اخبار داغ

ادامه کم لطفی های دولت به راه آهن خراسان جنوبی؛

تخصیص صفر درصدی اعتبارات بودجه ای راه آهن از ابتدا تاکنون/ کاهش بودجه راه آهن در سال 97 به 5 میلیارد!

تخصیص صفر درصدی اعتبارات بودجه ای راه آهن از ابتدا تاکنون/ کاهش بودجه راه آهن در سال 97 به 5 میلیارد!
متاسفانه هر سال بی توجهی دولت نسبت به پروژه راه آهن بیشتر می شود بطوری که اعتبار آن در قانون بودجه هر سال کمتر می شود بطوری که این اعتبار در قانون بودجه سال 97 به 5 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، راه آهن خراسان جنوبی یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی این استان است که هم اکنون بیش از 16 سال از مطرح شدن و وعده و وعیدها در مورد آن می گذرد، از سال 94 بود که با تهدید به استعفای نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، در ردیف بودجه قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

 

,

علی رغم تلاش مسئولان و نمایندگان مجلس استان برای قرار گرفتن این پروژه در ردیف بودجه، اما متاسفانه دولت اهتمامی در مورد اجرای آن ندارد.

,

 

,

کاظم ولی پور مطلق رئیس اداره برنامه و بودجه اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: اعتبار مصوب راه آهن خراسان جنوبی در قانون بودجه سال 94 ابتدا 10 میلیارد تومان تعیین شد که بعدا پس از انجام یک اصلاحیه به 7 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد، این اعتبار در قانون بودجه سال 95 هم 9 میلیارد و 400 میلیون تومان و در سال 96 ، 5 میلیارد و 380 میلیون تومان مصوب شد.

, خاورستان،,

 

,

وی تصریح کرد: اما متاسفانه میزان تخصیص اعتبارات راه آهن استان طی این سه سال، صفر بوده است و هیچ گونه تخصیص اعتباری نداشته ایم.

,

 

,

رئیس اداره برنامه و بودجه اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تاکنون تنها اعتباری که برای راه آهن استان تخصیص پیدا کرده است، 550 میلیارد تومان اسناد خزانه در سال 95 و بابت پرداخت مطالبات مشاور پروژه بوده است که ردیف جدایی بوده و به اعتبارات بودجه ای ربطی نداشته است.

,

 

,

ولی پور مطلق با اشاره به اینکه مجری این پروژه شرکت زیرساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور است بیان کرد: تاکنون مناقصه قطعه ایستگاه یونسی تا بیدخت گناباد به طول 47 کیلومتر که مربوط به خراسان رضوی است انجام شده و زمین آن تحویل پیمانکار شده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه در هفته جاری و در شورای برنامه ریزی استان، تخصیص مبلغ 20 میلیارد تومان اعتبار توسط استاندار برای راه آهن مصوب شد اظهارکرد: پس از این موضوع نامه و درخواستی به شرکت زیرساخت و توسعه حمل و نقل کشور ارسال کرده ایم که با توجه به اینکه الزام است که این 20 میلیارد تومان اعتبار در خود استان هزینه شود، قطعه ای از مسیر راه آهن در خود استان هم به مناقصه گذاشته و این اعتبار صرف شود.

,

 

,

از نیمه های سال 95 مسئولان استان از تهیه اسناد مناقصه قطعه هایی از این پروژه خبر داده بودند که به علت تخصیص نیافتن اعتبارات لازم برای شروع عملیات اجرایی به پیمانکار واگذار نشده بود و تا نیمه های سال 96 هم وعده ها برای  اجرایی شدن راه آهن ادامه داشت که نهایتا در آذرماه جاری این قطعه ایستگاه یونسیه به گناباد به پیمانکار پروژه تحویل شد.

,

 

,

با توجه به اینکه این پروژه از مسیر چابهار- زاهدان و گناباد در حال انجام است، اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات دولتی و عدم جذب سرمایه گذار از سمت خراسان جنوبی همچنان بر روی کاغذ مانده است.

,

 

,

بی توجهی دولت نسبت به راه آهن خراسان جنوبی سبب شد تا شورای برنامه ریزی استان در 18 آذرماه جاری، مبلغ 20 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ارتقای شاخص‌های توسعه اقتصادی استان برای این پروژه مصوب کند تا شاید دولت هم در این خصوص اقدامی انجام دهد.

,

 

,

اما بر اساس گفته های نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی متاسفانه گویا کم لطفی های دولت در خصوص خراسان جنوبی و پروژه راه اهن استان همچنان ادامه دارد.

,

 

,

افضلی در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: اجرای هر کیلومتر راه آهن نیازمند 4 میلیارد تومان اعتبار است که برای راه آهن بیرجند- زاهدان، 2 هزار و 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

, خاورستان،,

 

,

وی افزود:متاسفانه بودجه راه آهن خراسان جنوبی در لایحه تقدیمی دولت به مجلس، 5 میلیارد تومان تعیین شده است که با این مبلغ هیچ کاری نمی توان انجام داد.

,

 

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مناسب انجام شده در استان، تخصیص 20 میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن بیرجند- کالشور به طول 270 کیلومتر بود بیان کرد: در واقع اعتبار مورد نیاز برای ساخت این مسیر 800 میلیارد تومان است که با دو برابر کل بودجه تملک و دارایی استان برابر است.

,

 

,

افضلی تصریح کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبار و قدمی که مسئولان استان برای راه آهن برداشتند؛ مسئولان کشوری هم حیا کنند و توجه بیشتری نسبت به این پروژه داشته باشند.

,

 

,

وی اظهارکرد: از برنامه های مجمع نمایندگان استان تشکیل جلسه  با رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهور و خود رئیس جمهور است که امیدواریم با کمک های دولت و جذب فاینانس، بتوان این پروژه را جلوبرد.

,

 

,

 

,

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس هم با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان استان در دیدار با مدیرعامل راه آهن کشور خواستار پیگیری افزایش اعتبارات راه آهن شد افزود: در این دیدار همفکری و مشورت برای توسعه راه آهن استان و شرق کشور محور بیرجند کالشور و زاهدان مطرح شد.

,

 

,

وی بیان کرد: امسال با آنچه که در لایحه تقدیمی دولت به مجلس صورت گرفته است اعتبارت راه آهن در کل کشور کاهش یافته و در این دیدار حضار خواستار پیگیری افزایش اعتبارات راه‌آهن در مجلس بودند اما با بودجه عمومی کشور امکان ساخت راه آهن در کشور وجود ندارد.

,

 

,

عبادی تصریح کرد: درحال حاضر تنها چیزی که بسیار مهم است فاینانس است و علاوه بر اینکه بخشی را باید بدهند و بخشی هم دولت باید به وعده‌های خود عمل کند در هر حال فاینانس اهمیت زیادی دارد که در این راستا مشاوره‌هایی انجام شده و راه‌حل‌هایی به دست آمد که هرگاه اجرایی شد به مردم استان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

,

 

,

متاسفانه خراسان جنوبی علی رغم ظرفیت های بیشماری که دارد، به دلیل بی توجهی دولت در حوزه تخصیص اعتبارات و ایجاد زیرساخت ها، محرومیت ها در این استان همچنان موج می زند.

,

 

,

پروژه راه آهنی که وجود آن برای خراسان یکی از مهم ترین ظرفیت های توسعه، سرمایه گذاری های بزرگ و فرار از محرومیت ها است، با هزار دغدغه در قانون بودجه ردیف اجرایی گرفت و سبب امیدواری مردم محروم استان شد، اما متاسفانه این پروژه همچنان مورد کم لطفی دولت قرار دارد و به جای اینکه برای تحولات عظیم در استان، شاهد پیشرفت این پروژه باشیم، اما متاسفانه هر سال بی توجهی دولت نسبت به این پروژه بیشتر می شود بطوری که اعتبار آن در قانون بودجه هر سال کمتر و کمتر می شود.

,

 

,

در واقع در حالی که مردم استان به اجرایی شدن پروژه راه آهن امیدوار شده بودند، اما باز هم دولت کمتر بودجه را برای این پروژه به مجلس پیشنهاد کرده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه