اخبار داغ

رابطه بین زلزله های کرمان و کرمانشاه چیست؟

رابطه بین زلزله های کرمان و کرمانشاه چیست؟
شایعات انتشار یافته در فضای مجازی مبنی بر ارتباط میان زلزله کرمان و کرمانشاه موضوع مورد بحث بسیاری از گروه های اجتماعی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اخبار منتشره حاکی از آن است که بعد از استان کرمانشاه، گسلها در منطقه کرمان نیز فعال شده به گونه ای که با وقوع زلزله های بالای 6 ریشتر برخی از هم وطنان در سرمای 7 درجه زیر صفر بیرون از منزل شب ها را به سر می بردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

در این میان شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تاثیر وقوع زلزله در کرمانشاه بر روی سایر نقاط کشور از جمله کرمان مطرح شده که از دید کارشناسان زلزله شناسی مردود است.

,

عدم ارتباط بین زلزله کرمان و کرمانشاه

, عدم ارتباط بین زلزله کرمان و کرمانشاه,

دکتر مهدی زارع؛ عضو هئیت علمی پژوهشکده زلزله شناسی ایران در این باره گفت: به طور مستقیم بین زلزله کرمانشاه و کرمان نمی توانیم ارتباطی برقرار کنیم اما در خود کرمان یا کرمانشاه جداگانه و در همان منطقه می توانیم این ارتباط را برقرار شده تلقی کنیم.

,

به گفته دکتر زارع هیچ ارتباطی بین زلزله‌های ازگله کرمانشاه، دماوند، راور کرمان، دیر بوشهر و لنگرود وجود ندارد.

,

وی با تاکید بر اینکه نه زلزله ازگله سرپل‌ذهاب قابل پیش‌بینی بوده و نه کسی یا سازمانی آن را پیش‌بینی کرده بود، ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند ارتباط مستقیم میان زلزله روز 21 آبان ازگله استان کرمانشاه و زلزله‌های دماوند استان البرز، هروک راور کرمان، دیر بوشهر و لنگرود استان گیلان را با هم نشان دهد.

,

به گفته وی این زلزله‌ها هر یک در یک پهنه مجزا لرزه زمین‌ساختی ایران رخ داده‌اند و عملا ارتباط زمین ‌ساختی یا زلزله شناختی آنها با هم و بنابراین پیش‌بینی توالی آنها نه در ایران و نه در هیچ کشور پیشرفته جهان هنوز ممکن نیست.

,

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله اضافه کرد: اینکه در سه هفته گذشته زلزله‌های متعددی در ایران رخ داده‌اند واقعیت است و نشان از فعال بودن این پهنه‌ها به لحاظ لرزه زمین‌ساختی دارد.

,

وی با اشاره به اینکه در شمال کرمان و در 48 تا 50 کیلومتری ای منطقه از دهم آذر این توالی زلزله ها شروع شد افزود: طی روزهای اخیر شاهد وقوع چند زلزله 6 ریشتری در کرمان بودیم به نظر می رسد قطعاتی روی گسل در حال جابجا شدن است و هر قطعه پس از قطعه بعدی دچار پوسیدگی شده و با بزرگی های مشابهی رخ می دهد.

,

دکتر زارع گفت: این تصور که زلزله آمد بعد آن پس لرزه و زلزله تمام می شود باید کنار گذاشته شود بلکه هر چه زلزله با پس لرزه های بالاتر بیاید احتمال دارد پس لرزه های بزرگتر هم بیاید زیرا مرزهای جدیدی ایجاد شده و همان قطعه گسل به قطعه کناری ضربه می شود؛ درست شبیه بازی دومینو.

,

وی افزود: در حال حاضر به نظر می رسد عملا بیش از یک زمین لرزه هفت ریشتری، انرژی زمین تخلیه شده زیرا اگر این پس لرزه های شدید اتفاق نمی افتاد جای آن وقوع یک زمین لرزه بیش از هفت ریشتر محتمل بود.

,

دکتر زارع گفت: با توجه به میزان تغییرات شکلی که در پوسته داریم معمولا حدود سه سانتیمتر از پوسته زمین کوتاه می شود و این کوتاه شدگی حدود 10 درصد به صورت لحظه ای خود را نشان می دهد که در برخی جاها خود را با صدا نشان می دهد اما در مواردی در سکوت انجام می شود اما بعدا جبران می کند.

,

وی افزود: در ایران طی  20 سال گذشته تنها دو زلزله هفت ریشتری داشتیم این در حالی است که انتظار می رود به طور معمول در هر دهه دو زلزله هفت ریشتری رخ دهد بنابراین تو جه به تغییر شکل پوسته زمین باید منتظر جبران اتفاقات نیفتاده باشیم.

,

ارتباطی بین زلزله‌های کرمانشاه و کرمان وجود ندارد 

, ارتباطی بین زلزله‌های کرمانشاه و کرمان وجود ندارد ,

محقق پژوهشکده علوم ‌زمین ارتباط میان زمین‌لرزه‌های کرمانشاه و کرمان از نظر چشمه لرزه‌زا را منتفی دانست و اعلام کرد: همه نواحی کشور پتانسیل زلزله را دارند.

,

دکتر منوچهر قرشی؛ عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین با اشاره به زمین‌لرزه‌ 21 آبان 96 که به بزرگای 7.3 در منطقه‌ وسیعی در غرب کشور واقع در استان کرمانشاه رخ داد، گفت: ابعاد بزرگ این زمین‌لرزه از نظر ساختاری، زمین‌شناسی و سازه‌ای در نوع خود بسیار قابل تامل است.

,

وی با تاکید بر اینکه همواره انتظار وقوع زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای بالا برای منطقه زاگرس وجود دارد، اظهار کرد: زمین‌لرزه قیر و کارزین واقع در جنوب استان فارس در روز ‎۲۱ فروردین 1351 با بزرگای 6.9 و زمین‌لرزه "خورگو" در شمال بندرعباس با بزرگای 7 در سال  1356 از جمله زمین‌لرزه‌های مهم این پهنه بشمار می‌رود و در طول تاریخ نیز شاهد بروز زمین‌لرزه‎های بزرگ با دوره بازگشت بسیار طولانی بوده‌ایم.

,

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم‌ زمین با بیان اینکه مطالعات زمین‌شناسی درباره  زمین‌لرزه غرب کشور همچنان در حال انجام است، خاطر نشان کرد: زمین‌لرزه‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد و به ‌تازگی شاهد بروز همین پدیده در کرمان بودیم ولی متاسفانه برخی آگاهانه و غیرآگاهانه موضوع زمین‌لرزه‌های غرب کشور را به زمین‌لرزه اخیر کرمان و حتی تهران مرتبط می‌کنند و برخی اظهارات مبنی بر فعال شدن پهنه ایران از نظر زمین‌لرزه‌ای وجود دارد.

,

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم ‌زمین تاکید کرد: بین زمین‌لرزه‌های کرمانشاه و کرمان از نظر چشمه لرزه‌زا هیچ ارتباطی وجود ندارد و موضوع مهم در این زمینه این است که در همه جای کشور پتانسیل لرزه‌خیزی وجود دارد، ولی امکان ارتباط آنها با یکدیگر وجود ندارد و تعیین زمان برای بروز زمین‌لرزه نیز کاملا غیرمنطقی و دور از ذهن است.
 
قرشی با تاکید بر اینکه بروز زمین‌لرزه قابل پیش‌بینی نیست، آمادگی و هشدار در این زمینه را بهترین راهکار برای مقابله با زلزله دانست.

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه