اخبار داغ

بخش دوم/

تشریح وضعیت اشتغال و بیکاری استان گلستان

تشریح وضعیت اشتغال و بیکاری استان گلستان
یکی از اساتید و تحلیل گران برجسته اقتصادی استان گلستان در بخش دوم تشریح وضعیت اشتغال و بیکاری استان گلستان توضیحاتی را ارائه کرده است که میتوان به بخشی از این وضعیت مهم در استان پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کاسب امین؛ " یاسر رخشان" از تحلیل گران اقتصادی استان گلستان در بخش دوم گرارش خود آورده است؛ بنابراین قطار توسعه اقتصادی استان گلستان باید بر ریلهای کشاورزی ، صنایع تبدیلی و گردشگری حرکت کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاسب امین, کاسب امین,

اما شوربختانه شاهد مشکلات عدیده ای در بخشهای مزبور هستیم که دلیل اصلی پیدایش این مشکلات که البته کل اقتصاد ایران را درگیر کرده برخورداری از رانت نفت در معادلات درآمد و هزینه است و تا زمانیکه متصدیان امر به این موهبت خدادادی دسترسی داشته باشد به دنبال راههای جایگزین نخواهند رفت ...

,

اری ، در حال حاضر بهره وری نیروی کار ، آب ، زمین ،سرمایه و انرژی در بخشهای کشاورزی و صنعت حدود صفر است.

,

کشاورزان گلستانی از پایین بودن نرخ محصولات ، گران بودن قیمت نهاده ها و عدم تناسب افزایش نرخ داده و ستاده ، عدم دریافت بموقع مطالباتشان ، فقدان اتحادیه یا سندیکای مستقل  و دریک کلام عدم حمایت دولتی رنج میبرند و این در حالیست که کشورهای با اقتصاد برتر روند توسعه یافتگی را ابتدا از بخش کشاورزی آغاز کردند.

,

مشکل دیگری که در این خصوص وجود دارد واردات بی رویه محصولات کشاورزی است که بطور مستقیم اشتغال و معیشت و امنیت اقتصادی کشاورزان گلستانی را هدف قرار داده است.

,

اصولا در هر کشوری در جهت حمایت از تولیدکنندگان ار واردات کالاهایی که مشابه ان در خود کشور تولید میشود ممانعت بعمل می آورند و چنانچه مجوزی صادر شود حتما بصورت سهمیه محدود و با تعرفه سنگین و در فصولی غیر از فصل برداشت اتفاق می افتد لکن در ایران شاهد واردات بی رویه کالاهایی هستیم که در کشور بوفور تولید شده و در جریان واردات انها نکات فوق الذکر مدنظر قرار نمیگیرد و تاسف آور تر اینکه هنوز آمار دقیقی از مصرف سرانه کالاهای وارداتی هم نداریم که برا اساس آن به مقدار مورد نیاز کشور سهمیه واردات صادر شود و نه چند ده برابر نیاز...

,

استراتژی دیگری که برای توسعه اقتصادی استان پیشنهاد میشود استقرار صنایع تبدیلی کشاورزی با اولویت صنایعی که مواد اولیه آن در استان تولید میشود.

,

یکی از این صنایع که حتما باید مورد تاکید قرار بگیرد صنایع پنبه پاک کنی است چرا که این استان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب این گونه گیاهی از دیرباز به منطقه طلای سفید شهرت داشته است.

,

از این گذشته پنبه به دلیل داشتن پیوندهای پیشین و پسین جزو محصولات استراتژیک تلقی میشود و با ترویج و حمایت ان هم بر مشکلات کم آبی و فرسایش خاک و زیست‌محیطی فائق می آییم و هم اینکه با به گردش درآمدن چرخهای صنایع روغن کشی و پنبه پاک کنی و ریسندگی و بافندگی گام مهمی را در افزایش GNP کشور و کاهش نرخ بیکاری بر خواهیم داشت.

,

اما به دلیل عدم توجه و حمایتهای لازم در این خصوص کشت پنبه در استان به کمترین میزان رسیده و اغلب کارخانجات پنبه پاک کنی تعطیل شدند و حجم وسیعی از نیروی کار ، بیکار شدند و کشاورزان مجبور به جایگزین کردن برنج با پنبه شدند و از آنجا که برنج نیاز به آب و سم و کود فراوان دارد لذا بحرانهای کم آبی و آلودگی زیست محیطی شدت گرفته است . چرا که نیک میدانیم استان گلستان با مشکل کم آبی مواجه است و مسئولان نیز بجای حل ریشه ای مشکلات که بطور مفصل بیان کردیم به راه حلهای تسکینی و کوتاه مدت نظیر اعمال جریمه بر برنجکاران روی آوردند که نه با منطق اقتصاد همخوانی دارد و نه مبتنی بر فقه اسلامی است ، چراکه اگر دولتها بخاطر فقدان تدبیر مناسب بصورت غیر مستقیم باعث ترویج کشت برنج شدند و حال به دلیل کم آبی قصد منع و ایجاد محدودیت کشت برنج و در عوض اجبار کشاورز به کشت محصولات دیگر را دارند باید مابه التفاوت درامد ناشی از برنج با دیگر گونه های زراعی را به کشاورز پرداخت کنند.

,

این مسایل امروزه سبب ورشکستگی کشاورزان و ایجاد مشکلات عدیده برای زحمتکشان  گلستانی شده است ...

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه