اخبار داغ

کشاورزان خسارت دیده چشم انتظار کمک دولت ؛

چه فرقی بین کشاورزان خسارت دیده هرمزگانی با کشاورزان استان های شمالی وجود دارد

چه فرقی بین کشاورزان خسارت دیده هرمزگانی با کشاورزان استان های شمالی وجود دارد
یکی از نگرانی ها کشاورزان خسارت دیده رودانی عدم حمایت دولت و صندوق حمایت از کشاورزان است که تا کنون در زمینه جبران خسارت و پرداخت حداقل بخشی از خسارت ناشی از این سرمازدگی هیچ اقدامی انجام نداده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودان نیوز؛هرمزگان به عنوان یکی از استانهای مهم کشور در تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل در فصل پائیز و زمستان شناخته می شود و در زمانیکه سایر نقاط کشور با مشکل برف و سرما مواجه هستند، محصولات صیفی و سبزی تولیدی در استان هرمزگان وارد بازار شده و عمده نیاز کشور به این محصولات را تامین می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودان نیوز,

تولیدات کشاورزی هرمزگان از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که در سالهای اخیر واردات محصولات کشاورزی بی کیفیت و حتی قاچاق محصولات ناسالم موجب شده تا بسیاری از مردم به دنبال تهیه محصولات تولیدی هرمزگان و سایر استانهای جنوبی کشور باشند. اما طی روزهای اخیر به دلیل سرمای بی سابقه و زودرس بسیاری از اراضی کشاورزان هرمزگان به خصوص شهرستان رودان که قطب کشاورزی این استان به شمار می رود بین 80 تا 100 درصد نابود شده است.

,

, ,

با توجه به اینکه اکثریت مردم شهرستان رودان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از راه کشاورزی به ویژه زراعت امرار معاش می کنند این سرمازدگی و نابودی بخش گسترده ای  از محصولات و مزارع صیفی و سبزی تاثیرات بسیار منفی را در وضعیت اقتصادی اقشار مختلف مردم گذاشته و به یکی از مشکلات جدی کشاورزان در این منطقه تبدیل شده است.

,

یکی از نگرانی ها و گلایه ای که کشاورزان رودانی عدم حمایت  دولت و صندوق حمایت از کشاورزان است که تا کنون  در زمینه جبران خسارت و پرداخت حداقل بخشی از خسارت ناشی از این سرمازدگی بی سابقه که 700 هکتار از مزارع وبیش از 2500 هکتار از سطح زیر کشت این شهرستان را نابود کرده  هیچ اقدامی انجام نداده اند و با توجه به اهمیت موضوع مسئولین امر به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

,

 

,

, ,

مهدی رنجبری یکی از کشاورزان آسیب دیده بر اثر سرما گفت: تمام دارایی خود را جهت ایجاد یک مزرعه هزینه کرده و امید داشتیم که امسال حداقل محصولی برداشت کنیم و بخشی از بدهکاری خود را که مربوط به عدم ساماندهی بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی بود را جبران کنیم.

,

وی افزود : در سال گذشته به دلیل افت شدید قیمت محصولات ،کشاورزان زیادی علاوه بر اینکه سود حاصل از فروش محصولات خود را نداشتند بلکه به دلیل هزینه کرد بالا و عدم برگشت سرمایه با کوله باری از بدهی و مشکلات زیادی به کاشت و برداشت این محصولات در سال جاری چشم دوخته بودند.

,

این کشاورز با بیان اینکه بیش از80 درصد مزرعه اش نابود شده است، اظهار کرد: در این زمین بیش از 10 میلیون تومان هزینه کرده ام که حال با توجه به این سرمای زیان آور و نابودی مزرعه می توان گفت که کل سرمایه ام نابود و مزرعه ای خسارت دیده با کوله باری از بدهکاری به جای مانده است.

,

, ,

رنجبری در ادامه گفت: توقع ما از دولت رسیدگی هر چه سریعتر به خسارت دیدگان است ،کشاورزانی که تمام اقتصاد و دارایی آنها بر اساس  کشاورزی می چرخد، وقتی که این شغل را هم از دست می دهد دیگر راهی برای امرار معاش او  و خانواده اش باقی نمی ماندو مشکلات متعددی پس از مشکلات اقتصادی ممکن است برای او به وجود بیاید.

,

وی خاطر نشان کرد: مگر چه فرقی بین کشاورز رودانی یا هرمزگانی با کشاورزان استان های شمالی هست که وقتی در آن استانها محصولات و درختانشان در اثر سرما خسارت دیدند دولت چتر حمایتی خود را بر روی آنها باز کرد و کلیه محصولات خسارت دیده آنان را با قیمتی مطلوب خریداری کرد و امروز مطالبه ما هرمزگانی به خصوص کشاورزان رودانی اجرای عدالت توسط دولت در این زمینه است.

,

شایان ذکر است بر اثر سرمای شدید در یک هفته گذشته بیش از 110 میلیارد ریال به سطح زیر کشت زراعی و 70 میلیارد ریال هم به سطح زیر کشت باغی در شهرستان رودان خسارت وارد شده و حدوداً 80 درصد این مزارع و باغ ها به طور کامل نابود شده است.

,

, ,

انتهای پیام /

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه