اخبار داغ

گزارش مردمی/

جاری شدن فاضلاب روستای درمیان در سطح روستا و بی‌توجهی مسئولان

جاری شدن فاضلاب روستای درمیان در سطح روستا و بی‌توجهی مسئولان
چاه های فاضلاب روستای درمیان بر اثر پر شدن سر ریز شده و در سطح روستای روان شده است که این موضوع می‌تواند عواقب زیست محیطی داشته باشد و حتی سلامتی مردم را تهدید کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، روستای درمیان در شهر ستان مرزی درمیان قرار دارد و بیش از یک هزار و پانصد نفر جمعیت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

مردم روستای درمیان در این روستای کوهستانی با مشکلات زیادی رو به رو هستند و در حال حاضر یکی از مشکلات این روستا، دفع فاضلاب خانگی است که گلایه‌های اهالی این روستا را در پی داشته است.

,

 

,

یکی از اهالی روستای درمیان در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در یکی از کوچه های روستای درمیان حدود 15 تا 20 خانه قرار دارد که فاضلاب خانه هایشان به دو حلقه چاه که چند سال قبل حفر شده است سرازیر می‌شود.

, خاورستان،,

 

,

وی افزود: به دلیل این‌که روستای درمیان در منطقه کوهستانی قرار دارد و اغلب خانه ها به صورت پلکانی است، از طرفی، بیشتر زمین روستا سنگ و لاخ دارد، در سطح روستا چاه برای اینکه فاضلاب خانگی مردم به آن وارد شود به سختی حفر می‌شود به همین دلیل در یک قسمت از روستا برای خانه هایی که در بالادست قرار دارد دوحلقه چاه حفر شده است که عمق این چاه ها به 25 متر می‌رسد.

,

 

,

این فرد بیان کرد: با توجه به این‌که تعداد خانه هایی که در آن محل قرار دارد حدود 15 تا 20 خانه است که مجموعا فاضلاب خانگی به آن وارد می‌شود حال پس از گذشت چند سال پر شده به گونه ای که در سطح کوچه و روستا روان است که موجب گلایه اهالی روستا شده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه چاه‌های، هر دفعه بعد از پرشدن تخلیه می‌شود، ادامه داد: دو حلقه چاه به یکدیگر متصل است؛ الان حدود یکسال شده که چاه ها بر اثر رسوب گرفتن و پر شدن حفره‌ها به سرعت پر می‌شود و درحال حاضر از بس چاه ها پر شده است سر ریز کرده و داخل کوچه ها سرازیر شده است.

,

 

,

این فرد عنوان کرد: جاری شدن آب فاضلاب در کوچه ها علاوه بر اینکه وجهه روستا و آن کوچه را از بین برده است باعث کثیف شدن لباس های افرادی که از آن محل عبور می‌کنند نیز شده است و این وضعیت در روستا غیرقابل تحمل شده است.

,

 

,

وی گفت: از همه بدتر اکنون فصل سرما و یخ بندان است و روستای درمیان نیز یک روستای کوهستانی و سرد است و هر شب این آبهایی که از چاه ها سرازیر می‌شود یخ زده و رفت آمد مردم را در این محل سخت کرده است.

,

 

,

این فرد گفت: با توجه به این‌که چندین بار برای رفع این مشکل با شورا و دهیار روستا و شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان صحبت شده است که راه حل قطعی برای رفع این مشکل پیدا کنند اما متاسفانه اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.

,

 

,

وی از عدم همکاری دهیار و برخی از اعضای شورای روستای درمیان برای رفع مشکلات روستا گلایه داشت و تصریح کرد: متاسفانه تاکنون که چندین ماه از آغاز به کار اعضای شورای اسلامی در روستاها و شهرها گذشته است و بارها نارضایتی اهالی محله را به دهیار و اعضای شورا گفته ایم اما حرکتی برای رفع مشکل انجام نشده است.

,

 

,

این فرد یادآور شد: یکی از شرایط دهیار بودن این است که وی در روستا مستقر باشد اما متاسفانه دهیار روستای درمیان در روستا مستقر نیست و بین روستای درمیان و مرکز استان در رفت و آمد است و آن‌گونه که باید و شاید به امورات روستا رسیدگی نمی‌شود.

,

 

,

اسکندر احراری، رئیس شورای اسلامی روستای درمیان در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: حدود پنج سال قبل با همکاری شورای وقت، دهیاری و خود اهالی آن محل دو حلقه چاه برای فاضلاب خانگی به طول حدود 25 متر در فاصله ای پایین تر از منازل افراد حفر شد.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: الان بعد از گذشت پنج سال چاه ها به سرعت پر شده و چون در سطح شهرستان درمیان نیز وسیله ای برای تخلیه فاضلاب وجود ندارد، مدتی شده است که آب چاه سر ریز و داخل کوچه روان شده است.

,

 

,

رئیس شورای اسلامی روستای درمیان گفت: در حال حاضر تنها کاری که می‌توان برای رفع این مشکل انجام داد این است که خود اهالی آن محله ای که آب فاضلاب خانه هایشان داخل چاه می‌رود داخل منازل خود چاهی حفر کنند و آب فاضلاب خانگی شان وارد چاه خانگی خودشان شود.

,

 

,

احراری بیان کرد: با توجه به این‌که پیشنهاد شده است آب فاضلاب را به سمت مسیر رودخانه روستا که الان بدون آب است هدایت شود اما این کار نیز از نظر زیست محیطی مشکل دارد و بعدها دچار مشکلات بیشتری در سطح روستا خواهیم شد.

,

 

,

 

,

 

,

, ,

 

,

وی با اشاره به این‌که با مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان نیز برای رفع این مشکل صحبت شده است، اظهار کرد: مسئول شبکه بهداشت و درمان با پیشنهاد این‌که داخل خانه ها چاه حفر شود موافق بوده و در حال حاضر تنها راه حل حفر چاه در منازل افراد است.

,

 

,

محمد علی مسینایی دهیار روستای درمیان نیز در گفتگو با خاورستان، گفت: پنج سال قبل که من دهیار روستا بودم با کمک اهالی برای اینکه فاضلاب خانگی چند خانه ای که در بالا دست قرار دارد وارد چاه شود دو حلقه چاه حفر کردیم.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: به نظر من تنها راه حل برای رفع مشکل فاضلاب این چند خانه حفر چاه در منازل است تا زمانی که شبکه فاضلاب در روستا اجرا شود.

,

 

,

دهیار روستای درمیان عنوان کرد: تاکنون برای رفع مشکلات فاضلاب روستا برای فاضلاب کشی صحبت های زیادی شده است و تا مرحله استانی هم پیشرفت داشته است اما بنا بر دلایلی متوقف شده است.

,

 

,

مسینایی گفت: زمانی که ما در روستا مشکل آب شرب داریم و با تانکر برایمان آبرسانی می‌شود می‌خواهند فاضلاب کشی در روستا انجام دهند؟

,

 

,

وی که با نظر رئیس شورای اسلامی روستای درمیان برای رفع مشکل فاضلاب موافق بود، عنوان کرد: در حال حاضر تنها راه حل برای رفع مشکل فاضلاب این است که در منازل افراد چاه حفر شود.

,

 

,

دهیار روستای درمیان گفت: البته تاکنون در این زمینه جلسه رسمی از طرف شورا و دهیاری برای صحبت با این تعدادی از اهالی برای این‌که در منازلشان چاه حفر کنند نشده است اما در اولین فرصت و در اسرع وقت جلسه گرفته خواهد شد و در آن جلسه اعلام خواهیم کرد که برای فاضلاب خانگی در منازل خود چاه حفر کنند.

,

 

,

مسینایی عنوان کرد: بعید می‌دانم اهالی با اینکه در منازل خود چاه حفرکنند مخالف باشند چون کسی که می‌خواهد خانه ای با بیش از 40 میلیون تومان بسازد حفر چاهی با هزینه نهایتا 200 هزار تومان برایشان امکان دارد و ضرر به جایی نمی‌رساند.

,

 

,

وی با اشاره به این‌که در سطح شهرستان درمیان وسیله ای برای تخلیه فاضلاب منازل وجود ندارد، گفت: در سطح شهرستان درمیان هرکسی که بخواهد فاضلاب خانه اش را تخلیه کند باید از مرکز استان یا شهرهای سربیشه و مود وسیله برای تخلیه فاضلاب بیاورد که این نیز هزینه زیادی برای مردم دارد.

,

 

,

دهیار روستای درمیان عنوان کرد: یک تانکر تخلیه فاضلاب خانگی در درخش قرار دارد که این نیز شخصی است و با توجه به این‌که شش هزار لیتری و کوچک است، اگر کسی بخواهد از این وسیله استفاده کند حداقل برای هر خانه ای نیاز به رفت و آمد سه تا چهار بار وسیله است که برای مردم و صاحب خودرو به صرفه نیست.

,

 

,

مسینایی با اشاره به گلایه اهالی روستا از اینکه در روستا مستقر نیست، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 15 روز است که در روستا مستقر هستم و اگر هم رفت و آمدی به مرکز استان دارم برای رسیدگی به مشکلات روستا در مرکز استان است.

,

 

,

دهیار روستای درمیان گفت: با توجه به این‌که مشکلات در روستای درمیان زیاد است و من یک نفر هستم، رسیدگی به مشکلات زمان می‌برد و از طرف دیگر من به اهالی برای اینکه گلایه ها و اعتراضی داشته باشند حق می‌دهم چرا که من دهیار هستم و مردم هم از دهیار توقع حل مشکلات را دارند.

,

 

,

مسینایی گفت: همه سعی و تلاش خود برای رفع مشکلات روستا را داشته و بعد از این هم خواهم داشت.

,

 

,

 

,

 

,

, ,

 

,

اما نکته مهم در این گزارش این است که چرا شهرستان درمیان با آن وسعت و جمعیت زیاد یک خودروی تانکردار برای تخلیه فاضلاب ندارد و باید مردم این شهرستان از مرکز استان یا شهرهای سربیشه و مود خودرو برای تخلیه فاضلاب منازل خود بیاورند.

,

 

,

این مسئله نیاز به توجه ویژه از سوی ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی و حتی اداره حفاظت از محیط زیست و شبکه بهداشت شهرستان درمیان دارد که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر اکنون به این مسئله توجه نشود، ممکن است در آینده عواقب زیست محیطی و حتی شیوع بیماری داشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه