اخبار داغ

کارشناس مدارس غیردولتی آموزش و پرورش کاشمر خبر داد؛

استقرار اغلب پیش‌دبستانی‌های کاشمر در خانه‌های استیجاری فاقد استحکام بنا!

استقرار اغلب پیش‌دبستانی‌های کاشمر در خانه‌های استیجاری فاقد استحکام بنا!
کارشناس امور شاهد و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش کاشمر از استقرار اغلب مراکز پیش‌دبستانی این شهرستان در منازل استیجاری که فاقد استحکام بنا هستند خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر، محمد زارع شحنه امروز در جلسه شورای شهر کاشمر اظهار داشت: ما به مدارس غیردولتی به عنوان یک بال آموزش و پرورش نگاه می‌کنیم ضمن اینکه فعالیت این مدارس در راستای اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی نیز می‌باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر،,

 

,

وی ادامه داد: هم اکنون حدود 400 نفر به صورت تمام وقت در مدارس غیردولتی و 200 نفر نیز به صورت پاره وقت در مراکز علمی و آموزش زبان در کاشمر مشغول به کار هستند ضمن اینکه سه هزار و 200 دانش‌آموز در مدارس غیردولتی و 4 هزار دانش‌آموز نیز در مراکز علمی و آموزش زبان تحصیل می‌کنند.

,

 

,

کارشناس امور شاهد و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش کاشمر گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت این مسأله، سال گذشته قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی مصوب و اجرا شد که در ماده واحده اول آن مدرسه تعریف شده و گفته است که مدرسه واحدی آموزشی و پرورشی است که آموزش‌های رسمی را از دوره پیش‌دبستانی تا پایان دوره متوسطه ارائه می‌کند.

,

 

,

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته با توجه به اهمیت دوره پیش‌دبستانی برخی از نهادها مثل بهزیستی، اقدام به تأسیس مراکز پیش‌دبستانی در مکان‌هایی غیرمهندسی و غیراستاندارد کرده بودند و یک سری مجوز‌ها و امتیازاتی به مؤسسین داده بودند و یک سری مهارت‌هایی غیر از مهارت‌های 11 گانه استانداردی که باید در آموزش و پرورش آموزش داده می‌شد ارائه کردند.

,

 

,

زارع گفت: این فعالیت‌ها یک سری آسیب‌هایی در دوره ابتدایی ایجاد کرد و با توجه به اهمیت این موضوع، کارشناسان یک قانون دائمی تدوین کردند که بر اساس آن پیش‌دبستانی الزاماٌ باید توسط آموزش و پرورش اداره شود و از سال گذشته که این قانون ابلاغ شده است ما پیگیری کردیم ضمن اینکه از گذشته نیز ما 20 مورد پیش‌دبستانی داشتیم که زیر نظر آموزش و پرورش اداره می‌شدند.

,

 

,

کارشناس امور شاهد و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش کاشمر خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط و استانداردهایی که در قانون است از جمله موضوع داشتن تأییدیه نظام مهندسی برای ساختمان و با توجه به اینکه اکثر این مراکز در خانه‌های استیجاری مستقر هستند و اجاره بهای بالا دارند و نیز خدماتی که سایر ارگان‌ها پرداخت می‌کنند، پیش‌دبستانی‌ها از اینکه زیر نظر آموزش و پرورش بیایند استقبال نمی‌کردند.

,

 

,

وی ادامه داد: در مجموع 20 مرکز پیش‌دبستانی زیر نظر آموزش و پرورش کاشمر آمده‌اند و آن مراحل قانونی مربوط به ساختمان یعنی تأیید نوسازی و تأیید نظام مهندسی را طی کردند و 47 مورد دیگر داریم که وابسته به بهزیستی و سایر ارگان‌ها هستند که این‌ها وقتی می‌خواهند زیر نظر آموزش و پرورش بیایند به دلیل اینکه اکثر آن‌ها در خانه‌های استیجاری فاقد تأییدیه نظام مهندسی مستقر هستند و استانداردهای لازم را ندارند و باید مکان را تغییر دهند از اینکه زیر نظر آموزش و پرورش بیایند استقبال نمی‌کنند.

,

 

,

زارع افزود: همچنین یکی دیگر از علل عدم استقبال این است که سایر ارگان‌ها امکانات و امتیازاتی مانند وعده غذایی می‌دهند؛ اما متأسفانه در آموزش و پرورش چنین امتیازهایی وجود ندارد.

,

 

,

کارشناس امور شاهد و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش کاشمر گفت: در این قانون پیش‌بینی شده است که دولت موظف است همه ساله یارانه مربوط به تسهیلات بانکی برای خرید زمین، ساختمان، احداث بنا، تعمیرات و تجهیزات مدارس غیردولتی را در لایحه بودجه کل کشور پیش‌بینی کند و همچنین در قانون آمده است که به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود که زمین و ساختمان‌های مازاد خود را مطابق مقررات به صورت اجاره و یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار کند.

,

 

,

وی اظهار داشت: در شهرک‌هایی که ساخته می‌شود زمین‌هایی با کاربری آموزشی وجود دارد که در مواردی که مازاد بر مدارس دولتی است باید به سمت مدارس غیردولتی هدایت کنیم کما اینکه در سنوات گذشته هم چند مورد در شهرک‌ها داشته‌ایم که زمین‌ها به مدارس غیردولتی واگذار شده است.

,

 

,

زارع تأکید کرد: در قانون قید شده است که به منظور حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی و با اولویت مناطق محروم وزارت آموزش و پرورش موطف است با مشارکت مؤسسان و بخش غیردولتی صندوق حمایت از مدارس غیردولتی را به صورت مؤسسه غیردولتی ایجاد کند و دولت هر سال موظف است تا سقف 50 درصد از قیمت تمام شده سرانه دانش‌آموزی بخش دولتی را در مدارس غیردولتی در قالب کمک در لایحه بودجه سال پیش‌بینی کند.

,

 

,

وی گفت: هر دانش‌آموزی دو میلیون و 500 هزار تومان برای دولت هزینه دارد و در این قانون پیش‌بینی شده است 50 درصد این مبلغ را برای تقویت مدارس غیردولتی اختصاص دهند؛ چراکه دولت راهی جز حمایت از مدارس غیردولتی برای کاهش هزینه‌های خود ندارد.

,

 

,

کارشناس امور شاهد و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش کاشمر تصریح کرد: در کاشمر نیروهایی در مدارس غیردولتی ما مشغول به آموزش هستند که تحصیلات عالیه از دانشگاه‌های معتبر در حد فوق لیسانس و دکترا دارند که مؤسسان ما به دلیل اینکه اجاره بها هم پرداخت می‌کنند نمی‌توانند حقوق‌های بالا به این افراد پرداخت کنند ضمن اینکه ما با بیمه هم مشکل داریم؛ چراکه اکنون برخی مشاغل با 50 هزار تومان بیمه می‌شوند ولی برای مربیان مدارس غیردولتی باید 320 هزار تومان حق بیمه پرداخت شود و این‌ها مشکلاتی است که گریبانگیر مدارس غیردولتی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه