اخبار داغ

بنای تاریخی «چاپارخانه» و «موزه پست» میبد در قاب عکس

بنای تاریخی «چاپارخانه» و «موزه پست» میبد در قاب عکس
چاپارخانه میبد از بناهای تاریخی شهر میبد که قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد، یکی از مراکز عمده پستی و چاپاری قدیم بوده است که در مسیر راه باستانی ری کرمان احداث شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میبد خبر، چاپارخانه میبد از بناهای تاریخی شهر میبد است که به دلیل کاربرد خاص آن در گذشته برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,

قدمت این چاپارخانه به دوره قاجار می رسد و از مراکز عمده پستی و چاپاری قدیم بوده است که در مسیر راه باستانی ری کرمان و در کنار کاروانسرای میبد احداث شده است.

,

وظیفه‌ چاپارخانه ها، نگهداری و تیمار تعدادی اسب و پیک تازه نفس، جهت ارسال و مبادله‌ سریع نامه‌ ها و امانت‌ های مهم بوده است، از این رو چاپارخانه‌ ها به صورت قلعه و دژ ساخته می‌شدند که دفاع و حفاظت از آن میسر باشد و این اهمیت، از برج‌ ها و دیوارهای بلند و روزنه‌ های دیده بانی و تیر اندازی و موقعیت خوب دفاعی آن پیدا است.

,

این چاپارخانه پس از دایر شدن اداره پست امروزی کاربری خود را از دست داده و ساختمان ویرانه ای شده بود که در سال‌ های اخیر به همت انجمن یادگارهای فرهنگی میبد و با مساعدت میراث فرهنگی در یک روند ده ساله مرمت شد و طرح تبدیل به موزه پست برای آن در نظر گرفته شد و اجرا گردیده است که به صورت امانی به اداره پست استان یزد تحویل داده شده است.

,

در حال حاضر ماکت‌ های بسیار زیبایی از پستچیان قدیمی و اسبانی که نگهداری می‌کرده اند به همراه تمبرهای قدیمی، وسایل پست قدیم و اسناد و تصاویر تاریخی مربوط به پست نگهداری می‌کنند. پیشینه این روش به زمان هخامنشیان می‌رسد و این قدیمی‌ ترین شیوه پست در جهان است ؛ از این رو ایرانیان را مخترع پست می‌دانند.

,

این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۶۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه