اخبار داغ

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان:

بیماری آنتروتوکسمی عامل اصلی تلفات دام های سبک در فصل پاییز است

بیماری آنتروتوکسمی عامل اصلی تلفات دام های سبک در فصل پاییز است
سرپرست شبکه دامپزشکی شهر ستان درمیان بیماری آنتروتوکسمی را عامل اصلی تلفات گوسفند و بز در فصل پاییز دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی مدرسی، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان، در گفتگو با وحدت درمیان، اظهار کرد:  بیماری آنتروتوکسمی یکی از بیماری های دامی است که معمولا با تغییر ناگهانی در جیره دام بروز می کند که معمولا منجر به مرگ دام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, وحدت درمیان,

 

,

وی افزود:نظر به اینکه در فصل سرما دام ها از مراتع به جایگاه ثابت منتقل می شوند و جیره دام تغییر می کند دامداران قبل از جابجایی دام نسبت به واکسیناسیون دام ها علیه بیماری آنترو توکسمی اقدام کنند.

,

 

,

سرپرست شبکه دامپزشکی گفت: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و در حالت فوق حاد به صورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس‌نفس زدن و ترشح از بینی دیده می‌شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه‌ها ضعیف‌تر هستند و گاهی با مشاهده اسهال نیز همراه است و در کالبد گشایی قرمز شدن روده‌ها نیز دیده می‌شود.

,

 

,

وی با بیان اینکه درمان بیماری آنتروتوکسمی به طور عمده موفقیت‌آمیز نبوده و راهکار مناسب و آسان‌تر پیشگیری است عنوان کرد: دام‌هایی که از آغل‌های گرم بیرون آورده می‌شوند به هیچ وجه نباید آب سرد و یا یخ‌زده بخورند، باید حدود یک ساعت در معرض هوا قرار گیرند و بعد به آنها آب داده و همچنین علوفه یخ‌زده نیز برای دام‌ها مضر است.

,

 

,

مدرسی تصریح کرد: با اجتناب از تغییر سریع جیره غذایی حیوانات، جلوگیری از پرخوری حیوانات و واکسیناسیون دام ها می توان از بروز بیماری آنتروتوکسمی جلوگیری کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه