اخبار داغ

رئیس اداره صنعت و معدن بشاگرد خبر داد؛

احیای هنر فرش بافی در شرق هرمزگان/ 750 نفر در بشاگرد آموزش فرش بافی دیده اند

احیای هنر فرش بافی در شرق هرمزگان/ 750 نفر در بشاگرد آموزش فرش بافی دیده اند
رئیس اداره صنعت معدن تجارت بشاگرد گفت: متقاضی فرش دست باف در سطح شهرستان بسیار است که در حال حاضر 750 نفر دارای مدرک مهارت فرش بافی در بشاگرد وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بشاگرد نیوز ؛ اشتغال اصلی ترین دغدغه مردم و مسئولان در جوامع است که تمام برنامه های صورت گرفته توسط دولت ها بر محوریت این امر انجام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بشاگرد نیوز,

شهرستان بشاگرد واقع در استان هرمزگان از جمله مناطق کمتر توسعه یافته در کشور است که آمار بالای بیکاری در این منطقه، آن را تبدیل به پرچم دار بیکاری کشور کرده است.

,

طبق گزارش های اعلام شده در سال های گذشته نرخ بیکاری در این شهرستان 54درصد است که با توجه به حجم بالای فارغ التحصیلان در سال های اخیر این آمار بیشتر هم شده است.

,

بیش از نیمی از این آمار جمعیت بیکار در بشاگرد را زنان خانه دار و عموماً بانوان به ویژه تحصیل کردگان تشکیل داده اند که با توجه موقعیت خاص فرهنگ کار در بشاگرد معمولاً خانه نشین می شوند.

,

ایجاد مشاغل خانگی که بتواند ماهانه مبلغی را جهت کمک مخارج زندگی به این قشر بپردازد تأثیر بسزایی می تواند در کیفیت زندگی آنان ایجاد کنند.

,

, , ,

نبود فرهنگ مناسب کار در بشاگرد

, نبود فرهنگ مناسب کار در بشاگرد, نبود فرهنگ مناسب کار در بشاگرد,

نبود فرهنگ مناسب کار در بشاگرد هم در امر افرایش نرخ بیکاری بی تأثیر نیست که نیاز است به وسیله سازمان های متولی آموزش در کشور اصلاح گردد.

,

فرش بافی یکی از قدیمی ترین مشاغل بانوان در سطح این شهرستان است که سال هاست به دلیل مسائل گوناگون در انزوا رها شده بود.

,

یکی از دلایل نشستن گرد بی توجهی بر این صنعت چندین هزار ساله ایرانی در بین مردم بشاگرد عدم آشنایی با نحوه فروش این کالای سودمند بوده است.

,

در سال جاری شاهد احیای مجدد کارگاهای فرش بافی در بشاگرد هستیم که اکنون در چندین روستا به صورت جمعی و انفرادی در حال انجام است.

,

انتقال کارگاه ها درون منازل و آماده سازی کامل بستر فروش باعث انگیزه در بین بانوان و شروع مجدد فرش بافی در بشاگرد شده است.

,

امید است با توجه به ذوق و هنر مردم این منطقه در امر صنایع دستی، با تدبیر مسئولان مربوطه و تکیه بر توانایی های خویش فرش دستباف بشاگردی تبدیل به یکی از شغل های پر طرفدار در سطح منطقه و فاتح باز های کشور شود.

,

, , ,

علی زارعی، رئیس اداره صنعت معدن تجارت شهرستان بشاگرد در خصوص استیجاری بودن ساختمان این ادراه، اظهار کرد: زمین احداث ساختمان اداره صنعت و معدن آماده سازی و تسطیح شده که در دهه فجر کلنگ زنی ساخت آن انجام می شود.

,

رئیس اداره صنعت معدن تجارت شهرستان بشاگرد از ساماندهی اصناف این شهرستان خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای جدا سازی اصناف انجام شده که به زودی پروانه کسب در خود شهرستان صادر خواهد شد و نیاز به سفر به شهرهای دیگر و صرف هزینه های بالا جهت گرفتن مجوز فعالیت نیست.

,

 750 نفر دارای مدرک مهارت فرش بافی در بشاگرد

,  750 نفر دارای مدرک مهارت فرش بافی در بشاگرد,  750 نفر دارای مدرک مهارت فرش بافی در بشاگرد,

زارعی در ادامه افزود: متقاضی فرش دست باف در سطح شهرستان بسیار است که در حال حاضر 750 نفر دارای مدرک مهارت فرش بافی در بشاگرد وجود دارد.

,

وی تصریح کرد: جهت ساماندهی این افراد طی تفاهمی با اداره صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان و اتحادیه فرش استان یزد بنا شده تمام مواد اولیه به صورت رایگان در اختیار فرش بافان قرار داده شود و پس از تکمیل آن مبلغی بابت دستمزد به متقاضیان اعطا خواهد شد.

,

رئیس اداره صنعت معدن تجارت بشاگرد بیان کرد: در این طرح بافندگان پس از تحویل و نصب دستگاه، و تکمیل یک عدد فرش شش متری در سه مرحله از آغاز تا پایان، مبلغ دو میلیون و 600 هزار تومان داده خواهد شد.

,

زارعی زمان استاندارد بافت فرش شیش متری را سه ماه اعلام کرد و افزود: بافندگان می توانند به صورت دو نفره یا تک نفره از این موقعیت استفاده کنند که بابت هر رج بافت فرش مبلغ 2هزار تومان به آن ها داده خواهد شد.

,

وی در ادامه گفت: در حال حاضر 32 دستگاه فرش بافی در شهرستان بشاگرد نصب شده است و 70 نفر از بانوان مشغول به بافت فرش های شش متری هستند.

,

, , ,

رئیس اداره صنعت معدن تجارت بشاگرد با بیان این که فرش بافی ظرفیتی بی نظیر برای مردم بشاگرد است، اظهار کرد: متأسفانه فرهنگ کار به صورت صحیح در مردم این شهرستان جا نیفتاده است و نقش دستگاه های اجرایی باز کردن مسیر و بر طرف کردن مشکلات است و مردم هم باید خودشان حرکتی انجام دهند.

,

زارعی یادآور شد: بسیاری از مردم بشاگرد توسط سازمان های حمایتی وام های اشتغال زایی دریافت کرده اند که به جای صرف آن در زمینه تولید و اشتغال از آن در سایر زمینه ها بهره برده اند.

,

وی در ادامه افزود: از هر خانواده بشاگردی تقریبا یک نفر تسهیلات اشتغال زایی دریافت که به دلیل استفاده نکردن در زمینه اشتغال هیچ تولیدی صورت نگرفته و آمار بیکاری همچنان ثابت مانده است.

,

رئیس اداره صنعت معدن تجارت بشاگرد در خصوص شرایط لازم برای تحویل رایگان دستگاه فرش بافی، گفت: گروه هدف ما در ابتدا 750 نفر دارای مهارت فرش بافی است که توسط این اداره آموزش دیده اند.

,

زارعی خاطرنشان کرد : شورا و دهیاران روستاها در صورت تقاضا و رساندن متقاضیان به حد نصاب می توانند از این موقعیت استفاده کنند و پس از آموزش کارگاه های فرش بافی را در خانه های خود دایر کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه