داشت: با وجود این‌که بخش وسیعی از جغرافیای استان قم از لحاظ اقلیمی، در منطقه خشک و نیمه بیانی و بخشی در منطقه کوهستانی واقع است، بر اساس نمایه خشکسالی، مهر و آبان ماه امسال،همه نقاط استان شاهد درجات مختلفی از خشکسالی بوده‌اند که با روند کم بارشی شدید در استان قم، احتمال وقوع خشکسالی بسیار زیاد است.

,

کاهش 100درصدی بارش در قم نسبت به مشابه سال قبل

, کاهش 100درصدی بارش در قم نسبت به مشابه سال قبل,

وی گفت: مرکز استان قم و شهر قم با کاهش 100درصدی بارش مواجه شده است.

,

زارع عنوان داشت: با وجود کمبود بارش در ماه‌های مهر و آبان، انتظار می رود بارندگی در بقیه فصول سال، نرمال باشد، اما با بارندگی‌های نرمال در ماه‌های آتی، خشکسالی ناشی از کمبود بارش در پاییز جبران نخواهد شد.

,

این کاهش بارندگی آسیب های جدی به همراه خواهد داشت که از دلایل مهم آن میتوان به افزایش دما توسط صنایع گسترده و گازهای گلخانه‌ ای به ویژه دی ‌اکسید کربن در کره زمین اشاره کرد و همچنین طبق گفته کارشناسان یخچال ‌ها در دو قطب در حال  ذوب شدن است که این مسئله سطح آب ‌های آزاد را بالا می برد که این تغییرات، موجب خشکی در برخی قسمت ‌های کره زمین و وقوع طوفان و سیل در قسمت ‌های دیگر می شود.

,

این در حالی است که باید گفت خشکسالی مخاطره‌آمیزترین پدیده طبیعی است که رخ می دهد، گرچه امکان جلوگیری از وقوع  خشکسالی وجود ندارد، اما می‌توان با انجام اقداماتی، اثرات منفی آن را کم نمود.

,

اهمیت هشدار خشکسالی برای برنامه‌ریزی در بخش‏‌های مختلف کشاورزی، محیط زیست، مدیریت منابع آب‌های سطحی و زیر‌زمینی است و باید راه‌های مفید و اثربخشی برای حفظ، مدیریت و توزیع مناسب منابع آبی پیدا کنیم.  

,

از طرفی یکی دیگر از آسیب های خشکسالی به وجود آمدن بیابان می باشد که این بیابان باعث به وجود آمدن گرد و غبار می شود، امروز در قم و شهر های همجوار این یکی از معضلات مهم می باشد که بر اثر این مسئله به وجود آمده است و در سال چند بار گرد و غبار مردم شهر را اذیت می کند.

,

تبدیل 8هزار هکتار اراضی استان به کانون فعال گرد و غبار

, تبدیل 8هزار هکتار اراضی استان به کانون فعال گرد و غبار,

از همین رو تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در گفتگویی با اشاره به گرد و غبار در قم، گفت: پدیده گرد و غبار از مهمترین معضلات زیست محیطی در مرکز کشور است که چندین استان از جمله پایتخت را درگیر و بیش از 25 درصد جمعیت کشور را با مخاطرات جدی مواجه می کند.

وی با بیان اینکه نسبت روزهای ناسالم برای گروههای حساس و عموم مردم بر اثر پدیده گرد و غبار از 13 روز در تابستان سال گذشته به 49 روز در سال جاری رسیده است، اظهار داشت: بر اثر خشکسالی مستمر و قطع حقابه های رودخانه ها و تالاب های استان، 105 هزار هکتار از اراضی استان در حالت بحرانی قرار گرفته و 8 هزار هکتار نیز به کانون فعال گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

,
,
,

در تخصیص حقابه‌ها به قم اجحاف شده است

, در تخصیص حقابه‌ها به قم اجحاف شده است,

همچنین احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه در تخصیص حقابه تالاب ها و رودخانه های استان قم به این استان اجحاف شده است، ابراز داشت: بحران دریاچه نمک بسیار فراتر از دریاچه ارومیه است و در صورت عدم توجه و رسیدگی، بیش از 25 درصد جمعیت کشور و چند استان از جمله پایتخت را با معضل گرد و غبار مواجه خواهد کرد.

,

وی  در ادامه خاطرنشان شد:  بیابان در آینده برای استان قم به بحران خواهد رسید که باید از الان برای این موضوع فکری کرد چرا که از یک سمت بیابان به هشت کیلومتری قم و از سویی دیگر به 28 کیلومتری قم رسیده است.

,

نماینده مجلس شورای اسلامی حل بحران دریاچه نمک را نیازمند عزم و اراده ملی دانست و گفت: دریاچه نمک منشاء گرد و غبار داخلی در مرکز کشور است و دولت و سازمان حفاظت محیط زیست باید برای برطرف کردن این بحران اهتمام جدی داشته و هرچه سریعتر راهکار مناسب اتخاذ کنند.

,

400هزار هکتار از زمین های قم  شرایط بیابانی شدن دارد

, 400هزار هکتار از زمین های قم  شرایط بیابانی شدن دارد,

از طرفی هم اروجی، مدیرکل مدیریت بحران استان قم در خصوص این موضوع افزود: استان قم با توجه به اینکه در پایین دست، حوزه آب ریز قمرود و قره چای قرار گرفت است اما مناطق بیابانی دارد.

,

وی ادامه داد:براساس مطالعاتی که انجام گرفته حدود 400هزار هکتار شرایط بیابانی شدن در استان قم داریم که 105 هزار هکتار از آن منشا ریزگرد و گردغبار می باشد که مورد شناسایی قرار گرفته است.

,

اروجی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در این خصوص، گفت:در خصوص بخشی از این 105هزار هکتار منابع طبیعی اقداماتی انجام داده است مثل کاشت گیاه که حدود 9هزار هکتار می باشد.

,

 

,

در هر حال مشکل خشکسالی و بیابانی شدن اطراف قم که موجب گرد و خاک و برخی آسیب های دیگر در استان می شود را به وجود می آورد  و این معضل تنها برای قم نیست و استان های همجوار هم باید دخالت کنند و این معضلات را با راه حل های مناسب رفع کنند چرا که هیچ چیزی مهمتر از سلامت مردم و جامعه نیست.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه