اخبار داغ

آثار باستانی قربانی بی‌توجهی؛

آثار تاریخی میلاجرد در معرض نابودی/هویت ناشناخته درب‌های سنگی در دست بررسی

آثار تاریخی میلاجرد در معرض نابودی/هویت ناشناخته درب‌های سنگی در دست بررسی
درب‌های سنگی باغات انگور میلاجرد، پس از گذشت سالیان سال هنوز هم پابرجا و استوار هستند ولی اطلاعات دقیقی از این شاهکارهای تاریخی در دست نبوده و امسال بررسی قدمت این درب‌های سنگی در دستور کار مسئولان میراث فرهنگی قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش سلام کمیجان؛ یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دوران اسطوره‌ای ایران، شهر میلاجرد است. بر اساس مطالعات انجام‌شده تاریخچه میلاجرد به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یعنی حکومت مادها در محدوده هگمتانه برمی‌گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان, سلام کمیجان, سلام کمیجان, .,

دکتر پرویز ازکایی در کتاب «درگزین تا کاشان» در مورد میلاجرد نوشته است: میلاجرد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مرکزی ایران است که یکی از سرداران ایرانی به نام «میلاد گرد» بنای آن را بنا نهاده است و این قدمت گواه این است که آثار و رازهای بسیاری را در دل خود جای داده است.

,

میراث کهن همواره حکایت از هویت تاریخی و فرهنگی یک سرزمین دارد. میراثی که بیشتر آن‌ها در طول سالیان و در سایه غفلت و بی‌توجهی نسل‌های گذشته از بین رفته است و آنچه که امروز بر جای مانده برای احیا شدن توجه مسئولان امر را می‌طلبد.

,

 آثار و بقایای باستانی در هر منطقه، شهر و روستایی که وجود داشته باشد مورد توجه و اهمیت مسئولان آن منطقه قرار می‌گیرد و با ثبت آن اثر، مسئولان مربوطه برای حفظ و نگهداری از آن تلاش می‌کنند، چراکه آثار باستانی جزو سرمایه‌های ملی و سندی از تاریخ و تمدن هر کشوری به‌حساب می‌آید.

, .,

«قلعه تپه» شهر میلاجرد یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی و دیدنی شهرستان کمیجان است، این بنای باستانی مربوط به دوره‌های تاریخی پس از اسلام بوده و در غرب شهر میلاجرد واقع شده است.

,

با گذر از مزارع و باغ‌های میلاجرد چینه‌های دیوارهای باغ و درب‌های کوتاه قدیمی نظر هر عابری را به خود جلب می‌کند. درب‌های سنگی باغات انگور میلاجرد، پس از گذشت سالیان سال هنوز هم پابرجا و استوار هستند.

, .,

, ,

درب‌هایی که در سال‌های اخیر یک به یک از تعدادشان کاسته می‌شود و به درستی مشخص نیست که چه بلایی بر سر این درب‌ها می‌آید! چند درب باقیمانده نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و اگر از این مسئله غفلت شود یکی دیگر از آثار تاریخی و گردشگری ملی از بین خواهد رفت و بخشی از هویت و تمدن این سرزمین را هم با خود می‌بَرد.

,

این درب‌ها، باوجود داشتن وزن زیاد به‌راحتی باز و بسته می‌شوند. و شاید یکی از دلایلی که درگذشته از این سنگ‌ها به‌عنوان درب استفاده می‌شده وضعیت اقتصادی مردم بوده که مردم میلاجرد ترجیح می‌دادند به جای استفاده و ساخت درب‌های چوبی که هزینه بالا و عمر کوتاهی داشتند از این درب‌های سنگی که در تامین امنیت هم نقش داشت، استفاده می کردند.

,

, ,

در هر صورت اقدام برای نگهداری و مرمت این درب ها اگرچه می تواند اقدامی شایسته بشمار رود، اما باید مردم و مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت از این آثار تاریخی اقدامات شایسته ای را انجام دهند تا این چنین آثار بدیع تاریخی بتواند در حوزه گردشگری معرفی تاریخ منطقه باقی بماند.

,

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان:

, مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان:,

۵ اثر تاریخی شهر میلاجرد در انتظار ثبت ملی

, ۵ اثر تاریخی شهر میلاجرد در انتظار ثبت ملی, ۵ اثر تاریخی شهر میلاجرد در انتظار ثبت ملی,

سعید نیک‌نام مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان گفت: شهر میلاجرد در حوزه میراث فرهنگی ۳۰ اثر ثبتی شامل بقاع متبرکه، محوطه ها و تپه های تاریخی دارد.

, سلام کمیجان, سلام کمیجان, سلام کمیجان, سلام کمیجان, سلام کمیجان,

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه احیا و حفاظت برخی اماکن و محوطه‌های تاریخی افزود: بررسی قدمت تاریخی درب های سنگی باغات میلاجرد در دستور کار کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

,

نیکنام تصریح کرد: از ابتدای امسال ۵ اثر تاریخی که شامل تپه ها و محوطه های تاریخی میلاجرد است، در انتظار ثبت آثار ملی قرار گرفته اند.

,

, ,

, ,

, ,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه