اخبار داغ

برای اولین بار انجام شد؛

کشت خاویار گیاهی 7هزار ساله در میرجاوه

کشت خاویار گیاهی 7هزار ساله در میرجاوه
گیاه کینوا که کشت آن به شدت اقتصادی است به دلیل دارا بودن خواص و ویتامین های متنوع به خاویار گیاهی شهرت دارد برای اولین باردرسطح 2هزارمتر مربع شهرستان میرجاوه به صورت الگویی کشت شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری لادیز؛ یکی از گیاهانی که تحت شرایط خشک و کم آب محصول می دهد گیاه کینوا می باشد.منشأ این گیاه کشور بولیوی و پرو و شیلی می باشد و قدمت آن به ۷هزار سال پیش بر می گردد. این گیاه از نواحی هم سطح دریا تا ۴هزار متر بالاتر از سطح دریا کشت می گردد و دارای چندین مکانیزم مقاوم به خشکی می باشد و دارای کارایی مصرف آب بالایی می باشد.
گیاه کینوا موضوع فرصت سرمایه گذاری امروز است. گیاهی که کشت آن به شدت اقتصادی است و به راحتی می تواند جایگزین برنج شود. گیاهی که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز یاد می شود بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این ضرورت را به وجود آورده تا در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد. از این رو یافتن گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور در سطوح مختلف مورد توجه قرار گرفته است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میرجاوه در گفتگو با خبرنگار لادیز؛با اشاره به تحقق پروژه های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد:برای اولین بار در روستای طوسی آباد بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه گیاه جدید کینوا درسطح 2هزارمترمربع اجرا شده است .
وی با اشاره به این مطلب که سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی(فائو) تلاش گسترده ای را برای گسترش کشت این گیاه مفید در سال 2013 انجام داده است،افزود: با توجه به معرفی جهانی و افزایش مصرف این گیاه خوراکی قیمت آن افزایش داشته بولیوی سال گذشته 26 هزار تن از این گیاه را صادر کرده که این میزان حدود ۴۶ درصد مصرف این گیاه را در جهان تشکیل می‌دهد. مشتریان اصلی این گیاه فرانسه و امریکا هستند.
محسن کهرازهی با بیان این مطلب که گیاه کینوا خواص غذایی و دارویی فراوانی دارد،تصریح کرد: کینوا سرشار از مواد پروتئینی می‌باشد ولی مقدار کالری خیلی کمی دارد. این گیاه سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج محسوب شود به‌علاوه می‌توان آن را به‌صورت مخلوط با برنج مصرف کرد. از مزیت‌های دیگر کینوا این است که این گیاه فاقد گلوتن است بنابراین افرادی که به گلوتن حساسیت دارند می‌توانند از این ماده مغذی استفاده کنند.
وی اذعان کرد: ورود کینوا به الگوی کشت و زراعت کشور می‌تواند تاحدودی کشور را از واردات برنج بی‌نیاز کند و به‌صورت مکمل در کنار سایر محصولات جای خود را در محصولات کشاورزی کشور باز کند در حال حاضر استقبال خوبی از مصرف این محصول در بازار های جهانی صورت گرفته و هم به لحاظ مصرف و هم به لحاظ میزان تولید رشد خوبی دارد.

وی ضمن ابراز امیدواری در زمینه افزایش سطح زیر کشت گیاه کینوا در شهرستان میرجاوه گفت: پیش بینی می شود که در سال‌های آتی روند رو به رشدی در تولید این محصول شاهد باشیم و هم کشاورزان در بخش تولید، سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند و هم در بحث مصرف به لحاظ فرهنگ‌سازی فعالیت‌هایی انجام شود که هر دو جنبه عرضه و تقاضا به‌صورت همزمان رشد داشته باشند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لادیز,
,
, لادیز,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه