اخبار داغ

نقدی بر خودباختگی فرهنگی و سنتی در آستانه شب یلدا؛

بابانوئل‌‌ها در تبریز از یلدا خانم جلو زدند/ سکوت مغازه‌‌ها برای شب یلدا در مقابل هجوم کریسمس

بابانوئل‌‌ها در تبریز از یلدا خانم جلو زدند/ سکوت مغازه‌‌ها برای شب یلدا در مقابل هجوم کریسمس
در آستانه شب یلدا ظاهرا جشن کریسمس جلو زده است و اثری از یلدا و رسومات آن در مغازه‌‌ها نیست برخلاف درختان کاچ و بابانوئل که در مغازه ها جولان می‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، اعیاد مختلف برای ایرانیان همیشه معنای متفاوتی داشته است و با هرکدام از این اعیاد و آیین و جشن‌‌ها سرمست خرید و شادی می‌شوند، فرقی ندارد این جشن‌‌ها و اعیاد مذهبی باشد یا بر اساس رسوم ایرانی باشد زیرا مردم ایران هر موقعیتی را برای دور هم جمع شدن و شادی از دست نمی‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

طبق رسوم ایرانیان اعیادی مانند نوروز، ولادت پیامبران در کنار روزها و شب‌‌های خاصی مانند شب یلدا و چهارشنبه سوری بهانه‌‌ای است تا خانواده‌‌ها به دور یکدیگر جمع شوند اما در سال‌های اخیر جشنی مانند جشن کریسمس نیز به این رسوم اضافه شده است!

,

احترام به عقاید سایر مذاهب مانند مسیحیان و ارامنه که سال‌های سال است در کنار ایرانیان مسلمان زندگی می‌کنند یکی از بارزه های ایرانیان است و همین مساله نیز باعث شده است مباحثی مانند اختلاف قومی و مذهبی در ایران معنا پیدا نکند اما برخی کارها و رفتارها به اندازه‌‌ای تعجب آور است که شاید باعث حیرت مذاهب دیگر شود.

,

, ,

برخی ها بدون آگاهی تنها به تقلید کورکورانه از غرب می‌پردازند و در این ورطه به حدی پیش می‌روند که از اروپایی ها نیز جلو می‌زنند و جشن هایی ماند کریسمس و هالوین از این دسته است.

,

این روزها بیشتر از آنچه که در بازار پیشواز شب یلدا را در پیش داشته باشیم مغازه از بابا نوئل‌‌های عروسکی و لباس و کلاه‌‌های کریسمسی پر شده است و مشخص نیست چرا شب یلدا که زودتر از کریسمس یعنی آغاز سال 2018 میلادی شروع خواهد شد چنین مغفول مانده است و این مساله گویا همان تقلید کورکورانه از غرب است.

,

اینکه ایرانیان مسلمان از ولادت حضرت عیسی(ع) خوشحال باشند و در این روز به شادی بدی بپردازند نه تنها مساله بدی نیست بلکه نشان دهنده احترام مسلمانان و جایگاه این پیامبر اولوالعزم در بین مسلمانان است اما اینکه به تقلید کورکورانه از غربی ها همپای آنان و گاه پیش از آنان!چنین مراسماتی را برپا کنیم شاید نوعی خودباختگی به فرهنگ غرب باشد.

,

همانطور که در جشن هایی مانند هالوین نیز ایرانیان گوی سبقت از اروپایی‌‌ها ربوده اند و پیش از آنان به استقبال جشنی که گاهی سراسر از ابتذال است می‌روند.

,

نکته بعدی اینجاست که آیا اروپایی ها و آمریکایی هایی که به استقبال جشن آنان می‌رویم در عید نوروز به مانند ما سفره هفت سین می‌چینند و به استقبال سال نو می‌روند که ما اینچنین بی محبا خانه ها و مغازه هایمان را پر از درخت کاج و بابا نوئل ها کرده‌‌ایم؟

,

خود باختگی فرهنگی زمانی در این مورد نمود پیدا می‌کند که علی رغم یک هفته کمتر مانده به طولانی ترین شب سال موسوم به شب یلدا کمتر اثری از لباس یا رسومات یلدا به چشم می‌خورد و معدود کسانی هم که به دنبال این رسوم هستند تازه عروس و دامادهایی هستند که به رسم دیرین مجبور هستند به دنبال آن بروند.

,

به نظر می‌رسد نیاز است که بازنگری دوباره در خودمان و آیین ها و سنت هایمان بکنیم تا متوجه شویم آیین های ما نه تنها قدمتی بسیار بیشتر از جشن ها و آیین های اروپایی و آمریکایی ها دارد بلکه زیباتر و با معناتر از آنها نیز هست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه