اخبار داغ

وقتی حامیان جریان امید، نا امید می شوند؛

اصلاح طلبان حامی روحانی و خاتمی سر دوراهی قدرت طلبی/ جهانگیری برای 1400 از دولت خداحافظی می کند

اصلاح طلبان حامی روحانی و خاتمی سر دوراهی قدرت طلبی/ جهانگیری برای 1400 از دولت خداحافظی می کند
شرایط اصلاح طلبان در وضعیت فعلی، یک شرایط پیچیده است و گروهی معتقدند که از همین امروز باید استارت جدایی از دولت زده شود ؛ چرا که هر چقدر آنها بیشتر با دولت بمانند بیشتر در ناکامی های دولت شریک می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ مدتی است موضوع اختلافات در دولت تدبیر و امید و جریان اصلاحات حامی روحانی و خاتمی کلید خورده است که در این خصوص تحلیل گران سیاسی مطالبی را ذکر کرده اند که در ادامه می خوانیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛ ,

 اصلاحات بر سر دوراهی

,  اصلاحات بر سر دوراهی,

یعقوب ربیعی کار شناس سیاسی در مطلب ارسالی به سپاس نوشت: شرایط اصلاح طلبان در وضعیت فعلی،  یک شرایط پیچیده است.  گروهی معتقدند که از همین امروز باید استارت جدایی از دولت زده شود ؛ چرا که هر چقدر آنها بیشتر با دولت بمانند بیشتر در ناکامی های دولت شریک می شوند . از طرفی دولت نشان داده است پتانسیل بالایی در گذار از اصلاح طلبان را دارد ، مطرح شدن امثال لاریجانی برای ۱۴۰۰ گواه بر این ادعاست

,

از طرفی بخشی از اصلاح طلبان معتقد به ماندن در کنار دولت هستند چرا که بخواهند یا نخواهند ناکامی های دولت به پای آنها نوشته می شود و ثانیا فاصله ی آنها از دولت ، آنها را از منبع مالی و قدرت دور می کند .

,

در تحلیل تعامل یا تقابل اصلاح طلبان و دولت دو نکته را باید مدنظر داشت :

,

 اولین نکته این است که اصلاحا‌تچی ها به "جدایی گام به گام" و تدریجی از دولت می اندیشند . شاید نشانه های این ادعا را در انتقاد این روزهای اصلاح طلبان از دولت ، در عین حمایت آنها دانست یعنی همان استراتژی "حمایت انتقادی "

,

اما نکته ی دوم اینکه سرعت جدایی اصلاح طلبان از دولتی ها،  تابع دو مولفه است : میزان  موفقیت دولت و ثانیا میزان سهمی که اصلاحاتچی ها از قدرت کسب می کنند.

,

 

,

جهانگیری از دولت می رود

, جهانگیری از دولت می رود,

عزیز غضنفری در مطلب ارسالی سپاس نوشت: در متن های گذشته از اختلافات پیش آمده بین دولتی ها و اصلاح طلبان نوشتیم،مروری بر رسانه های اصلاح طلبی نشان می دهد که نقدهایشان صریح تر و تندتر شده است.حال خبر می رسد اتفاقات جدی و جدیدتری در شرف وقوع است که این روزها از تلاش اصلاح طلبان برای فشار بر جهانگیری خبر می دهد، خبری که هفته پیش ابطحی از آن پرده برداشت و در مصاحبه ای اعلام کرد که جهانگیری اگر می خواهد کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰شود همین حالا استعفا دهد و از دولت خارج شود.

,

اصلاح طلبان با وجود جهانگیری در دولت نگران دو موضوع هستند، یکی آنکه اگر جهانگیری تا آخر در دولت بماند و بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری آینده شود،اصلاح طلبان چگونه می توانند هم از وی حمایت کنند و هم در نقد وارد شوند؟ ضمن اینکه هزینه های اشتباهات دولت به پای آنان  نوشته می شود.

,

نکته دوم آن است که اصلاح طلبان می گویند با بودن جهانگیری در دولت تمرکز بحث های انتخاباتی۱۴۰۰بر دوگانه عارف و لاریجانی پی ریزی خواهد شد که نتیجه این دوگانه همان است که در انتخابات مجلس رخ داد.

,

نشانه ها به ما می گوید که دور جدید تقابل با علی لاریجانی از سوی اصلاح طلبان کلید خواهد خورد و یکی از این عرصه های تقابل در داخل مجلس و متزلزل کردن پایگاه پارلمانی لاریحانی در نظر گرفته شده است که با این اوضاع و با این فرض که اگر جهانگیری سودای رئیس جمهور شدن دارد،پیش بینی اینکه  وی تا آخر با دولت روحانی نخواهد بود کار دشواری به نظر نمی رسد.

,

 

,

چالشهای عبور از "امید"

, چالشهای عبور از "امید",

علمی محمدی کارشناس سیاسی در مطلب ارسالی به سپاس نوشت: جریان اصلاحات براوردهای لازم برای عبور از اعتدال  را ترسیم، و فرمان جداسازی آرام را به نخبگانش مخابره کرده است؛ و اکنون نیز در حال انتقال این پیام به بدنه اجتماعی خودش است. چه اینکه خواص این جریان به کرّات سخن از اعلام گزینه های جداگانه در ۱۴۰۰ نموده اند. نقطه ثقل این براورد بر وعده های اجرا نشده ای است که روحانی قادر به تحقق آن نبوده است. البته روحانی نیز که دست انها را خوانده مرتبا پالسهایی مبنی بر اجرای تعهداتش به جامعه می فرستد. یک نمونه اش اینکه در مجلس می گوید همه وعده هایش در بودجه سال آینده گنجانده شده است.

,

با این وجود جریان اصلاحات برای خروج از رحم اجاره ایش با دو چالش مواجه است:

, با این وجود جریان اصلاحات برای خروج از رحم اجاره ایش با دو چالش مواجه است:,

یکی اینکه کلیات عملکرد دولت اعتدال به پای جریان اصلاحات نوشته شده است. زیرا آنها بودند که روحانی را به پاستور رساندند. حالا اعلام برائت از او به معنای نوعی خودانتقادی است که  در نهایت ممکن است تبدیل به خودانتحاری شود‌.

,

و دیگری آنکه جدا شدن از روحانی یعنی رقیبِ او شدن در انتخابات. و این موضوع منجر به تحریک وی شده و به نوعی باعث می شود تا آتش توپ خانه اعتدالیون بر اصلاحات نیز بریزد. ثمره این چیزی نیست جز ایجاد دوگانگی و انشقاق در بدنه اجتماعی.

,

اصلاح طلبان برای رفع این دو چالش به فکر عبور آرام از روحانی افتاده اند. لذا کارشان را از هم اکنون با ایجاد کمیته های مشورتی و اتاق های فکر شروع کرده اند. تا شاید متحمل کمترین آسیب شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه