اخبار داغ

گفت‌‌وگوی صمیمی با فرمانده آذربایجانی منطقه دوم دریای ولایت جاسک؛

ایران میزبان همایش دوسالانه کشورهای حوزه اقیانوس هند در 2018/ کاری به برجام و سیاست نداریم، به وظیفه خودمان عمل می‌‌‌‌کنیم

ایران میزبان همایش دوسالانه کشورهای حوزه اقیانوس هند در 2018/ کاری به برجام و سیاست نداریم، به وظیفه خودمان عمل می‌‌‌‌کنیم
دریادار عباسی از برگزاری همایش فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS) در سال 2018 به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور 40 فرمانده نیروی دریایی دنیا در تهران خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، حضور امیر دریادار رضا عباسی در تحریریه خبری آناج فرصت مغتنمی فراهم ساخت تا با بخشی از فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش بیشتر آشنا شویم. فعالیت‌هایی که هر چند صدهزار کیلومتر دورتر از آذربایجان در آب‌های نیلگون خلیج فارس با عزت و اقتدار در انجام است اما در نهایت صلح و امنیتی پایدار برای ایران عزیز رقم زده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

مشروح گفت‌گوی آناج با امیر دریادار عباسی که خود از فرزندان دلیر خطه‌ی آذربایجان است را در خصوص مسائل مهم از جمله امنیت دریایی و سیاست نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد می‌خوانید؛

,

آناج: در خصوص نقش نیروی دریایی در توسعه‌ی امنیت و عمرانی منطقه جنوب کشور بفرمایید.

,

دریادار عباسی:  نیروی دریایی 4 منطقه عملیاتی دارد از جمله منطقه یکم دریای بندرعباس، منطقه دوم دریای ولایت جاسک، منطقه سوم دریایی کنارک، منطقه چهارم دریایی انزلی که بنده فرمانده منطقه دوم دریای ولایت جاسک و فرمانده پایگاه دریایی بوشهر و خارک هستم.

,

البته طبق فرمایش مقام معظم رهبری تغییراتی در منطقه رخ داد و خلیج فارس به نیروی دریایی سپاه واگذار گردید و نیروی دریایی ارتش منطقه‌ی راهبردی خارج از تنگه هرمز به سمت دریاهای آزاد را عهده دار شد. بر مبنای این تدبیر جدید پایگاه دریایی بوشهر که در گذشته به عنوان منطقه دوم دریایی بوشهرعنوان می‌شد به منطقه دوم دریایی ولایت چاسک منتقل گردد.

,

ضرورت توسعه سواحل مکران و افزایش قدرت دریایی بندر جاسک

, ضرورت توسعه سواحل مکران و افزایش قدرت دریایی بندر جاسک,

بندر راهبردی جاسک یک بندر سوق الجیشی است زیرا به تنگه هرمز، دریای عمان وشمال اقیانوس هند اشراف دارد. در تدبیر رهبری به این نکته نیز اشاره شده است که نیروی دریایی ارتش به لحاظ داشتن تجهیزات سنگین دریایی قابلیت سفر به دریاهای آزاد را دارد همچنین بندر جاسک باید قدرت دریایی خود را افزایش دهد.

,

نیروی دریایی همچنین موظف شده است در توسعه سواحل مکران هم نقش آفرینی داشته باشد. در واقع ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها یگانی است که عهده‌دار توسعه‌ی عمرانی منطقه گردیده و فرمانده نیروی دریایی ارتش از طرف حضرت آقا به عنوان علمدار توسعه مناطق مکران معرفی شده‌اند.

,

بر این مبنا منطقه‌ی دوم دریایی ولایت جاسک شروع به فعالیت نموده و در حال انتقال منطقه‌ی دوم گذشته بوشهر به منطقه جاسک هستیم ضمن اینکه بوشهر در حال تغییر به پایگاه دریایی آموزشی نیرو است.

,

اهمیت بندر استراتژیک جاسک، گنج پنهان جنوب شرق

, اهمیت بندر استراتژیک جاسک، گنج پنهان جنوب شرق,

بند راهبردی جاسک از چند جهت اهمیت دارد، نخست اینکه طبق فرمایشات رهبری در چند دهه گذشته از جنوب شرق کشور غافل شده‌ایم و سواحل مکران، سواحل عمان و شمال اقیانوس هند همانند گنجی است که مورد بی توجهی قرار گرفته است، زیرا فقط به خلیج فارس و تنگه‌ی هرمز معطوف شده‌ایم.

,

با این استراتژی منطقه دوم دریایی از سال 87 فعالیت خود را از سر گرفته است، بنده دومین فرمانده این منطقه هستم. فرمانده قبل این منطقه سال گذشته طی ماموریتی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

,

, ,

آناج: در دیدار اخیر فرماندهان نیروی دریایی با مقام معظم رهبری، ایشان تاکید زیادی بر حضور نیروهای دریایی در آب‌های آزاد داشتند، به نظر شما علت تاکید بر این حضور چیست؟ در کدام مناطق حضور داریم و در کدام مناطق ضور کم رنگ تری داریم؟

,

بر مبنای اینکه تنوع وضعیت اقتصادی و مرزی دریایی بیشتر است و اقتصاد ما دریاپایه است، لذا به برقراری امنیت برای ادامه‌ی حیات اقتصادی داریم.

,

در سال 87 دزدان دریایی که در سواحل سومالی و خلیج عدن فعالیت خود را آغاز کردند به نوعی ناامنی ایجاد کردند و این ناامنی اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد به دلیل اینکه کسانی که می‌خواهند کشتی‌های خود را بیمه نمایند، به مناطق "با ریسک بالا" معرفی خواهند شد لذا نرخ بیمه بالا خواهد رفت. از طرفی حضور کشورهای فرا منطقه‌ای به ویژه غرب که همواره حضوری نامشروع و نامیمون دارند، با توجیه ایجاد امنیت در برابر دزدان دریایی توجیه پذیر خواهد شد.

,

لذا در سال 87 مقرر شد که نیروی دریایی باتوجه به تجهیزاتی که دارند در آب‌های آزاد خارج از تنگه هرمز حضور داشته باشند، دلیل نخست این که بتوانند اسکورت کشتی‌های تجاری و نفت‌کش را انجام دهد. البته یک بخش از مسئله‌ی نفت کش‌ها به تروریسم دریایی مربوط می‌شود و بخش عمده‌ی آن معطوف به برقراری امنیت دریایی است.

,

از سال 87 تا کنون 50 ناوگروه به دریا ارسال کرده‌ایم که شامل 2 ناو، 3ناو یا زیردریایی یا بالگرد می‌شود. بالغ بر چهار هزار و 200 فروند کشتی تجاری و نفت کش را نیز اسکورت کرده‌ایم و در واقع امروز همان نقشی که نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس در بحث امنیت اقتصادی و دریا پایه انجام داد را ایفا می‌کنیم.

,

در طول دوران جنگ تحمیلی 10هزار کشتی در دوران دفاع مقدس اسکورت کرده بودیم که تنها 1درصد با موشک برخورد کرده و از این 1% تنها نیم درصد آن غرق شده بود و بقیه درحالی که آسیب دیده بودند در سواحل بنادر پهلو گرفته بودند. لذا برای برقراری امنیت پایدار لازم بود که نیروی دریایی در آب‌های آزاد حضور داشته باشد.

,

حضور ناوهای نیروی دریایی در دریا به ویژه در آب‌های آزاد و به اهتزاز در آمدن پرچم مقدس کشورمان نشان از اقتدار کشور است وقتی از این قدرت دریایی صحبت می‌کنیم به عنوان دست بلند نظام است. وقتی صحبت از مدارصفر درجه و 10 درجه می‌گوییم و حتی پایین تر از آن که مقرر است در اقیانوس اطلس شمالی و خلیج مکزیک نیز حضور داشته باشیم مورد مطالبه رهبری است که نیروی دریایی حتما باید در دریاهای آزاد حضور داشته باشد. این امر خود حامل چند پیام است از جمله اینکه علی رغم تهدیدات و تحریم‌ها باید این قدرت دریایی که در دنیا به نام ما مطرح شده است از بین نرود.

,

در ماه‌های اخیر نیز یکی از ناوهای ما به بمدت 5 ماه بر روی دریا بودند، پس از دور زدن شاخ آفریقا در بند دوربان آفریقای جنوبی پهلو گرفتند و اولین تجربه‌ی اقیانوس‌پیمایی به ویژه در اقیانوس اطلس را تجربه کردند.

,

در تمامی سخنرانی‌های حضرت آقا به این نکته اشاره شده است که به لحاظ کمی و کیفی به صورت مطلوب در آب‌های آزاد حضور داشته باشیم. وقتی در اقیانوس اطلس حضور مستمر یافتیم با برخی از کشورهای که مورد مقبول هستند، رزمایش برقرار کنیم.

,

آناج: اخیرا برخی شیطنت‌های رسانه‌ای از جانب کشورهای همسایه به طور مثال در خصوص دستگیری ماهی‌گیران دیده شد، به نظر شما هدف از ایجاد جو رسانه‌‌ای چیست؟ واکنش نیروهای حاضر در منطقه چیست؟

,

به طور کلی نیروهای نظامی و مسلح در حوزه سیاسی دخالتی ندارند به این صورت که مثلا منتظر باشیم که تکلیف برجام چه می‌شود یا رابطه‌ی ما با کشورهای منطقه چگونه پیش می‌رود. ما همواره در آمادگی کامل به ویژه در حوزه دریایی قرار داریم. همواره در حال برگزاری رزمایش و نگه داشتن نیرو و تجهیزات هستیم. البته در کنار این بحثی به نام دیپلماسی دریایی وجود دارد که طی آن از بنادر دید و بازدید انجام می‌دهیم و در این خلال روابط انتقال فرهنگ صورت می‌گیرد.

,

به عنوان فرمانده ناوگروه به یکی از کشورها رفته بودم. زمانی که با مردم عادی آن منطقه صحبت کردم متوجه مسئله‌ای شدم؛ آنها اظهار می‌کردند زمانی که ناوگروه ایران در بندر آنها پهلو می‌گیرد همراه با حس آرامش بخش و امنیت است و زمانی که پرسنل ما (چه با لباس شخصی و یا لباس نظامی) در بنادر پیاده می‌شوند و در شهر حضور می‌یابند حاوی پیام انقلاب اسلامی ایران که همان باورهای قوی دینی، تقویت بنیان معنوی و آرامش است را منتقل می‌کنند. در کنار این نام چند کشور را نیز عنوان می‌کردند که وقتی در بنادر آنها پهلو می‌گیرند حسی از تشویش و اضطراب را منتقل کرده و بنادر را بهم می‌ریزند.

,

پیام ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهایی که در خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند بند دارند این است که دولت‌ها خود می‌توانند صلح پایدار امنیت دریایی را برقرار سازند.

,

, ,

حضور کشورهای غربی به ویژه آمریکای جنایتکار به غیر از مشکلاتی که برایمان به وجود بیاورند و هزینه‌‌هایی که به کشورها تحمیل کنند، چیز دیگری ندارند. اخیرا سفری که رئیس جمهور آمریکا به برخی کشورها داشتند در رسانه‌های خودشان مطرح کردند چه گاوی بهتر از فلان کشور که شیرش دوشیده نشود.

,

ما می‌توانیم خودمان صلح امنیت و پایداری منطقه را برقرار کنیم و عاری از هرگونه جو سیاسی همیشه آمادگی کامل داریم و هرگونه تهدیدی که علیه کشورمان وجود دارد کاملا آماده‌‌ایم که جواب دندان شکن به دشمنان بدهیم.

,

آناج: از لحاظ تجهیزات نظامی چقدر پاسخگوی تهدیدات هستیم؟ آیا می توان به این مقدار تجهیزات نظامی اکتفا کرد؟در برخی حوزه نیاز است که به نوعی خودکفایی کنیم و تجهیزات جدید به کار ببریم؟

,

در بحث تجهیزات و فناوری برمبنای فرمایشات رهبری دوران مقدس برای ما یک دانشگاه بود از آن جهت که آموختیم به خود اتکا کنیم وابسته بودن در حوزه تجهیزات دفاعی جز مشکلات متعددی که برای کشور به همراه دارد، ثمر دیگری نخواهد داشت.

,

هم اکنون در همه حوزه‌ها به خودکفایی کامل رسیده‌ایم، مثلا در نموداری که در بحث تکنولوژی در دنیا ترسیم می‌شود بالاترین رنج تکنولوژی بعد از هواپیمای جنگنده، متعلق به زیر دریایی‌ها هستند که ما از این تکنولوژی بهره‌مند هستیم.

,

از لحاظ زیرسازی و نوسازی زیردریایی‌ها به مرحله‌ای رسیده‌ایم که خودمان زیردریایی‌ در انواع مختلف توناژ می‌سازیم. زیردریایی‌هایی که در کشور می‌سازیم و با آنها به مأموریت می‌رویم به مراتب بهتر و کیفی‌تر از زیردریایی‌هایی است که در گذشته از خارج کشور تهیه می‌کردیم. لذا از لحاظ تجهیزات ناوشکن‌ها، یگان‌های سنگین، ناوشکن تمام ایرانی جماران را ساخته‌ایم که در ماموریت‌ها مورد استفاده قرار می‌دهیم.

,

دریکی از سفرهای خارجی فرمانده نیروی دریایی به یکی از بنادر فرمانده کشور میزبان پرسیده بود که ناوشکن دریایی جماران که از آن صحبت می‌کنید را می‌توانید به دریا بیاورید که فرمانده ما در پاسخ گفته بود منتظر باشید که ناوشکن تماما ایرانی جماران را سال بعد در دریا ببینید.

,

تا سال بعد این ناوشکن دوربرد را به مأموریت فرستادیم که به سمت خلیج عدن و دریای سرخ رفت و زمانی‌که ناوشکن از مأموریت برگشت همایش نیروی دریایی برگزار شده بود و در آن مراسم از فرمانده کشور میزبان پرسیدم که جماران ایران را در آب دریا دیدید یا خیر که دست‌هایش را به نشانه‌ی تسلیم بالا برده و به نبوغ و دانش ایران اذعان کرد.

,

ایران میزبان اجلاس امنیت دریایی منطقه اقیانوس هند در 2018

, ایران میزبان اجلاس امنیت دریایی منطقه اقیانوس هند در 2018,

همایش فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS) هر دو سال یک‌بار به میزبانی یکی از کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار می‌شود و اهمیت این همایش از آن جهت است که کشورهای حاضر از این فرصت پیش‌آمده در خصوص امنیت منطقه بهره ببرند. این همایش در سال 2018 به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور 40 فرمانده نیروی دریایی دنیا در تهران برگزار خواهد شد.

,

ناوشکن جماران در جنوب، ناوشکن دماوند درشمال، مشابه از اینها و تا حدودی پیشرفته‌تر از این ها ناوشکن سهند آماده است که در چند ماه آینده به تجهیزات نیروی دریایی الحاق پیدا خواهد کرد. همچنین ناو آموزشی به نام خلیج فارس نیز به زودی الحاق پیدا خواهد کرد.

,

موشک اندازهای کلاس سبک مشابه از موشک انداز پیکان کلاس که در نبرد نابرابر غرق شد؛ اخیرا در شمال در ایام دهه نیروی دریایی به نام موشک انداز سپر در شمال به نیروی دریایی ملحق خواهد شد.

,

بازسازی و نوسازی اساسی زیر دریایی کلاس طارق در بندر عباس انجام شد و به دریا رفت. در زیر دریایی کلاس غدیر در تیراژ بالا تولید نموده‌ایم لذا در حوزه ساخت تجهیزات واقعا در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخورداریم. 

,

جدای از بحث فنی و تجهیزات نیروی انسانی نیز اهمیت مضاعفی دارد و ما در این زمینه نیز نیروهای متخصصی را تربیت نموده‌ایم. خود نیروی انسانی هم اکنون خود نیروی انسانی متخصص که پرسنل نیروی دریایی هم ویژه هست.

,

نیروی دریایی ، نیروی متخصص محور است مثلا وقتی درمورد ناوشکن صحبت می‌کنیم این ناوشکن وقتی که 2800 مایل  از ما جدا شده و به دریا می‌رود باید این توانایی را داشته باشد که هم زیر سطح و هم در سطح و هم هوا بتواند از خودش دفاع کند یا در واقع بتواند نبرد دریایی انجام دهد. لذا به این نیروی متخصص آموزش تکاوری داده می‌شود و در حوزه دریایی به ویژه این ده سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و‌ ان شاءالله در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

,

آناج: آیا آماری از تعداد شهدای نیروی دریایی از استان آذربایجان وجود دارد؟

,

در دفاع مقدس شهدای زیادی تقدیم انقلاب کردیم در استان آذربایجان شرقی نیز 27 شهید داریم شهیدهایی در درجه بالا حتی در درجه امیری داریم، معاونت اطلاعات اسبق نیروی دریایی دریا دارفاضل اصالتا بچه تبریز بود. در حال حاضر نیز مأموریت‌های ما به عنوان مأموریت‌های عملیاتی و اطلاعاتی تعریف شده است و اگر سانحه‌ای در دریا رخ دهد و در انجام عملیات نفراتی را از دست بدهیم قطعا شهید محسوب می‌شوند. ما با افتخار این را می‌گوییم که برای ایجاد امنیت پایداری دریایی این اتفاقات به نظر ما کاملا طبیعی است.

,

اما نزدیک 3 هزار نفر شهدای نیروی دریایی داریم که در استان و بخش‌های مختلف شهرستان وجود داشت که همین 2 سال قبل نیرویی از مرند در حین اجرای عملیات راهبردی شهید شدند.

,

, ,

آناج: هفتم آذر روز نیروی دریایی است باتوجه به سختی کار خودتان یا خانواده‌تان از این انتخاب پشیمان شده‌اید؟ یا از شغلتان و سختی‌هایش انتقادی کرده‌اند؟

,

نخست اینکه باید برای مخاطبان عرض کنم که وقتی یک ناو مدت پنج ماه و نیم به دریا می‌زد در واقع این ایام را در داخل آن ناو که فضای نسبتا فراخی هم ندارد به دور از همسر و فرزندان زندگی می‌کنند. در شرایط فوق العاده سخت دریایی که گاها فرس دریا به هفت و هشت می‌رسد و یا شرایطی که سینه‌ی ناو به زیر آب می رود از برج فرماندهی رد می‌شود. یک بار که فیلم این صحنه را پخش کردیم خانواده‌ها نمی‌توانستند ببینند و از ترس چشم‌هایشان را بسته بودند.

,

در این شرایط همه باید ماموریت خود را به درستی انجام دهند، مثلا آشپز در آن تلاطم غذای گرم طبخ کند زیرا بهترین تفریح در ناو خوردن غذا است. پرسنلی که در گرمای بالای 60 درجه در موتورخانه با آن هجمه‌ی صدا کار می‌کند تنها تفریحی که دارد این است که نیم ساعت بنشیند و غذا میل کند.

,

برای خانواده‌ها نیز سخت است که 3 ماه فرزند، پدر خود را نبیند جدای از این مخاطرات زیادی نیز در عدم وجود همسر در خانواده ایجاد می‌شود. از طرفی تماس‌های تلفنی نیز محدود است و برای برقراری ارتباط نیز لیست می‌نویسند و برای یک خدمه در ناو ممکن است هفته‌ای یک بار امکان مکالمه با همسر و فرندانش فراهم شود. البته ارتباطات نظامی برقرار است اما چون در دریا که ماهواره آنتن نمی‌دهد امکان ارتباط مستمر نیست.

,

بعد از 3 ماه این صحنه را تصور کنید که ناو پهلو می‌گیرد و ما خانواده‌ها را کنار اسکله می‌آوریم مثلا وقتی بچه پدرش را بالای ناو میبیند تا آن ناو پهلو‌ بگیرد و‌ پیاده شود کم می‌ماند تا خودش را به آب بیندازند به ویژه دختران که خاصیت خودشان را دارند و بخاطر این واقعا خیلی سخت است.

,

البته ما یک طرحی پیاده کردیم به نام دبیرخانه معین، که در آنجا یک تعداد خانم مستقر هستند تا کسانی‌ که شوهرانشان به دریا می‌روند را تحت حمایت داشته باشند و در امور روزمره که به وجود همسر نیاز سهت به یاری آنها بشتابند به طور مثال شهرهای بندرعباس و بوشهر از نعمت لوله‌کشی گاز محروم است. با این توجیه که گاز فقط در پخت و پز مصرف می‌شود و برای دولت صرفه‌ی اقتصادی ندارد، تصور کنید خانمی که در طبقه چهارم نیاز به تعویض کپسول گاز دارد چه باید کند، اگر این خانم باردار هم باشد نیاز به حمایت بیشتری را هم می‌طلبد.

,

عرشه‌ی یک ناو همچون بخشی از خاک کشور است

,

اما لذت بخش‌ترین موضوع اینجاست که وقتی ناو ‌ما در دریا حضور دارد ‌انگار مملکت ما حضور دارد، جهت استحضار عرض می‌کنم یک ناوی که می‌آید برفرض مثال ناوهای دولت‌های مختلف مثل پاکستان، هندوستان، عمان، روسیه، ایتالیا، چین که به مرور زمان در بندرعباس حضور دارند وقتی که این ناوها در بندرعباس پهلو می‌گیرد در اسکله که بالا می روی و پا را داخل ناو می گذاری انگار به خاک پاکستان وارد می‌شوی یا مثلا ناوی که به پاکستان، عمان می‌رود یک گوشه‌ و تکه‌ای از مملکت است که به آن چسبیده کنار پرچم مملکت ما پرچم ‌آنها هم هست، این مراودات دریایی است بخاطر این از ویژگی خاصی برخوردار است.

,

وقتی ناوهای ما در دریا با پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران حضور دارد و امنیت دریایی برقرار می‌کنیم، وقتی دزدان دریایی را زنده دستگیر می‌کنیم که دولت‌های قدر مثل روسیه و چین نتوانسته‌اند؛ برای ما اقتدار است. امروز این کشورها درخواست کردند که حتما بیایند و در کشور ما آموزش ببینند به طور مثال خود کشور روسیه برای نجات کشتی تجاری خود مجبور شد 5 میلیون دلار به دزدان دریایی باج دهد.

,

ما تاکنون 4200 فروند کشتی را در این ده سال اسکورت کرده‌‌ایم، 244 مرتبه مبارزه مستقیم و درگیری مستقیم با دزدان دریایی داشته‌ایم لذا وقتی خانواده‌ها اینها را می‌بینند افتخار می‌کنند که همسرشان در چنین ماموریتی است و در چنین نیرویی خدمت می‌کند و فکر نمی‌کنم شما بپرسید و بگویند پشیمانیم، به دلیل این که نقش اساسی و مهم در حمایت از ما دارند.

,

از دیدگاه مقام معظم رهبری که چندین سال پیش در دانشگاه نوشهر فرمودند که پرسنل نظامی این را بدانند که 50%  موفقیت خود را مرهون خانم‌هایی هستند که با آنها زندگی می‌کنند، به دلیل این که اگر همراهی نکنند و همسرشان هی نق بزند، اذیت بکند مرد نمی‌تواند ماموریت خودش را انجام دهد و همسران و فرزندان شما هم ببالند که همچین پدرانی دارند که برای امنیت مملکت نقش آفرینی می کنند.

,

من 29 سال است که در ارتش هستم و بیش از 24 سال در جنوب خدمت کرده‌ام، 14 سال فقط در جزایر خدمت کرده‌ام، جزایر تنب بزرگ، کوچک، ابوموسی، سری و لاوان از جمله جز این جزایر بوده‌اند. دو فرزندم یکی در جنوب و دیگری شمال به دنیا آمده‌اند و این هم از سختی های کار است. تنها سالی یک بار می‌توانیم به تبریز بیایم و در هر دیدار تغییرات زیادی در خانواده اتفاق می‌افتد که ما از آن غافل هستیم.

,

آناج: به بهترین و بدترین خاطره‌ای که در طول خدمت داشتید، اشاره کنید.

,

ابتدا جا دارد از خانواده‌‌ام تشکر کنم که از سال 76 با من هستند و اوقاتی پیش آمده که در مناسبت‌های مختلفی که در زندگی زناشویی همچون تولد، سالگرد ازدواج و... را فراموش کرده‌ام و یا نتوانسته‌ام در کنار خانواده باشم. در خانواده‌های ما بیشتر سختی بر عهده‌ی همسران است، اما تلخ‌ترین خاطره‌ای که دارم مربوط به سال 91 است که پدر همسرم که یکی از روحانیون تبریز بودند فوت کردند در حالی که یک سالی بود که همسرم ایشان را ندیده بودند.

,

, ,

تمامی ماموریت‌های ما در دریا حامل خاطرات شیرین است اما آنچه نمود بیشتری برای بنده دارد مروط به عملیاتی است که فرمانده‌ی ناو گروه بودم و به ما ماموریت شناسایی ناوبالگرد شال دوبل که از خلج عدن عبور کرده و در حال گذر از تنگه‌ی هرمز بود، داده شد. ماموریت در شرایط بسیار بد دریایی به لحاظ جوی علی رغم اینکه نمی‌خواستند و در تلاش بودند که مورد شناسایی قرار نگیرند، این عملیات با موفقیت کامل انجام شد و ناوبالگرد به درستی مورد شناسایی قرار گرفت.

,

و خاطره‌ای دیگر زمانی بود که در جلوی چشمان آمریکایی‌ها لنجی که در حال غرق بود نجات دادیم و با توجه به این که امداد و نجات آنها را قبول نداریم آنها این مساله را تکذیب کرده بودند و ما گفتیم آماده ایم که مستندهایی که وجود دارد، منتشر کنیم.

,

افتتاح فرودگاه دومنظوره جاسک

, افتتاح فرودگاه دومنظوره جاسک,

در بحث مردم یاری و توسعه سواحل مکران 20 آذرماه فرودگاه دو منظوره نظامی و عمومی جاسک مورد بهره برداری قرار گرفت و نظر مهم اینکه با افتتاح این فرودگاه من‌‌بعد شاهد حضور تیم‌های پزشکی متخصص و دانشگاهیان خواهیم بود و در بحث سرمایه گذاری می‌تواند تأثیر بسزایی در جاسک داشته باشد. بنیان و مراحل آن را نیروی دریایی انجام داده و مردم محروم منطقه مکران و به ویژه بندر جاسک و شهرستان جاسک می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.

,

یک خاطره‌‌ای هم که داریم وقتی نیروی دریایی در بندر لاذقیه سوریه پهلو گرفت فرمانده نیروی دریایی در آن جا مصاحبه‌ای کردند که خبرنگار الجزیره به صورت شیطنت آمیز به فرمانده نیروی دریایی گفتند هدف شما از حضور در این بندر چیست که امیر دریادار در جواب گفتند ما حامل پیام صلح و دوستی برای منطقه هستیم. خبرنگار الجزیره گفت پیام صلح و دوستی را با ناو جنگی می آورند؟ که امیر هم در پاسخ گفتند ما نیروی دریایی هستیم و پیام صلح و دوستی با ناو جنگی معنا پیدا می‌کند، اگر قرار باشد با لنج و کشی ماهی‌گیری پیام صلح و دوستی بیاوریم، پیام صلح و دوستی نمی‌شود.

,

هر نیرویی که از مرز خارج می‌شود به عنوان ورد به مرز به عنوان متخاصم است اما تنها نیروی دریایی است که می‌تواند 24 مایل در سواحل دریایی درقالب آب‌های آزاد حرکت کند.

,

گاهی دانشجویان قشر جوان می‌پرسند شما که اینقدر ‌اقتدار داریم پس چرا ناوهای آمریکایی در خلیج فارس حضور دارند؟ در جواب می‌گوییم چون دریای آزاد است و همه می‌توانند در دریای آزاد تردد داشته باشند. وقتی ما می‌گوییم در نظر داریم در خلیج مکزیک یا در حیات خلوت آمریکا حضور داشته باشیم، نشان از اقتدار و قدرت نیروی دریایی است و نمی‌توانیم بگوییم ناو فلان کشور حضور نداشته باشد. البته در شرایط جنگی مثل دوران دفاع مقدس قطعا می‌توانیم جلوی آن را بگیریم و مانع آن شویم.

,

البته باید حواسمان باشد که وقتی ناو پهلو گرفت اجازه نگهبان مسلح در اسکله ندارند و فقط در کشتی می‌تواند نگهبان مسلح داشته باشد یعنی تنها آنجا محدوده حریم سرزمینی مملکت و کشور است مگر اینکه مجوز دهیم و خواستار نگهبان مسلح باشیم غیر از آن به لحاظ حمل سلاح غیرممکن است. نیروی دریایی کاملا بین المللی است و مطابق فرمایشات رهبری نیروی دریایی می‌تواند به عنوان دیپلماسی دریایی درکنار امور وزارت خارجه تأثیرگذار باشد.

,

, ,

آناج: ناوی که به یمن رفت چرا برگشت و اینکه آیا خطرات امنیتی بود که گفتند برگردید؟

,

به هیچ وجه، این موضوع از ریشه تکذیب می‌شود و این ناو به هیچ وجه برنگشت بلکه هماهنگی شد که این کشتی‌ها که حامل وسایل بودند ما اسکورت می‌کردیم و مسائل سیاسی و مسائل کشوری قرارشد در یکی از بندرها پهلو بگیرد و از آن جا منتقل شود و ما تا بندر اسکورت کردیم. کمک‌‌های بشر دوستانه پیاده شدند و ناوهای ما به مسئولیت خودشان برگشتند و به هیچ وجه مسئله برگشت وجود نداشت به این دلیل که تمامی تجهیزات و تسهیلات مقابله با دشمن را داریم.

,

هیچ کشور منطقه‌‌ای توان رقابت نظامی دریایی با کشورمان را ندارد

, هیچ کشور منطقه‌‌ای توان رقابت نظامی دریایی با کشورمان را ندارد,

کشورهای منطقه‌‌‌‌ای که می‌توانند در تراز نظام با ما رقابت کنند، وجود ندارند رهبری به بعضی کشورها پیام دادند که صبر ما هم اندازه‌‌ای دارد و اگر صبرمان تمام شود می‌توانیم پاسخ دندان شکن بدهیم براهمین به هیچ وجه ما برنگشتیم و آن اسکورت کردیم و در بندر پهلو گرفتیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه